Batterij kopen

Beste leden,

Ik trek mijn stoute schoenen vandaag eens aan en probeer een oud horloge weer te laten lopen. Maar nu moet ik een nieuw batterijtje hebben en geen idee welk model ik moet hebben en waar te kopen.

Het betreft het volgende model :

Graag jullie advies!

( en ja heb de zoek functie van het forum gebruikt maar kon niks vinden )

3 likes

https://www.batterijenland.nl/horloge-batterijen/386-sr43w

Alstu. Je kunt ze ook gewoon los kopen bij de plaatselijke juwelier. Vaak vragen ze voor het batterijtje los net zoveel als voor het monteren.

Renata staat wel bekend om het snel lekken dus ik zou om een ander merk vragen.

Ja het betreffende batterijtje was ook gaan lekken… dus ik heb het uurwerkje schoongemaakt en hoop dat hij nog werkt en anders even een donor uurwerk laten monteren.

Is gewoon een 386 knoopcel batterijtje.

Die moet te vinden zijn, soms gebruiken ze ook een ander nummer voor dezelfde maat.

Hier nog wat info over knoopcel batterijtjes.

https://www.graficall.nl/Product~id~6687-Renata-386.aspx

Succes. :+1:

Bij de lokale bouwmarktgigant een stuk goedkoper. Voor een batterijtje ga je toch niet meer naar een juwelier?

3 likes

Ik zou niet op een paar centen kijken als het een fatsoenlijk horloge is.

TS zei al dat de batterij gelekt heeft, dat zie je vaak bij erg goedkope batterijen.

Ik zou mijn horloges niet aan zulke risico’s blootstellen om een paar euro te besparen iig.

2 likes

Ik koop mijn batterijen bij
https://www.knoopcelgigant.nl/zoeken/?q=386
voordelig en lage verzendkosten

1 like

Was ik ook niet van plan!

Gaat om een vintage seiko van mn vader. Heeft mooie verkleurde tritium indexes dus wil hem graag weer lopend hebben.

11 likes

Ohja, neem een zilveroxide batterij, die schijnen beter te zijn.
386 is wel makkelijk verkrijgbaar. Vaak ook in zo’n multipack met meerdere typen erin. Vaak bij van die opheffingsverkoop winkeltjes of die éne winkel waar ik de naam even niet van weet. (Daar heb je wat aan :thinking:)

1 like

Zilveroxide dus! Dan racw ik vandaag even langs de DIY winkel of de plaatselijke seiko winkel kan misschien ook wel.

Alvast hartelijk bedankt en nu hopen dat het uurwerk nog leeft haha

2 likes

Je moet voor dit analoog uurwerk geen high drain batterij monteren [ 386 is dit [ Japanse aanduiding SR43W ] ] er moet / hoort een low drain type in en wel de 301 of Japanse aanduiding SR43SW.

Er is dus al eens een verkeerd type bij een juwelier gemonteerd, dit gebeurt veel vaker. Heb je misschien het dubbele kast nummer . kan dan even bij Seiko kijken welke batterij er volgens hen in hoort.

Een high drain batterij is geschikt voor uurwerken die een alarm hebben en kan een piekstroom leveren.

Bijna alle knoop cellen voor horloges zijn tegenwoordig Zilveroxide, Kwik wordt al lang niet meer geproduceerd en Lithium levert een te hoge spanning.

6 likes

Het dubbele kast nummer is 7546-6040

Dat is nu zo leuk/fijn aan dit forum. :+1:

1 like

SR43SW of 301 is het volgens Seiko.

Bouwjaar 1-1979 :grinning:

3 likes

Mijn vader had hem gekocht in 1980 in dienst tijd als zijn ruige leger horloge!

Heb ergens nog een foto dat hij heel trots met zn Uzi staat en ook het horloge is te zien haha

4 likes

Bij welke lokale bouwmarktgigant koop je knoopcellen van de types die in horloges gaan?

Zijn dat niet altijd alkalinebatterijen (en een paar grotere lithiumbatterijen)? Bij de So Low hebben ze die volgens mij altijd hangen. Ik denk dat zo’n verpakking met verschillende typen veel te duur zou worden als die vol zou zitten met zilveroxidebatterijen, aangezien niemand alle batterijen uit die verpakking gaat gebruiken.

En chronografen, althans, mijn 7T34. :slight_smile:

Ik koop horlogebatterijen op internet. Dan ben je dus (accu)zuur, want voor één batterijtje zijn de verzendkosten bij alle aanbieders net zo hoog als de prijs van de batterij. :unamused: Maar goed, dat is ook maar een Nederlands pijntje, voor vijf euro of zo heb je een nette Energizer in huis. Van type 371 heb ik in één klap een boel gekocht, want die gaat in bijna al mijn oude Seikootjes (en mijn Pulsar). :grin: Je moet sowieso voor zilveroxide gaan, maar dat had je al begrepen van @GiveMeYourDough. :slight_smile:

1 like

Korte update! Net naar de plaatselijke seiko dealert gefietst , correcte batterijtje gekocht, en ja zilveroxide :wink:

Ook nog even naar de bauwmarkt geracet voor extra ductape.

Dus we gaan het zien!

Ps: mooie aanbiedingen gezien , 50% van sommige toch wel courante modellen!

2 likes

Hij liep voor enkele secondes… geen idee wat ik hier nu mee aan moet!

Dacht eerst dat hij het niet meer deed alleen ja wat nu?

1 like

Mijn eerste ingeving zou zijn om @MartijnV te taggen. Hij is de eerste autoriteit op (Seiko) kwartsgebied die bij mij opkomt.

Ik ben overigens bang dat het er inderdaad op neer zal komen dat je een nieuw uurwerk of een donor moet zoeken. Misschien dat de modbrigade een idee heeft of je wellicht de wijzers (en dag- en datumschijven?) kunt overzetten op een uurwerk van een ander type. Als je er gewoon een 5Y23 of een 5H23 (ik noem maar wat) in kunt zetten dan ben je gauw klaar, maar ik weet natuurlijk niet of je een onorigineel uurwerk in je vaders horloge wilt stoppen. :slight_smile:

Lang leven ebay of internet. Voor een batterijtje ga ik mijn huis niet meer uit. Tenzij ik toevallig bij een bepaalde winkel moet zijn en ze het daar hebben, of als ik groter inkoop (lees; diverse maten in 1x).