Batterij kopen

Ik heb ze laatst gekocht bij de Hornbach. Zijn gewoon Varta batterijen, volgens mij gewoon geschikt voor horloges. Toch? Kost 3,30 euro.

1 like

Ik heb al iemand die waarschijnlijk een donor horloge heeft, want ik houd van origineel haha ik heb zelf nog de doos en originele papieren erbij dus een mod is geen optie helaas.

We gaan zien wat er uitkomt wel bedankt voor alle hulp zover !

Dit vond ik online.

Tof! Ik moet eerlijk toegeven dat ik dacht dat je opmerking meer was gebaseerd op ‘dat zouden ze wel moeten hebben’ dan ‘ik weet dat ze het hebben want ik heb het er gekocht’. :flushed:

Ik weet niet of er uurwerken zijn waar een 392 in moet, ik weet wel dat er uurwerken zijn waar de ‘slow drain’-variant 384 in moet. Volgens mij maakt het met moderne batterijen niet zo veel uit als je een ‘high drain’ gebruikt voor een ‘low drain’ toepassing want ze lopen niet meer zo snel van zichzelf leeg. Denk ik. :man_shrugging: Pin me daar niet op vast! Varta schijnt niet de allerbeste te zijn (dat schijnen Energizer en Seiko te zijn), maar is wel gewoon heel goed. Ik stop zonder enige bedenking erbij Varta-zilveroxidebatterijen in mijn horloges. :v:

Helaas is Hornbach voor mij niet echt een ‘lokale’ bouwgigant, en heb ik bij de bouwmarkten hier in de buurt steeds bot gevangen. De omloopsnelheid zal er wel te laag liggen om dit soort batterijen op voorraad te houden. Maar Hornbach heeft ze dus wel, en ik zie online dat ze ook 395 en 371 hebben van Varta. :+1::+1: Maar geen 301. :frowning: Negenendertig kilometer rijden voor een batterij, of twee dagen wachten op de bezorging, ik zie het me allebei nog wel doen, afhankelijk van hoe dringend ik de batterij wil wisselen. :stuck_out_tongue:

Ik zie dus net dat mevrouw uit de winkel mij een 390 heeft gegeven in een 386/301 verpakking
 zou dat een reden kunnen zijn dat hij niet loopt?

1 like

Ik denk het wel. Die is meer dan een millimeter dunner, dus ik denk dat er dan niet echt contact wordt gemaakt. Dat verklaart wellicht ook waarom hij het even wel leek te doen, omdat er even wel contact gemaakt werd?

Seiko batterijen zijn prima, Energizer is niet meer de kwaliteit die ze 6 jaar geleden leverden. Kies een Japans merk [ Sony, Maxell etc.], zijn eigenlijk altijd prima.

1 like

Cool. @Petteflet, ik refereer mij onmiddellijk aan het oordeel van Horloge24. Ik weet niet hoe diep hij in de batterijen zit, maar ik kan met zekerheid zeggen dat het dieper is dan ik. :+1:

Betekent dit dat ik er slecht aan doe om Varta te gebruiken of zijn die slechts ‘ietsje minder goed’?

1 like

Hup ik spring weer op de fiets haha

2 likes

Gekke gedachte, maar werkt het horloge als je het op z’n zij houdt? Dan maakt de batterij wellicht zowel aan de bovenkant als aan de onderkant contact omdat het schuin hangt in z’n houdertje? :smirk:

Ik heb er redelijk wat over gelezen (geen expert) en mijd Varta.

1 like

Interessant. Was dat recent? Ik heb het idee dat een aantal van de typeringen van kwaliteit (en kans op lekkage) van de batterijen nog herinneringen zijn aan het alkaline-tijdperk, en dat het verschil tussen de zilveroxidebatterijen van alle prominente merken marginaal is. Maar ik ben ook maar een leek die een paar dingetjes heeft gelezen op internet, en wellicht de goede bronnen niet van de slechte kan onderscheiden.

Als ik de batterij erij stop zit er beweging in de sconden wijzer maar meer is het niet :confused:

1 like

Yep, eind vorig jaar enkele batterijen vervangen en mede daarom alles een beetje doorgespit.
Sluit me aan bij het advies van @Horloge24

Er is trouwens genoeg over te vinden en soms ook wel erg gedetailleerd,
 ik lees met name graag de conclusie en een korte samenvatting van de onderbouwing. Met name omdat ik mijn horloges het beste gun. :wink:

1 like

Dat klinkt als een uurwerk dat ik heb moeten afschrijven. :frowning: Maar ik zou zeker nog even voor de juiste batterij gaan!

Tja het is het proberen waard geweest. Hopelijk vamiddag contact met de verkoper van een donor horloge :slight_smile:

1 like

echt slecht, samen met duracell (rots like hell) de top in lekken hoewel renata er ook wat van kan.
neem energizer, die geven 10 jaar lekgarantie
koop nix in de bouwmarkt, alles is er chinese rotzooi.

Het iets bewegen van de secondewijzer duid vrij zeker op een blokkering in het raderwerk en heeft niets met de elektronica te maken. De stappenmotor kan geblokkeerd zijn door vuil / metaal deeltjes of gewoon ingedikte olie door ouderdom.

Overigens kan het nog aan veel meer dingen liggen maar dat is geen reden om een ander merk batterij te halen!

2 likes

Loopt de secondewijzer een paar seconden vooruit of beweegt hij alleen zonder zich te verplaatsen?

Hij heeft een batterij van het verkeerde type gekregen, een 390 van 3(,1?) millimeter dik in plaats van een 301 van 4,2 millimeter.

Hij beweegt een milimeter heen en weer. Dus ik denk inderdaad dat het niet aan de electronica ligt. Dus de stap nu is naar een horloge maker gaan? Of vol raggen met wd 40 en hopen dat hij gaat lopen?

1 like