Batterij vervangen. Vraag om certificaat

Is het een goed gebruik dat een juwelier vraagt om het certificaat wanneer je bij een Quartz horloge de batterij moet vervangen.

Mijn moeder ging gisteren naar een juwelier om de batterij van haar horloge te laten vervangen. Een Longines. Het horloge moest opgestuurd worden. Dan moest mijn moeder wel het certificaat overhandigen. Dat had ze niet want dat ligt bij mij.

Toch raar om iemand van 84 jaar zo te behandelen.

Is dat een normale procedure of kletst de juwelier maar wat.

Ik ga het horloge maar ophalen en brengen naar de zaak waar het gekocht is. 4 uur rijden neem ik dan maar voor lief :face_with_symbols_over_mouth:

1 like

Wat een onzin, misschien bij een andere juwelier proberen?

2 likes

Of naar een horlogemaker brengen

4 likes

Dat is toch ook deeerste keer dat ik zoiets hoor, ik dacht dat iedere juwelier/hrologeverkoper/horlogemaker wel een batterij kon wisselen in een horloge zonder het op te moeten zenden… en mocht hij niet aan longines mogen/kunnen werken dat hij dan op z’n minst zou verwijzen naar een collega die het wel doet!!!

Dit zou voor mij genoeg zijn om niet meer naar die “vakman” te gaan…

1 like

Mijn moeder werd weggestuurd. Geen certificaat dus niet geholpen.

Ik had haar het horloge kado gedaan. Gekocht in Den Haag in april. Nu loopt het niet meer.

Achteraf misschien toch beter om het horloge te brengen naar de AD waar het gekocht is.

Maar ja. Vier uur rijden doe je ook niet zo gauw.

Dank voor de reacties

1 like

Da zou ik ook zeker niet doen, de vraag om een certificaat is b@llshit. Horlogemaker doet dat voor een euro of 10 (max)

1 like

Als het gewoon een standaard quartz is, kan iedereen met het juiste gereedschap de batterijwissel doen. Geen idee waarom de juwelier de noodzaak voelde om hem naar longines op te sturen aangezien de levensduur van de batterij zelden onder de garantie valt.

1 like

S&C wil mijn Ebel ook graag opsturen naar Zwitserland. Of ze dat vervolgens ook doen is een tweede maar als ik hem waterdicht wil hebben schijnt dat dus bij S&C te moeten. Het kost dan ook rond de 100.-! Ik heb het vermoeden dat ie dan toch gewoon naar de eigen horlogemaker gaat.

Natuurlijk wordt er nooit gevraagd om een certificaat. Dat is echt te gek voor woorden! En wat voor certificaat!?

Certificaat van echtheid. Ik heb gebeld.
Mijn moeder weet dat allemaal niet. Is 84 jaar en mist haar horloge.

Nu ja 4 uur rijden om naar je moeder te gaan… waarschijnlijk zou ik dat wel doen :wink: maar eigenlijk is dat niet wat je zou moeten doen om een simpele batterij wissel, ik kan ook niet geloven dat het zo ingewikkeld zou zijn om een dat model van Longines te openen… en dus de batterij te wisselen dat je het horloge moet opzenden, en ik geloof nooit dat jouw moeder zal aangedrongen hebben op een garantieclaim (zie @Temporis).

Wat @Chlorophyl beschrijft is volgens mij een beperkte servicebeurt (en dan zou je misschien kunnen begrijpen dat een garantiecertificaat handig kan zijn zodat er geen onnodige kosten mogen aangerekend worden).

1 like

Natuurlijk geen claim op garantie
Weet zij allemaal niet

Certificaat van echtheid? Zij zijn juwelier. Die verstrekken dat soort certificaten :interrobang:

Kan je geen foto mailen/whatsappen?

1 like

Als je eens kijkt op de site van Longines dan zie je dat een batterijwissel € 30 kost (best veel voor zo iets maar ja longines/Swatch is niet echt goedkoop).

Ik geloof nooit dat er bij een batterijwissel een check gedaan wordt op echtheid wel waterdichtheid…

1 like

Daar zou ik sowieso een garantieclaim van maken. Is net een half jaar geleden. Maar dan zal de dealer inderdaad vragen om het garantiecertificaat.

Ook als het de batterij betreft. De dealer dient een product te leveren dat voldoet aan de verwachtingen. Ja mag als consument verwachten dat de batterij meer dan een half jaar meegaat.

3 likes

Je zou toch bij iedere AD terecht moeten kunnen lijkt me… Maar anders is dr vast wel een medeforumlid dat je wil helpen zodat je het met PostNL of andere transporteur af kan handelen :wink:

1 like

Volgens mij krijg je van Logines geen certificaat van echtheid, hoogstens een garantiecertificaat…

1 like

Ik krijg de indruk dat veel juweliers een ontmoedigingsbeleid hebben voor nieuwe batterijtjes. Een vriend van me wilde een nieuwe in zijn mudmaster. Moest opgestuurd worden en koste 70 euro! Ik heb hem even een youtube filmpje laten zien hoe dit moest en hij heft het zelf gedaan.

2 likes

Zo’n flauwekul heb ik in 40 jaar horlogehobby nog nooit gehoord. :slightly_smiling_face:

Gewoon ergens anders heen gaan, waar je normaal en fatsoenlijk wordt geholpen en oudere mensen worden gerespecteerd. Klaar. :+1::wink:

4 likes

Inderdaad. In dat geval loopt dat inderdaad zo. Ik vergat het er in mijn commentaar bij te zeggen. :+1::wink:

1 like

Dat is vreemd, ik heb juist erg positieve ervaring met de after sales van casio. Misschien dat het toch komt door de juwelier die ertussen zit of ik had gewoon geluk.

Wellicht dat het horloge al enige tijd in de etalage lag. Ik ben het met je eens dat een batterij wel langer moet overleven, maar zal zelf toch eerst een nieuwe batterij proberen ipv weken wachten op afhandeling via de merkgarantie.

1 like