Battle of the Dressers: GS vs JLC vs ALS

Ik heb zin in een endgame dresser. Mijn collectie bestaat nu uit een 14060, 16570, 114300 (blauw), Zenith El Primero (zilver), Speedy Tuesday I (reverse panda). De Speedy Tuesday mag binnenkort gaan en dan heb ik ruimte voor een mooie dresswatch.

Eisen:

  • moet onder pak, maar ook op een spijkerbroek kunnen.
  • ik heb 17cm polsen maar vrij stevige klauwen, dus >37mm
  • edelmetaal zou mooi zijn maar wellicht niet mogelijk met dit budget (alleen wit of rose, geen geelgoud)
  • display case back. Ik wil me kunnen vergapen aan al dat moois. Dus een instap Calatrava geen optie.
  • Budget max 10.000 list en bij voorkeur mogelijkheid om licht gebruikt/grijs te kopen stuk onder list.

Ik heb drie opties in gedachten:

  1. Grand Seiko SBGY003 zoals door Pange hier recent geintroduceerd. Nog niet kunnen passen.

  1. JLC MUT Moon in zwart, forumfavoriet en gisteren nog gepast. Erg nice.

  1. De wildcard, bijvoorbeeld een tweedehands Saxonia Thin (dan moet ik echt diep in de buidel en een erg goede deal ergens tegenkomen). VC Patrimony kan ook, maar geen display caseback dus valt af.

Oh wijs forum - wat zouden jullie doen?

23 likes

Als je het over endgame hebt, weet je het antwoord al toch? ALS :heart_eyes:!

1 like

Welke had je gezien dan?

Vind ze allemaal wel erg verschillend. Voor enkel het uiterlijk zou ik voor @tompj gaan.

1 like

Zoiets:

Of

2 likes

De ALS in witgoud ga je niet bij een spijkerbroek dragen denk ik?

De JLC is top.

Alternatief en geld over:

16 likes

Als ik tussen deze drie moet kiezen zou ik voor de JLC gaan. Ik zou er persoonlijk bang voor zijn dat de ALS een beetje ā€˜saaiā€™ wordt en ondanks dat er prachtige GSā€™s zijn vind ik deze het toch net niet. But thatā€™s just my two cents :slight_smile: heel veel succes met de zoektocht/keuze

8 likes

Die is ook mooi ja. Echter niet zoā€™n omega man. Heb er nu twee gehad maar merk dat ze ook weer snel eruit gaan. Wat de Saxonia betreft heb je denk ik gelijk. Is erg klassiek. Overigens draag ik horloges 95% van de tijd casual.

1 like

Die zijn erg mooi, dat zou dan zeker mijn keuze zijn geweest. Van hetgeen dat je laat zien.
Qua achterkant is de ALS degene met de mooiste afwerking.

Zou ook even nadenken bij welke gelegenheden je het horloge wil dragen. Spijkerbroek kunnen ze allemaal hebben.

1 like

Ik draag vaak een pak, maar een pure dress watch draag ik niet vaak. Heb toch liever een vleugje sportief erin. Daarom ben ik bij deze True Second uitgekomen. Blij mee en geweldig afgewerkt ook.

10 likes

Alledrie schitterend. De GS vind ik toch wat te sportief en de ALS net iets te klassiek. De JLC zou het voor mij zijn. Heel klassiek, maar door maat en complicatie ook casual te dragen.

4 likes

Tsjaā€¦ Als GS adept zeg ik natuurlijk de sbgyā€¦

Maar als ik deze drie grootheden zie weet ik het nog zo net niet.

De kneep zit bij alle drie in de ā€œspijkerbroekā€ wens.

Dan zou ik zeggen dat de JLC het meest aanhaakt.

2 likes

Ik zou voor de Jaeger le Coultre gaan. Wat een horloge. Die veegt volgens verschillende criteria de vloer aan met de overige mogelijkheden. Een prachtig kloppend hart, pure mechanica en een mooie heritage. Ik geloof dat het quartz-kamp een hekel heeft aan mensen die horloge bij de ziel benoemen, maar ik voel dat toch wel voor zoā€™n klok. Echt prachtig.

3 likes

In dit geval is er maar 1 winnaar wat mij betreft.

De langeā€¦

:v:ļø

3 likes

Die is dan ook oprecht brilliant mooi! :ok_hand:

1 like

Veel support voor de MUT zo ver en verrassend weinig voor de GS. Enige twijfel bij de JLC is dat ik na een tijdje toch weer ga denken ā€œhet is geen Lange of Vacheronā€ of ā€œhet is maar staalā€.

Zie ik nog echt mooie modellen over het hoofd van Ć©Ć©n van de high-end merken voor minder dan 10k? Mag dus ook tweedehands of grijs net onder dit bedrag uitkomen.

Appels met peren vergelijken. En zelfs dan doet Jaeger weinig onder voor een Lange m.i.

1 like

Alle drie prachtig.
De Saxiona UT zou ik wat te saai vinden, dan liever liever de 219.028 of 219.026 met kleine secondeā€¦ Maar zou te klein kunnen zijn voor je gevoel. Met 17cm pols lijkt mij dit geen probleem voor dress.
De JLC heb ik in wit als inruil gehad. De kastvorm spreekt mij enorm aan en vind ik het mooist bij de drie opties die je voorstelde. De zwarte vind ik mooier dan de witte. Witte heb ik niet over getwijfeld om die zelf te dragen en mocht direct in verkoop. Kroon mag overigens iets groter (vind ik trouwens vaker bij Ultra thin horloges, dat de kroon te klein is.)
De GS is vooral bijzonder vanwege het nieuwe uurwerk en de vloeiende gang van de secondewijzer is betoverend. Gebold saffier. Prachtige wijzers. Voor een GS is het horloge ook voor het eerst dun.

edit: de Omega TrƩsor welke Bauhaus voorstelt vind ik ook erg mooi. Kast is een beetje als de GS. De rosƩgouden variant met grijze plaat, zonder datum vind ik zeer mooi.

edit 2: De GS passen kan natuurlijk :wink:

2 likes

Lange springt hier ver boven uit betreft uurwerk afwerking. Dit zien we ook terug in de prijs. Wanneer het geld niet uit maakt een Lange en anders JLC.

Succes :+1:t2:

1 like

Yes, een dressertopic!
Ik ben natuurlijk bevooroordeeld, maar ik vind oprecht alledrie de horloges die je laat zien prachtig.

De JLC is een heerlijk ding. Omdat het staal is, is het nog een beetje betaalbaar. En staal is uiteindelijk wel praktischer dan goud.

Maar ik snap wel dat goud weer anders voelt. Voor dit budget zou ik echter liever voor staal gaan.

Ik denk dat ik de JLC uiteindlijk de mooiste van de drie vind, zeker als hij ook iets sportiever wordt gedragen. Dan is de Lange toch iets formeler.

Deze dus:

Maar ik raad je ook aan eens de onderstaande te gaan bekijken. Die moet je echt omhebben om hem ten volle te waarderen. De korte, bijzondere lugs, brede bandaanzet en verder eenvoudige uiterlijk, gecombineerd met fantastische afwerking maken hem voor mij erg bijzonder. Het uurwerk is ook prachtig met zā€™n microrotor:

Als het sportiever mag en zonder complicaties behalve een datum, dan is de JLC die @Bauhaus voorstelt een hele mooie.

De VC van @Bidle gaat trouwens boven alles hier benoemd uit.

7 likes

Glashutte Senator Excellence (evt. Met moonphase en/of big date) valt zeker binnen budget

3 likes