Battle of the Dressers: GS vs JLC vs ALS

Beetje mosterd na de maaltijd, maar ik vind de sector dial van de VC wel heel erg mooi! Ik heb al lange tijd een JLC ultra thin moonphase op mijn verlanglijst, maar denk dat ik de VC nog mooier vind.
Wie maakt het uurwerk van de VC? Op Fratello en Hodinkee staat namelijk wel dat het een manufacture zou zijn. Dat klopt dus niet?

Haha te laat maar ik ben ook voor de VC. Vind hem zelf wat unieker en er kleeft iets aan VC wat mij persoonlijk enorm trekt. De JLC natuurlijk top maar wel wat “gewoontjes” voor het geld. Achja met deze keuzes kan je niet fout kiezen!

Thanks voor de input hoor - geen mosterd na de maaltijd want ik heb nog niks gekocht. Het uurwerk van de VC (date only) komt van ValFleurier, net als VC onderdeel van de Richemont groep. Vacheron verfraait het alleen nog een stukje. Nu zou je kunnen zeggen dat het allemaal onderdeel is van dezelfde groep en dus “inhouse”, maar het is geen Vacheron uurwerk. En daarbij onbreekt ook de Geneva Seal, als enige in de collectie. Je krijgt dus wel degelijk de bottom of the barrel als het op VC horloges aan komt. En dat houdt me tegen. Qua kast en plaat en fraaie opgelegde cijfers is het verder een geweldig horloge.

2 likes

Vintage geen optie?
Want met je budget wordt het dan gauw leuk…

B.v. goud en sportief genoeg voor bij jeans maar een pak kan ook…

1 like

Wat modernere maar wel met oude UG uurwerk (was special release oid)

Universal Genève
€ 1.950

Dank voor de suggesties - ik ben er echter na het passen van zo’n 20 horloges afgelopen week achtergekomen dat (i) geel- of roodgoud me niet staat en (ii) ik een sterke voorkeur heb voor een donkere plaat. Daarbij liever geen vintage, ook vaak te klein.

1 like

Het kan ook voordelen hebben om het goedkoopste model van een duur merk te kopen. Zo’n merk kan vaak niet slechter afwerken dan ze doen. Terwijl een goedkoop merk vaak niet beter af kan werken dan ze doen. Een topmodel van een automerk dat lager in de markt opereert legt het vaak af tegen een basismodel van een top automerk. Simpelweg omdat ze beide onderdelen zullen gebruiken die ook in andere modellen gebruikt zullen worden, en dus het basismodel van een topmerk automatisch toegerust zal zijn met betere kwaliteit onderdelen dan het topmodel van het basismerk. Als je mij nog volgt…

Een Audi TT zal het afleggen tegen een Porsche Boxster / Cayman. Alleen als een merk een echte upmarket variant creëert zal het lukken. Zoals Toyota met een aantal Lexus (Lexussen, of Lexi) heeft gedaan. Of Volkswagen met de technologie voor de Bentley, die ze vervolgens ook gebruikt hebben in de Audi A8 en de Volkswagen Phaeton.

Maar goed, JLC is geen Volkswagen natuurlijk, dus de vergelijking gaat hier niet helemaal op. Maar ik zou niet perse neerkijken op de goedkoopste variant van een topmerk.

Met huizen is het trouwens net zo. Eerst had ik een van de duurdere huizen in een goedkoop dorp. Nu heb ik een van de goedkopere huizen in een villawijk. De upgrade is veel groter dan het verschil in prijs alleen zou doen denken.

2 likes

Ik zou de VC nog wel een keer passen. Als je die het mooiste vind,… zou me iig niet druk maken om het manufactuur geneuzel.
Gewoon lekker dragen wat je mooi vind.

3 likes

ps., ik zou trouwens voor de JLC gaan, of een Grand Seiko.

Tsja - ik volg je helemaal. Het is natuurlijk allemaal een gevoelskwestie en niet meer rationeel te verklaren. Als ze het allergoedkoopste VC uurwerk erin hadden gestopt, dan was dat voor mij prima geweest. Maar elders inkopen is een breuk met wat ze de laatste tientallen jaren hebben gedaan en doet afbreuk aan het exclusieve imago. Dat knaagt.

1 like

En blijft knagen als ik je laatste reacties zo lees. Niet doen dan zou ik zeggen, die VC.

Als het je zoveel doet, dan zou ik het idd niet doen. Moet zeggen dat ik destijds ook voor de VC ben gegaan door het uurwerk en dat ze zich nog steeds richten op de Geneva Seal ipv bijvoorbeeld een Patek.

Tegelijkertijd zijn veel nieuwe uurwerken ook ontwikkeld met externe experts. Ik probeer te kijken naar elk uurwerk afzonderlijk en de term manufactuur is voor mij enkel een commerciële term die me weinig zegt.

1 like

Helder, dank voor de uitleg! Het is denk ik heel persoonlijk of je met een niet écht in-house uurwerk kunt leven. Voor mij zou het in dit geval denk ik geen dealbreaker zijn. Ik vind overigens ook een probleem bij horloges in deze prijsklasse (of er iets onder) als er een standaard ETA of Sellita in zit.

Maar op dit niveau zijn de keuzes heel persoonlijk en weegt gevoel en emotie wat je bij een keuze hebt denk ik heel zwaar. En als ik het zo teruglees inderdaad is de VC hierdoor niet voor jou. Dan blijft dus de JLC over! :wink: Die natuurlijk gewoon schitterend is!

Hmmm wijzerplaat doet mij denken aan iets wat ik thuis heb liggen.

??? Nu zijn we allemaal benieuwd!

Tuurlijk.

2 likes

Fraai hoor. Is er een aparte benaming voor dat font type?

Geen idee als ik eerlijk ben

Klopt natuurlijk. Ik realiseer me dat een Vacheron wel door mijn hoofd blijft spoken. Dit moet echt mijn enige en laatste (sportieve) dresser worden. Mezelf kennende vrees ik dat ik straks tóch weer een upgrade wil als ik niet meteen doorpak en nu “settle” voor de JLC. Ik heb wel een beperkt horloge budget dus zal ik gaan uitdunnen (Zenith eruit en straks de Speedy Tuesday eruit) en met dat geld + beetje extra ga ik in een nét hogere categorie kijken. Dat kan iets van Vacheron zijn (met eigen uurwerk + Genfer Pünze), of een Moser met fumé dial of iets anders moois. Nog geen einde in zicht dus!

1 like

3 likes