Battle of the Dressers: GS vs JLC vs ALS

Ik zou zeker voor de JLC gaan. Dat horloge is voor mij zo’n beetje het toppunt van smaak en je krijgt er (naar mijn mening) ook de mooiste merknaam in de horlogewereld bij.

De JLC zou voor mij de winnaar zijn al was het alleen al maar als excuus om 5x per dag “zjaeaeaeger lu koeeeetre” te kunnen zeggen.

4 likes

:joy:

2 likes

Ahzo, dat wist ik niet en dat had ik ook nog verwacht van een huis als VC…

Van de verschillende die al gepasseerd zijn, en van jouw finale lijstje verderop zou ik ook voor de JLC gaan!

Eens kijken:

P.F.: is wel heel erg “clean” en geen datum… neen…

JLC: erg mooi maar bijv. een Frederique Constant (ook) Manufacture Slimline lijkt er erg op en kost minder dan de helft… (rechtvaardigd de naam JLC en de afwerking dit prijsverschil?)

V.C.: had mijn voorkeur maar… geen manufacture / in-house? en dan de datum, die verbreekt de symmetrie…

Moeilijk, moeilijk dus…

2 likes

Bekijk ze vooral eens naast elkaar zou ik zeggen.

Ik vind zulke opmerkingen jammer. Er is voor vrijwel elk horloge wel een goedkoper alternatief te verzinnen, maar om daardoor horloges af te schrijven? De FC haalt het niet bij de JLC, en ja, de JLC kost een flinke duit extra. Of dat verschil het waard is, is aan de eventuele koper. Ik betaal over het algemeen zonder problemen een flink stuk meer, voor een marginaal verfijnder/beter afgewerkt product. Anderen zullen daar wellicht anders over denken of andere maatstaven hanteren.

OT:
Ik zou voor de JLC gaan. De VC is wat mij betreft geen ‘echte’ VC. Zijn naar mijn mening op het gebied van het uurwerk erg grote concessies gedaan om het horloge ‘betaalbaar’ te maken, maar de essentie van Vacheron is daarmee wel verloren gegaan. De Parmigiani vind ik super en zou ik graag nog aan mijn collectie toevoegen, maar als enige nette horloge vind ik de JLC sprekender.

2 likes

Het is geen denigrerende opmerking maar een constatering gevolgd door een vraag.

Waarom haalt de FC het dan niet bij de JLC?

Of je het verschil wilt betalen, is natuurlijk heel persoonlijk. Bekijk deze eens.

4 likes

Ik had het niet over denigrerend, zo heb ik het ook niet geïnterpreteerd. Ik vind de link tussen de JLC en FC overbodig in dit topic, dat is meer waar ik over struikel. Evenals het eeuwige verantwoorden waarom iets beter is of iets meer waard is. Dat heeft er echter voor mij voornamelijk mee te maken dat ik het een objectief logische conclusie vind dat de JLC op een ander niveau zit, los van of je vindt dat de meerprijs verantwoord is. Ik vind het vaak getuigen van een gebrek aan bereidheid zelf onderzoek te doen door de ‘verantwoording’ bij iemand anders te leggen. Door het kijken van een simpele review of foto’s kan je dit namelijk voor jezelf beoordelen.

Ik zal je helpen:

Nogmaals, je hoeft het er niet mee eens te zijn of het het verschil waard is, maar je kan er simpelweg niet omheen dat de JLC op alle gebieden objectief het betere, verfijndere horloge is. En dat had je ook zelf kunnen constateren door je te verdiepen in de materie. De Frederique Constant is niet in de markt gezet om de strijd met JLC aan te gaan: het zijn verschillende segmenten en horloges voor verschillende kopers. De kopers van de FC willen value for money en een horloge wat goed oogt, de kopers van de JLC willen geen concessies doen en zijn bereid daarvoor te betalen.

En nu heb ik het topic voldoende gekaapt. Mijn excuses aan de TS.

10 likes

Jaeger-LeCoultre the watchmaker of watchmakers :sunglasses::+1:

5 likes

Toch staan ze er momenteel niet zo heel deftig op. Voor mijn postuur zijn het net poppenklokken maar ik was echt verbluft met de schoonheid.

Bedankt voor deze heldere, complete en duidelijke uitleg. Overigens heeft FC 2 verschillende Manufacture moonphase horloges.

Dit vat het verschil goed samen denk ik zo.

Wel blijf ik van mening een reactie te mogen geven zoals ik gedaan heb.

Dat is wat TS vraagt en daar gaf ik antwoord op, niet meer, niet minder en daar laat ik het bij.

Nogmaals, ik waardeer je uitgebreide antwoord en vergelijk / toelichting!

4 likes

En kijk nog even dat filmpje. Serieus aardig!

2 likes

Weet ik, maar ik nam aan dat je de 40mm versie met hunter caseback bedoelde en niet de 42mm versie, want dan loopt de vergelijking nog wat manker :wink: Het zijn overigens meer dan prima horloges, je krijgt enorm veel waar voor je geld :+1: Ik zou echter altijd voor de JLC gaan.

En om toch nog een beetje OT te blijven, ik denk dat er geen beter net horloges bestaat dan de JLC als we onder de 10k kijken.

.
Lijkt me interessant dus ga ik zeker (morgen) doen, nu Studio Sport (ff Ajax niet zien winnen…)

1 like

:white_check_mark:

Interessant. Ik had verwacht dat er ook gekeken zou worden naar kastafwerking e.d… Begrijpelijk dat veel van de meerprijs in de fabricage- en afwerking van het uurwerk gaat zitten alsmede in gebruik van staal en/of meer edele metalen.

Het is natuurlijk je eigen overweging of je relatief veel meer geld wil uitgeven aan een (veel) hogere graad van (handmatige) afwerking van bijv. hoofdzakelijk het uurwerk, waarbij je soms dus een vergrootglas nodig zult hebben om al dat moois, en het verschil, goed te kunnen zien.

3 likes

Ik ben altijd zo blij als een kast ook de aandacht krijgt die het verdient. Voorbeeld is de kast van mijn Lange, een persoonlijke favoriet:
alange-sohne-saxonia_crop_595x446

De verschillende facetten, de wijze waarop de kastpoten vormgegeven zijn, hoe de lunette licht verzonken ligt in de kastpoten, de afwisseling tussen geborsteld en gepolijst, heerlijk. Ook een van de redenen waarom ik Grand Seiko super vind.

Dat is wel zo in het setje wat TS nu overweegt: de kast van de JLC vind ik op het gebied van vormgeving minder spectaculair dan die van Parmigiani en VC.

4 likes

Eens! Dat wordt in het filmpje nou juist weinig belicht, gemiste kans denk ik. Die ALS is natuurlijk een prachtig voorbeeld van een mooi afgewerkte kast.

1 like

Dat klopt wel, de kast lijkt relatief eenvoudig gehouden, maar als je goed kijkt is hij juist knap ontworpen en bewerkt. Wel onder de radar, maar precies met de juiste facetten om hem goed uit te laten komen. Teveel brushing o.i.d. zou het geheel niet mooier maken.

De Parmigiani heeft echt een twist door de manier waarop kastpoten zijn ontworpen en kort zijn gehouden. Die is inderdaad war meer ‘fancy’ afgewerkt.

1 like

Dank allen, en dank @Bidle voor het openen van een poll (hoe moet dat eigenlijk?). Er tekent zich een grote meerderheid af voor de JLC, niet onverwacht. Van de drie tikt deze de meeste boxes. Het liefst zou ik de Vacheron kiezen, maar het feit dat hij als enige VC geen inhouse uurwerk en geneva seal heeft houdt me tegen. Wat betreft de Tonda gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat ik deze voor full retail niet zou hebben overwogen. Hij is schitterend, maar wellicht is dat ook een teken. En de JLC heb ik al zo lang in het vizier, dan moet het er van komen! Ik ga eens wat lijntjes uitgooien bij de handelaren, benieuwd wat mogelijk is. Fijne zondag alvast!

3 likes