Beater horloge: Casio G-Shock of Seiko 5?

Op dit moment heb ik een Pulsar horloge en staat de Seiko Velatura SRH005
http://www.trendjuwelier.nl/public/images/products/Seiko/Seiko_Velatura/srh005p1_large.jpg
in bestelling bij Rob van Monsterwatches. Mooi horloge wat ik zeker elke dag met plezier ga dragen ter vervaning van de Pulsar. Echter zijn er van die dagen of evenementen waar je niet met een dergelijk horloge rond wil lopen. En juist voor die gelegenheden wil ik een beaterhorloge aanschaffen. Alleen twijfel ik dus tussen twee merken/typen.

Seiko SNZH05:

Casio G-Shock GA-100-1A1ER:

Casio G-Shock GA-110C-1AER:

Wilde eerst de Seiko SRP005 of SRP007 als beater, maar dat zijn toch net wat te nette klokjes om voor dat doel gebruikt te worden. Vandaar dat bovenstaande mij persoonlijk beter lijken. Maar welke van de drie (of om te beginnen welk merk) is nu de beste keuze? De Seiko matched natuurlijk wel beter bij mijn SRH005 en is qua uurwerk wat spannender dan de Casio. Maar de Casio is natuurlijk wel weer in het voordeel als het gaat om dingen als functies en is met digitaal en analoog wel een stuk drukker (wat ik wel kan waarderen). Zeker de looks van de GA-100 staan me zeer aan door het omgekeerde LCD.

Nu zijn op er Youtube en dergelijke genoeg filmpjes te vinden over dat G-Shocks van drie hoog naar beneden worden gegooid en het overleven. Nu is dat niet iets wat ik wil gaan doen, dus dat de Seiko dat niet zou overleven is niet heel erg. Ik wil het horloge vooral gebruiken voor als ik naar festivals ga, motor ga rijden, etc.

Iemand advies met betrekking tot bovenstaande kwestie?

Budget is zo’n 120 euro voor de beater, dus mochten er andere voorstellen zijn dan hoor ik het graag.

Overigens zie ik zo 1-2-3 niet echt verschillen tussen de G-Shock GA-100 en de GA-110 als het gaat om functies. Dus zit het alleen in het uiterlijk?

Beater=G-shock (All Black GA100)

helemaal mee eens, GA100… draag m bijna dagelijks, helemaal top(tu)

Allebei zou ik zeggen.

Er zijn veel situaties waarin een beater gedragen wordt maar soms is het ook fijn als die beater geen automaat is.

Dat die Seiko een automaat is staat me aan de ene kant een beetje tegen inderdaad. Een beater moet je zo kunnen pakken en meenemen. Niet handig als je die dan eerst nog goed moet zetten en dergelijke. Nu kan ik wel een automaat nemen met een grote gangreserve als een Seiko Arctura, maar dan is het idee “beater” wel een beetje weg :stuck_out_tongue:

Moet bekennen dat ik nog nooit een Casio G-Shock in het echt gezien heb, dus ook niet weet hoe plastic-fantastic ze in het echt zijn. En wellicht dat ik het bandje van mijn oude Casio Illuminator over kan zetten naar de G-Shock.

Een G-shock is gewoon top!!!

Zou in jouw geval voor een Casio G-shock gaan met solar en waveceptor (wellicht Multiband 6?). Een automaat voelt zich op een trillende motor niet echt op z’n gemak met al die mechanische onderdeeltjes. Een geheel digitale G-shock zou er beter bij passen. Maar ik heb zo het vermoeden dat je net als ik van een analoge tijdsaanduiding houdt.

marnix.moed Schreef:

Zou in jouw geval voor een Casio G-shock gaan met
solar en waveceptor (wellicht Multiband 6?). Een
automaat voelt zich op een trillende motor niet
echt op z’n gemak met al die mechanische
onderdeeltjes. Een geheel digitale G-shock zou er
beter bij passen. Maar ik heb zo het vermoeden dat
je net als ik van een analoge tijdsaanduiding
houdt.

Ik ben inderdaad meer van de analoge tijdsaanduidingen. Er mag best een LCD op het horloge zitten, maar in ieder geval analoog. Digitaal heb ik nu wel gehad, want anders zou ik net zo goed mijn Casio Illuminator kunnen houden.
Overigens zeggen dingen als “Solar en Waveceptor” me niets. Maar als ik zo Google op Multiband 6 kom ik alleen horloges tegen met digitale tijdsaanduiding en dat is dus iets wat ik liever niet heb.

Reden overigens dat ik voor de Seiko 5 gekozen had is omdat het naar horen zeggen echt een werkpaard is. Komt met duizenden tegelijk van de band rollen.

Automaatjes op motoren gaat meestal niet zo goed samen. Vaak gaan ze (tijdelijk)sneller lopen door het getril.
Ik heb zelf een GA-100 en die bevalt erg goed. Het is alleen wel een behoorlijke klomp, draagt niet zo prettig onder een motorpak. Dus voor motorrijden heb ik weer een DW-5600E. :smiley:

Als jij je horloge vooral wilt dragen om motor te rijden en om naar festivals te gaan, dan zou ik gaan voor een G-Shock als beater. Want een G-Shock IS een beater. Genoeg keuze aan G-Shocks, dus daar hoeft 't niet aan te liggen.
Ter geruststelling kan ik je nog meegeven dat iedereen hier op dit forum die een G-Shock heeft, er dik tevreden over is (ik ook). (tu) :slight_smile:

Overigens… haast ik me nu om er meteen bij te zeggen dat met een Seiko5 niets, helemaal niets, mis is. Prima horloges! Maar gelet op wat jij gaat doen met je klok (vooral dat motorrijden), zou ik niet kiezen voor een ‘vijfje’.

Heb je al eens naar een Casio Giez gekeken? Analoog en toch de functies en prestaties van een G-shock.

Zeker de Casio de all black is een zekerheid, ik moet ook zeggen dat ik ook steeds meer ga voelen voor de Casio G-Shock GA-110C-1AER:

FeaR1986 Schreef:

Ik ben inderdaad meer van de analoge
tijdsaanduidingen. Er mag best een LCD op het
horloge zitten, maar in ieder geval analoog.
Digitaal heb ik nu wel gehad, want anders zou ik
net zo goed mijn Casio Illuminator kunnen houden.

Overigens zeggen dingen als "Solar en Waveceptor"
me niets. Maar als ik zo Google op Multiband 6 kom
ik alleen horloges tegen met digitale
tijdsaanduiding en dat is dus iets wat ik liever
niet heb.

Reden overigens dat ik voor de Seiko 5 gekozen had
is omdat het naar horen zeggen echt een werkpaard
is. Komt met duizenden tegelijk van de band
rollen.

Oh, geen punt. Tough Solar betekent dat ie efficiente zonnecellen heeft, zodat het klokje niet alleen energie haalt als de zon erop schijnt maar ook van kunstlicht (zij het wat minder natuurlijk). Ouderwetste solar haalt dat niet. Je hoeft dus geen batterijtje te verwisselen als je lekker veel van die digitale functies gebruik maakt. Natuurlijk kan de accu op den duur uitgeput raken van dat telkens her-/ontladen.

Waveceptor en multiband betekenen beide dat het klokje radiogestuurd zijn. Elke dag ontvangt ie (afhankelijk van signaalbereik) de juiste tijd via een radiosignaal. Multiband betekent dat ie meerdere frequenties kan ontvangen. Handig in verschillende landen/continenten, omdat ze verschillende frequenties gebruiken. Multiband 6 betekent dat ie dus… juist 6 signalen kan ontvangen. Voor zover ik weet is dat nu max.

Ik dacht dat deze 2 zaken wel handig voor je kunnen zijn, omdat het een beater klokje moet zijn die stevig is, en die je direct om wilt kunnen doen, zonder op te winden, tijd & datum instellen. Grab&Go zeg maar.

En ze zijn er heus niet alleen in digitale versie. Hier een paar multibands:

Deze laatste vind ik erg stoer. 2 dingen dat me tegenhoudt: je kan er niet makkelijk een nato band om doen, en hij heeft LED verlichting ipv. illuminator. De wijzer worden verlicht, maar het display helaas niet.

Hite Schreef:

Zeker de Casio de all black is een zekerheid, ik
moet ook zeggen dat ik ook steeds meer ga voelen
voor de Casio G-Shock GA-110C-1AER:

Jammere van de GA-110 is dat het LCD niet omgekeerd is zoals bij de GA-100 “all black”. Juist door dat omgedraaide LCD is het horloge ook echt 100% zwart. Vind de blauwe versie ook wel apart, want die heeft ook hetzelfde LCD. De rode en andere versies van de GA-100 vallen voor mij voor deze reden sowieso al af.

Van het weekend maar eens gaan kijken naar een G-Shock. Want vond de Casio G-Shock MTG-1100-1ADR wel erg mooi, maar die is iets van 4-5 keer boven budget. Ik ga gewoon geen 550 euro uitgeven aan een beater. En met alle respect ook niet aan een Casio, want voor dat geld koop ik liever een nieuwe Seiko Arctura of Velatura.

Zijn er eigenlijk ook G-shocks met een centrale secondenwijzer. Ik vind zo’n klein dingetje niet echt handig…dus liever een lekker grote wijzer…

Hent Schreef:

Zijn er eigenlijk ook G-shocks met een centrale
secondenwijzer. Ik vind zo’n klein dingetje niet
echt handig…dus liever een lekker grote
wijzer…

Zie o.a. mijn tweede plaatje. Sommige full analog hebben ze.

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,232784,233038#msg-233038

Ik heb zelf nooit problemen ondervonden met de combinatie automatisch horloge en motorrijden (4 in lijn en V-twin)

Hands-on ervaring heb ik daar ook niet in. Maar het is me door verschillende personen (waaronder een horlogemaker) ontraden. En een gewaarschuwd mens… :smiley:

Tot voor pakweg eind jaren 70 was het gros van de polshorloges mechanisch (handopwind/auto). Motorfietsen trilden toen nog veel meer dan nu (ontbreken van balansassen, silent blocks bijv., veel staande twins en monocilinders,…)

Ik kan me niet voorstellen dat al die motorrijders hun horloge thuislieten voor elke rit.

Een horloge (elk horloge) is een gebruiksvoorwerp. Als het niet gedragen kan/mag worden tijdens de dagelijkse bezigheden voldoet het m.i. niet aan de essentiële “business requirements”.

GroteBozeWolf Schreef:

Een horloge (elk horloge) is een gebruiksvoorwerp.
Als het niet gedragen kan/mag worden tijdens de
dagelijkse bezigheden voldoet het m.i. niet aan de
essentiële “business requirements”.

Tja, ik weet niet wat een ieder onder dagelijkse bezigheden verstaat. De ene is de hele dag op kantoor achter de computer bezig, de ander zit met een klophamer muren te slopen, en een ander staat weer op de schietbaan.

Het ene horloge is de andere niet. Ik bedoel zou met een Smart ook niet offroad de bergen mee gaan rijden. Daar heb je weer jeeps, landrovers enzo weer voor.

Verder kan ik me voorstellen dat je met sommige horloges wat zuinig bent dan andere. fear1986 gaat zo te horen wat zuinig/voorzichtig aan doen met z’n nieuwe velatura. En voor de risico-gevallen een seiko5 of g-shock nemen. Zo doe ik het tenminste ook.

Dat gezegd te hebben kan ik me jouw instelling ook begrijpen hoor. Lekker makkelijk 1 all-round horloge. Soms weet ik 's ochtends niet wat ik aan en om moet ;):P;)