Beater toch niet zo degelijk?

In januari kocht ik een SKX waar ik erg tevreden mee ben. Ik weet dat de meningen daarover verschillen maar ik vind het een mooi horloge.
Ik kocht deze mede omdat ik er steeds over las dat het een daily beater bij uitstek was, onverwoestbaar, etc. Precies wat voor mij dacht ik, aangezien ik nog wel eens wat lomp/onvoorzichtig kan zijn met mijn aardse bezittingen.
Nu begin ik echter toch te twijfelen of ik mijn verwachting moet bijstellen van wat je ongestraft met je beater kan doen.
Het klinkt namelijk alsof de rotor los zit, die tikt tegen de caseback als ik ermee schud. Ik heb begrepen dat dit niet zo hoort en ik heb nu gereedschap besteld om hem open te draaien en de rotor weer vast te schroeven.
Dat valt me toch een beetje tegen.
Ik heb dit horloge normaal 24/7 om en ik zit te denken wat voor extreme activiteiten ik heb gedaan om dit te veroorzaken en ik kan het volgende bedenken:

• een enkele fietsrit (racefiets)
  • klussen
  • een paar houtblokken gekloofd met een bijl
  • het dagelijkse potje tafelvoetbal op kantoor

waarvan het tafelvoetballen vermoedelijk de meest heftige bewegingen voor het horloge veroorzaakten.

Moet ik nu mijn verwachting bijstellen van wat een automaat kan verdragen? Moet je met een horloge als een SKX alsnog voorzichtig omgaan en moet ik een quartz zoeken als echte beater? Of heb ik gewoon pech met dit horloge?

1 like

Het blijft een mechanisch horloge en dat is gewoon kwetsbaarder dan een quartz horloge. Ik gebruik zelf momenteel m’n CWC G10 Quartz als daily beater.

3 likes

Hoeveel maanden of jaar draag je hem?

1 like
  1. Een automaat kan geen schokken verdragen
  2. Zelfs bij een Quartz kan er bij hevige schokken de wijzers loskomen.
  3. Wil je een beater die nooit stuk gaat? Koop een gshock! Quartz, geen wijzers en plastic behuizing…

Beater betekend dat je normaal werk ermee kan doen, extreme activiteiten vallen natuurlijk buiten categorie.

9 likes

In essentie klopt dit. (hoewel daar leuke filmpjes van zijn op YouTube hoe je dat toch voor elkaar kunt krijgen :wink:)

NB in het blauwe gedeelte voor 60 euro te koop.

2 likes

4 prachtige voorbeelden van activiteiten waarbij ik persoonlijk mijn mechanische horloge even aan de kant zou leggen!

9 likes

Ik sluit me hierbij aan, koop een Gshock. Met of zonder wijzers zou niet zo vreselijk veel moeten uitmaken, ze moeten allemaal aan dezelfde normen voldoen en dezelfde tests doorstaan :slight_smile:.

1 like

maximaal 4 maanden en een beetje :wink:

2 likes

Joh, ik was laatst aan boren met een klopboor. Na een paar seconden dacht ik al, dit kan nooit goed zijn. Het horloge direct afgedaan.

Neem een goede garmin of digitale g shock als alleskunner.

1 like

4 maanden is niet zo veel, wel apart dat er nu al iets mis mee zou zijn. Beetje klussen of tafelvoetballen met een horloge moet kunnen denk ik zonder dat het horloge binnen een paar maanden kapot is.

5 likes

Dit zijn bezigheden met extreme schokken op de pols.
Daar kan geen enkel mechanisch horloge tegen op den duur.

Als ik ga klussen of biken doe ik een G Shock om.
Hoef ik me ook geen zorgen te maken over beschadiging.

1 like

Hahaha meesterlijk dit! Maar niet met de automaat.

Ik vind ‘Beater’ ook helemaal geen kwalificatie voor de SKX of welke automaat dan ook. Je kan hem als ‘Daily’ dragen maar niet mishandelen. Dan inderdaad een G-shock omgespen en dan kan je weer losgaan op je houtblokken.

5 likes

Zoals gezegd, en automaat is minder geschikt voor dit soort dingen, neem dan een quatz.
Een g-shock is onverwoestbaar maar niet voor elke pols vanwege het formaat. Zelf heb ik 2 g-shock’s en een Bertucci A3-P die wel tegen een stootje kan.

3 likes

Het moet wel kunnen. Ik droeg mijn Tudor 79090 tijdens een dagje tuinieren met de kettingzaag. Zat zelf 'savonds nog te trillen maar geen probleem met het horloge.

4 likes

Wellicht ten overvloede: De term Beater heeft helemaal NIETS met weerstand tegen houtkloven, klopboren, mountainbiken, brilboren, boxen, timmeren etc. te maken.

3 likes

Met de tikfrequentie toch? Beats per hour? Maar de ‘daily beater’, die doet dan één tik per dag? :thinking: :innocent:

2 likes

Met name hout kloven kan voor een flinke ‘schok-werking’ zorgen. Ik doe dit in de winter ook vaak genoeg en probeer altijd mijn horloge even af te doen. Die andere activiteiten (tenzij klussen ook gebeurd met sloophamers ed…:roll_eyes: ) moeten geen probleem zijn.

3 likes

Als je een probleemloos horloge zoekt waarmee je allerhande klussen kan doen zoals hout kan kloven, nat mag worden en daarbij ook nog eens fijn is op vakantie, is een G-Shock voor mij de beste keus.
De groetjes vanaf een zeer zonnig Sardinië.

3 likes

Kom er eens in @Michel.s met jou daily beater cq werkhorloge. :rofl:

2 likes

Waarom zou (race)fietsen met een SKX slecht zijn?
Door hobbeltjes en schokken daarvan?

Dan zou je op een scooter ook geen automaat moeten dragen.

2 likes