Beetje onwennig..

Beste mensen,

Ik ben van plan om over niet al te lange tijd mijn eerste luxe horloge aan te schaffen. Ik ben er nog niet uit wat het gaat worden maar heb wel een aantal horloges op het oog.

Nu heb ik een beetje zitten mailen met verschillende juweliers en één prominente zaak heeft dit model op voorraad en stelde voor deze te reserveren voor mij zodat ik hem kon komen bezichtigen.

Allemaal erg mooi natuurlijk, want ik wil dit horloge natuurlijk in het echt zien en voelen voordat ik een keuze ga maken. Maar het voelt toch een beetje ongemakkelijk om één of andere reden :joy:

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken. Zouden jullie pas gaan kijken en passen op het moment dat jullie ook daadwerkelijk tot aankoop over willen gaan? Of zeggen jullie geen stress, ga lekker kijken en passen?

Ik voel me nu een beetje alsof er een rode loper voor me uitgelegd word terwijl ik nog niet zeker ben of ik daadwerkelijk tot aankoop wil overgaan. Klinkt mss gek :joy: maar ben benieuwd of dit herkenbaar is voor anderen en wat jullie daarvan denken.

Nick

5 likes

Gewoon 5 x kijken, of 1 x, of 10 keer, maar pas kopen als jij daar aan toe bent!

11 likes

Boeien, jij bent (potentiele) klant dus ze mogen de theoretische rode loper best voor je uitleggen

2 likes

Gewoon passen en kijken, desnoods van te voren aangeven dat je eerst alleen komt om een beetje ‘feeling’ met het horloge te krijgen.
Een beetje normale juwelier kan dit denk ik ook prima begrijpen.

2 likes

Wel wil ik nog even vermelden, dat als je een paar keer een horloge hebt gepast bij dezelfde juwelier, het ongepast is, als je dat zelfde horloge dan vervolgens ergens anders haalt. Een eventueel (groot) prijsverschil kun je ook na zo’n eerste bezoek elders zoeken.

6 likes

Die loper is prima, je bent immers een klant. Zelf vind ik een sluisdeur met een nors kijkende gorilla vervelend. (maar kennelijk is het niet anders…)

4 likes

Geen stress. Snap je wel. Maar gewoon eerlijk zijn tegen de verkoper. Als het goed is, begrijpt hij het wel.

1 like

Laat de voorpret maar beginnen!

1 like

Ik heb ook aangegeven dat ze het niet speciaal hoefden te reserveren voor mij aangezien ik hem eerst in het echt wil ervaren. Hun reactie daarop was dat ze het horloge alsnog vrijblijvend konden reserveren voor mij.

Al met al denk ik toch vrij duidelijk van mijn kant?
Maar toch, voelt wel erg officeus allemaal :joy:

Maar idd, let the games begin!
Wordt vervolgd, zeker met een NA en uitgebreide foto’s als het eenmaal zover is :blush:

Mijn ervaring is dat als je eerlijk aangeeft dat je zelf eerst “vrijblijvend wilt oriënteren” er vaak wel begrip voor is en helpen ze je graag.

Als je bij de juwelier zit en gaat zitten hinten op een mogelijke toekomstige aankoop dan wil de juwelier sneller wat aan je verkopen.

Dus ga gewoon relaxed erheen, draag de kleren waarin je jezelf prettig voelt (een pak hoeft echt niet), wees open en eerlijk en geniet er gewoon van zonder dat je je verplicht voelt om iets te moeten. Dat werkt het beste. Na afloop de beste man/vrouw bedanken voor zijn/haar genomen tijd en aangeven dat je graag over het een en ander rustig nog even na wil denken.

4 likes

In Maastricht, kijkt deze heel vriendelijk, achter het glas :smile:

3 likes

Vind het zelf ook vervelend hoor, zo’n sluis met zo’n beveiliger. Krijg dan nooit echt het gevoel van laat ik hier eens even lekker binnen stappen om te kijken. Maar helaas, niet geheel onbegrijpelijk.

3 likes

Altijd. Bij een jas, bij een Porsche, of bij een vrouw.

absoluut niet.

Relaxed juist, iemand die de deur voor je open doet. Mag overal staan, die grote aardige jongeman met zo een mooie glimmende V op zijn borst. Zolang hij geen euro vraagt bij het weg gaan, vind ik het prima.

5 likes

Dat is m.i. ook een van de diensten van een juwelier, klant ontvangen, koopwaar bekijken en beoordelen, verkoopgesprek, it’s all in the game! Have fun en stel jezelf centraal!

1 like

Ik stap echt overal naar binnen : Goeiemiddag, ik wou die en die even passen.
Staat er een leuk vrouwelijk type : Hoiiiiiiiiiiiiii :kissing_heart:
En langer dan dit is mijn inleiding nooit. Zou niet weten waarom. Je hoeft niemand iets uit te leggen wanneer JIJ iets wilt of gaat kopen.
En ga er ook mee naar buiten…heel belangrijk. En ja, dat mag. MOET zelfs, vind ik. Totaal ander licht.

3 likes

Goede tip, ik heb nog nooit naar binnen durven kijken :wink:

2 likes

Ik vond het zelf ook wat ongemakkelijk de eerste keer. Aanbellen om binnen te komen, zitten, koffie, passen en dan niks kopen. Toch heb ik het recent drie keer gedaan en dat ging zonder scheven blikken of ongemakkelijk gevoel. Ik heb foto’s van mijn pols gemaakt met horloges omdat ik het thuis nog wat vaker wilde bekijken en laten bezinken. Vond geen enkele juwelier bij mij een probleem of vreemd. Al met al viel het me dus heel erg mee en was er totaal geen druk dat je moest kopen. Terwijl de voordeur bel mij dat toch een beetje deed vermoeden.

2 likes

Het is bij iedereen de eerste keer wat onwennig maar als je een flink bedrag aan een horloge wil uitgeven mag je best wat passen en rondkijken, die juweliers begrijpen dat ook wel. Bij één dealer waar ze Rolex en Patek verkochten ben ik wel buitengestapt omdat die wat teveel uit de hoogte deden maar verder allemaal vriendelijke mensen hoor, klant is koning!

2 likes

Hardstikke bedankt voor alle reacties!
Toch een wat rustiger gevoel erover nu :grin:

1 like

:stuck_out_tongue_winking_eye::laughing:

2 likes