Beetje teleurgesteld

Had een tijdje geleden een leuk horloge hier op het forum gekocht en heb het in prima staat ontvangen, dus “so far so good”. Het was voorzien van een bandje, wat ik niet zo fraai vond, dus bestelde er ook nog een leuke bij. Duurde ook weer even. Zodra ik de nieuwe band had ‘gemonteerd’, wilde ik nog even het horloge op tijd zetten en op datum en alles. Breekt ineens de opwindas (“stem”, hoe heet dat in Nederlands?) af, IN de kroon ook nog. Ik ermee naar een horlogemaker. Oh, Chinees spul, kan ik geen onderdelen voor vinden… >X
Via via op het spoor gekomen van een buitenlands bedrijf die mij wel e.e.a.kon leveren. Bedrag genoemd, OK, zeg ik ik betaal wel, komt er ineens ca 65% overheen voor verzendkosten. Ik boos, want dat was van te voren niet gemeld. Geld weer retour. vriend in Australië had misschien iets passends, kwam gisteren binnen, vandaag nagekeken, geprobeerd, krijg de as er NIET in, hoe ik ook het drukpunt indruk en het asje voorzichtig draai en aandruk. Normaliter lukt het altijd zo. Moet toch iets nèt anders zijn. Het is voor horlogebegrippen geen duur horloge, maar het zat aan het maximum wat ik wilde uitgeven voor zo’n modelletje en met de nieuwe band zag het er zo leuk uit.

Ik weet het slaat nergens op in een wereld waar zo vreselijk veel wordt geleden, maar schaar dit dan maar onder “klein horlogeleed” :frowning:

Dit zijn gewoon dingen die je moet incalculeren als je een dergelijk horloge koopt.

Er zijn ergere dingen.

Windhund Schreef:

Dit zijn gewoon dingen die je moet incalculeren
als je een dergelijk horloge koopt.

Er zijn ergere dingen.

Heb ik ook vaak gehad. Dan rest alleen dit. Werkt therapeutisch en lucht op.

wat voor 1 is t? kan ook aan andere dingen liggen dat ie niet meer terug wilt. zo had ik es aan n 6497 gesleuteld. als je de kroon/stem er onderste boven uittrekt, kan n ander onderdeeltje losraken, waardoor soms de hele wijzerplaat eraf moet.

marnix.moed Schreef:

wat voor 1 is t? kan ook aan andere dingen liggen
dat ie niet meer terug wilt. zo had ik es aan n
6497 gesleuteld. als je de kroon/stem er onderste
boven uittrekt, kan n ander onderdeeltje losraken,
waardoor soms de hele wijzerplaat eraf moet.

Marina Militare (Parnis) Ik zei al, Chinees. :slight_smile:

Moet wel heel erge garbage zijn, voor ik zo iets doe :stuck_out_tongue:

James T. Kirk© Schreef:

Marina Militare (Parnis) Ik zei al, Chinees. :slight_smile:

dat bedoelde ik niet. daar kan van alles inzitten. ik dacht dat parnis horloges wel getoond mogen worden. dus mocht je meer hulp nodig hebben, plaats even n foto.

p.s. horen de uit australie geleverde stem/kroon wel bij hetzelfde uurwerk? de ene parnis is immers de andere niet.

marnix.moed Schreef:

dat bedoelde ik niet. daar kan van alles inzitten.
ik dacht dat parnis horloges wel getoond mogen
worden. dus mocht je meer hulp nodig hebben,
plaats even n foto.

p.s. horen de uit australie geleverde stem/kroon
wel bij hetzelfde uurwerk? de ene parnis is immers
de andere niet.

Het was hetzelfde model, maar de kroon verschilt wel. As is even lang, maar om de verschillen te zien, heb je een microscoop nodig, althans met 2 brillen en een vergrootglas zie ik het nog niet. ::o Dit zijn foto’s met de afgebroken as er nog in…

http://imgbox.com/WodY1HVv]
[URL=http://imgbox.com/ZTGN0jgF[/url]

Watik uit ervaring weet met de ETA 2763, is dat je de Stift/Opwindstift/Tige ( heb je meteen een aantal gangbare termen) er alleen uit mag halen in wijzerzetstand… als je dat niet doet… dan kan het koppelrad uit de tirette kieperen… en dan krijg je de Tige er met geen mogelijkheid meer in… dan zou normaliter inderdaad de wijzerplaat eraf moeten… en de datumring, en nog wat ambulante zaken… maar… ik heb ook ondervonden dat je dat ook vanaf de onderkant kan doen, door de opwindbrug af te nemen… voor zover gaat dat met een ETA 2763…

Hoe dat bij dit uurwerk zit, en of je ook alleen maar de Tige mag verwijderen in wijzerzetstand… dat weet ik niet… 't zou best kunnen dat dat het geval is… en … in dat geval moet er in elk geval een deel van de onderdelen gedemonteerd worden om het voor elkaar te krijgen…

Vergelijk de nieuwe Tige ook even met de oude… (maar wel met een Loupe… de verschillen zijn soms niet groot… omdat de onderdelen zelf ook allesbehalve groot zijn… )

Als je horloge niet werkt, maar hij ziet er cool uit, zou ik 'm gewoon dragen. De tijd kan je steens op je mobiele foontje zien he. :smiley:

Arie Kabaalstra Schreef:

Watik uit ervaring weet met de ETA 2763, is dat je
de Stift/Opwindstift/Tige ( heb je meteen een
aantal gangbare termen) er alleen uit mag halen
in wijzerzetstand… als je dat niet doet… dan kan
het koppelrad uit de tirette kieperen… en dan
krijg je de Tige er met geen mogelijkheid meer
in…

Inderdaad. Kan het zijn dat de andere kroon er voor zorg dat ie niet pat? Bijvoorbeeld doordat de stift er dieper ingedraaid zit of korter is afgeknipt? Misschien proberen em iets korter of langer te schroeven?

Nee, de kroon komt niet in de buurt van de kast.

Het is zelfs leuker, het horloge werkt wel, ik kan 'm door de automaat laten opwinden, maar ik kan 'm niet op tijd zetten. Ik denk dat ik 'm maar voor onderdelen te koop zet. T.z.t. vind ik misschien wel weer een andere. Het is niet dat ik tekort aan horloges heb of zo… :smiley:

P.s. Het was ook sterk vanwege de sombere dag gisteren. Niet vanwege het weer, ik zat te koken in huis, wat al een onprettig gevoel gaf, dan de nationale rouw, de ceremonies op TV, dan ook nog dat klokje wat niet meewerkt, ik moest ook een beetje geestelijk ventileren en hoopte een beetje op een oplossing die ik ZELF kon verrichten. Maar goed. Zo ziet het klokje eruit op de pols…

[center][/center]

In sommige situaties kun je alleen maar verliezen, Mr Kirk. You know what to do :stuck_out_tongue:

de oplossing is simpel: schroef uurwerk uit kast - zet met de vingers de wijzers op tijd ( niet helemaal op tijd, calculeer enige minuten voor terugschroeven uurwerk in kast) - gebruik de automaat om uurwerk te laten werken.

horloge zal dan (redelijk ) op tijd staan en lopen. vervolgens gewoon op de winder ( je moet er tenslotte niet aan denken dat er iets met de gangreserve is en dat ding de volgende ochtend stil staat :slight_smile:

opgelost !

Of het horloge random dragen. Dus elke volgende keer moet je het precies om je pols slagen, op het tijdstip dat het tijdens de vorige draagbeurt stilgevallen was. Spannend toch :smiley:

Marc-B1 Schreef:

Of het horloge random dragen. Dus elke volgende
keer moet je het precies om je pols slagen, op het
tijdstip dat het tijdens de vorige draagbeurt
stilgevallen was. Spannend toch :smiley:

Het is bij me opgekomen :wink:

pieteruitvught Schreef:

de oplossing is simpel: schroef uurwerk uit kast -
zet met de vingers de wijzers op tijd ( niet
helemaal op tijd, calculeer enige minuten voor
terugschroeven uurwerk in kast) - gebruik de
automaat om uurwerk te laten werken.