Beginnen met vintage horloges

Geen ervaring met penankertjes. Zou in theorie in ieder geval minder slijtvast moeten zijn. Heb zelf iig een bak plezier van m’n oude DS, een Seiko LM en DX en een jaren '50 Pontiacje. Zit bij elkaar opgeteld nog binnen de 3 cijfers voor de komma.

1 like

:rofl:

Had t niet erg gevonden als ik me daar aan had kunnen houden.

Ik heb een aantal leuke penankers. Kosten niet de wereld en sommige zijn best taai gebouwd. Soms zijn de uurwerken van de high-end merken door de complexiteit zelfs fragieler…Inmiddels veel vintage dus als ik veel afwissel dan draaien ze ook niet weken achter elkaar. Who Cares slijtage dan? …:wink::grin:

Waar aan? Cijfers voor de komma?

4 leuke horloges.

ik zeg even yadayadayada… laat hem lekker even ontdekken.

Haha, dit is m’n vintage verzameling alleen. De eerste kocht ik in juni denk ik😂

Één ding is zeker: als het hierbij blijft, dan betekent dat, dat er iets ernstigs met me is gebeurd😂

Mooie selectie van horloges hier

Als je ze redelijk werkend kunt kopen, dan is dat inderdaad niet spannend. Beetje afwijken boeit ook al weinig. Zo nu en dan even opnieuw zetten is geen probleem.

Al vaker gezegd, maar het dragen van vintage voelt (voor mij in ieder geval) toch anders dan nieuw. Delicater misschien. Een leuk gesprek hou je er ook nog wel eens aan over.

1 like

Een mooie seiko skyliner kan niet ontbreken :+1:

1 like

Ik heb hier enkele mechanische Timex horloges van de jaren 70, ook steeds leuk en ze kosten amper iets , de duurste was 20 euro . Ik kijk ook altijd rond voor oude LCD horloges, kocht je vroeger op rommelmarkten , toen die nog toegelaten waren tenminste :frowning: voor 2 of 3 euro, is altijd leuk als ze het nog blijken te doen, doen ze het niet, heb je nog altijd een horloge bandje . Heb dus wel wat horlogebandjes :smile:

1 like

Enicar vind je ook genoeg binnen dit budget, mooi merk,en toffe modellen.

Kijk in ieder geval eerst eens hier op het horlogeforum bij horloge te koop daar staat veel duur spul maar daartussen ook mooie vintage horloges van zeer hoge kwaliteit. Meer dan genoeg te vinden tussen €100 en €300.
Hier zijn over het algemeen de verkopers betrouwbaar en als er iets is wordt het gewoon opgelost.
Ik zie zo al een Glycine Altus, Polot wekkerhorloge, Matina met AS uurwerk, Eterna kontiki, Waltham, Movado, Certina Bristol allemaal de moeite van het bekijken waard.

3 likes

Ik lees hier enorm veel diverse meningen en namen van manufacturen, maar nog geen JLC tegen gekomen. Dus doe ik ook even mee.
Je hebt overigens ook al een aardige vintage JLC voor een prijs van 3 cijfers voor de komma.

1 like

Prachtig merk, helaas zie ik die zelden voor een bedrag beneden €300,- waar TS naar zoekt.
Bovendien is JLC niet direct iets voor de beginnende vintage verzamelaar, die kan beter een horloge kiezen met een algemeen voorkomend uurwerk dat makkelijk te servicen is en waar nog veel onderdelen voor beschikbaar zijn.

2 likes

Tip : verdwenen Duitse merken.
Vaak inhouse calibers en niet zo populair dus lage prijzen.
Al genoemd, maar nogmaals : hou standaard rekening met servicekosten en een nieuw bandje bijvoorbeeld van Ko of Selles.
Soms een miskoop, soms een superkoop. Hoort ook bij vintage.

Tenslotte. Vintage is leuker en de horloges zijn mooier.
Zelf heb ik er veel lol in om van een voor mij nieuw merk even de geschiedenis uit te zoeken.
Veel succes !

2 likes

Kijk op een betrouwbaar internationaal forum voor een merk dat in zo’n land groter is. Koop van particulier. Doe invoerrecht trucje en voor je het weet heb je voor 300 euro iets wat in Europa snel 500 kost. Ook een idee.

Wat bedoel je met invoerrecht trucje?

Tja. Dat heb ik natuurlijk alleen maar van horen zeggen hé. Dat snap je wel…:

Horloge kost 300 usd. Je betaalt via PayPal 60 en een dag later 240. Verkoper maakt printje can de eerste en doet die in de verpakking met mededeling “hi, here you have the old watch. I hope you can repair it and are able to enjoy it again”. Jij verzekert het via secursus voor usd 300 (kost geen drol). Btw over usd 60 plus verzendkosten en het scheelt je btw over 240 usd.

zoiets? Hahaha

1 like

Hij bedoelt belastingontduiking. Zo klinkt het alleen wat koddiger. Niet het soort advies waarvoor je dit topic hebt geopend.

On topic: er zijn al tal van leuke merken genoemd. En er zijn er nog heel veel meer. Al die merkjes die in de quartz crisis zijn verdwenen en die in de jaren ‘60/‘70 ingekochte kasten en uurwerken van een eigen wijzerplaat of alleen eigen merknaam voorzagen. Daar betaal je niet voor de naam, maar afhankelijk van het soort uurwerk koop je een leuk en degelijk horloge. Calculeer wel een service in bij de prijs.

3 likes