Ik ben Danny, 40 jaar samenwonend in Venlo met 2 kinderen.
Een jaar of 10 geleden kreeg ik de eerste kriebels van een horloge (Cartier) en sindsdien nooit uit mijn hoofd verdwenen.
Door het maken van andere financiele keuzes is het er niet van gekomen om ooit een mooi exemplaar te kopen tot nu.
Maar ja … best veel keuze…
Wat ik zoek: een rustige klok, liefst een blauwe uurplaat, een automaat, 42 mm en max 11 mm hoog.
Wat ik heb gezien: Hamilton, Alpina, Raymond Weil.
Budget om en om €1250 (adviesprijs). Ik heb me inmiddel ingelezen en er zit best wat marge op horloges…(klopt dit?).
Zo… jullie als ervaringsdeskundigen: welke tips voor aankoop, merk etc hebben jullie?
Zou zeker ook kijken voor een goede gebruikte ,een van net een jaar oud ,dan heb je vaak nog gewoon 1 jaar garantie en de top van de nieuw prijs is er dan ook af .
Vaak komen hier op HORLOGEMARKT klokjes voorbij die niet van nieuw zijn te onderscheiden.
Yup, er zit marge op. Sterker nog, er zijn merken die kunstmatige schaarste genereren en die de adviesprijzen welhaast als bindend door de strot van de juweliers drukken. Ik zou dan ook ten allen tijde een grijze handelaar opzoeken. Ik heb goede ervaringen met web-tenten als Montredo en face to face afhalen bij WatchFever in Mülheim. Als het horloge elders te vinden is is de adviesprijs gewoon diefstal.
Moeilijker wordt het bij merken als Stowa, Sinn, Archimede, Laco en Damasko die gewoon alleen via de eigen website werken. Dan kun je in het blauwe gedeelte van dit forum nog op zoek naar een tweedehands, maar anders ga je de bietenbrug over qua adviesprijs. Dat gezegd hebbende denk ik dat veel van die horloges het geld weer waard zijn.
Nu we dan toch over de bietenbrug praten: Kijk eens naar een Sinn 556i Blau. Da’s het instapmodel van Sinn. Kost net onder de duizend Euro, is antimagnetisch, 200m WR, heeft een top grade ETA aan boord met wat decoraties en is gewoon mooi rustig. Hieronder de parelmoeren en blauwe versies:
Oh, en ze zijn 38mm groot. Merk op dat te grote horloges, zeker bij voortschrijdend inzicht, als een lul op een weduwnaar gaan slaan. Mensen “in the know” zijn wat mij betreft altijd te herkennen aan horloges die niet met het blote oog zichtbaar zijn vanaf de maan.
Dank jullie wel allemaal alvast. En ook voor de mooie voorbeelden.
Wat betreft kopen online. Durven jullie dat?
Ik bedoel je maakt eerst een flink bedrag over …
Een site zoals Chrono24 is dat altijd betrouwbaar?
Chrono24 is betrouwbaarder dan catawiki. Ook kun je bij chrono24 met ‘trusted checkout’ betalen. Dat houdt in als je niets krijgt, krijg je in principe je geld terug.