Beginnersinfo

Maargoed, nu op zoek naar een horloge.

Dit is een handopwinder, maar erg rustig:

Of een Laco:

Of een Meistersinger:

2 likes

Beetje zoeken en onderhandelen en deze moet te doen zijn voor (ongeveer) dat bedrag:

9 likes

Ik zou het niet doen online. Het horloge moet ook lekker om de pols zitten. Je mooi staan en en en. Die punten plus de beleving van de con pakte aanschaf in een mooie zaak loop je dan mis met een miskoop risico als gevolg.

Ik zag de oris aquis voorbij komen. Dat is een pracht horloge. Net boven budget nieuw. Maar de weken/maandjes extra sparen is wel de moeite als je hem mooi vind.
Ga ergens live kijken, want dan ben je verkocht met de oris.

2 likes

Als ik niet online ga kopen, of eerst in praktijk wil proeven zijn er dan goed aangeschreven juweliers?
Ik las van Baal uit Nijmegen bijvoorbeeld.
Ikzelf woon in Venlo.

Ik spreek uit ervaring van vroeger, maar neem aan dat het tegenwoordig nog min of meer hetzelfde is:
De normale marge voor de winkelier was rond één derde op de verkoop ex BTW.
Voor de uitverkoop vroegen en kregen de winkeliers speciale waar, die bij de groothandel weg mocht/moest. Uiteraard tegen speciale condities zodat er optisch een hoge korting aan het publiek gegeven werd. Dat was gewoon het resultaat van lagere marge zowel bij de klein- als de groothandel.
Meer dan 50% marge bij de kleinhandel op “normale” artikelen die jij vermoedt, kun je vergeten.

En dan nog even rekenles voor de handel: als je 30% marge hebt en je geeft 10% korting geef je 33% van je marge weg.

Danny, je hebt al wat specificaties genoemd. Kun je nog uitleggen of je een wat netter horloge zoekt of een wat meer sportieve look? Wil je een leren of stalen band?

Ik zou je iig aanraden je tijd te nemen. Mijn horlogesmaak is aardig veranderd door de jaren heen, dus beslis niet in een weekje. De voorpret en zoektocht is ook te leuk om over te slaan.

1 like

30% marge? Of winstmarge? Ik denk wel meer. Als daar nog de kosten vanaf moeten ben je al failliet voordat je het horloge in de etalage legt. Ik denk dat het ook merkafhankelijk is. Ik heb ervaring in de kleding waar verkoopprijs = inkoop * 2.5. Dus een véél grotere marge. Met 50% korting zit je dus nog boven inkoop. Je winstmarge is dan natuurlijk wel beduidend lager.

1 like

Tissot Luxury:

ko4576mma_01

Royaal onder budget overigens. :sunglasses:

1 like

Als in Venlo woont zou je eventueel naar van Hooff kunnen in Deurne. Daar kan je veel verschillende modellen passen en kijken wat voor stijl en formaat het beste bij jouw past. Goede zaak, de eigenaar zelf is ook een echte liefhebber (en weet er veel van)

In de prijscategorie zou ik zeker kijken naar Hamilton en Alpina (beide merken diverse horloges van gehad) als ook Longines en Oris. En ik zou kijken naar de luxere Seiko modellen.

Online kopen zou ik alleen doen als je zeker weet dat dit model echt is wat je wil.

Succes!

1 like

Dank je wel, goede tip!

1 like

Hi JWZ,

Ik zoek de combi tussen tijdloos en sportief

Een stalen band heeft de voorkeur.
Als de jacht maar niet mooier is dan de vangst ;).
Ps de dikte mag max 1 cm zijn.

Nice! Hoe dik is die?

Dan zou ik hiervoor gaan, zoals @Fate_Amenable_To_Change al aangaf: de Sinn 556 blue. Alleen in jouw geval op staal. Er zijn 2 opties qua stalen band:

Hij is sportief en zeer robuust, maar ook ingetogen en enigszins netjes. Goed uurwerk, uitstekende kwaliteit ĂĄlles en precies 11 mm dik. Hij komt ook in andere kleuren zoals grijs.

Op staal kost ie €1160. Komt nog wat verzendkosten bij uit Duitsland.

4 likes

Valt mee, 9,8 mm

1 like

De marges verschillen extreem per “vak” hoor! Confectie gaat van huis uit “een keer over de kop”. Inkoop €50 wordt dus €100 verkoop. Supermarkten echter zitten tussen de 2 en 5% (!). Een supermarkt met 3 ton omzet per week mag blij zijn met €9000 marge. Daar moet alles nog van betaald worden.

Confectie zal echter door de wisselende “collecties” steeds een deel van de voorraad in de uitverkoop moeten doen en met rond de 0% marge moeten verkopen. Dit verschijnsel zie je natuurlijk ook in iets mindere mate bij horloges. Maar juweliers met 3 ton omzet per week zijn er niet zo veel.

De wijsheid “als je te duur inkoopt ben je een dief van je eigen portemonnee” vertalen in:

is denk ik een quote van Vladimir Lenin. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Meer on topic:
Als je alle (prima) horloges hier genoemd mooi vind zou ik eerst eens uitzoeken wat voor genre horloge je wilt. (duiker, dresswatch, “sportswatch”, chronograaf en misschien wel vintage bv). Neem vooral de tijd. Een duiker kun je mee zwemmen, een echte dresswatch staat vaak beter onder een pak bijvoorbeeld (je noemde een Cartier in je OP).

1 like

Allez, ik bedoelde van de eigen portemonnee. Ofschoon ik de middenstand een fijn bestaan gun heb ik als alleenverdiener geen last van m’n geld. :grinning:

1 like

Nope. Inkoop * 2.5 zei ik toch. Inkoop 50 -> 125 verkoop.
Sorry mij maar hele schoonfamilie zit in de textiel dus ik weet waar ik het over heb. In tegenstelling tot alle andere zaken :wink:

niet gezien

Ik verkocht het zelf aan retail en ketens dus ik “ken” je schoonfamilie heel goed. Mij zeiden ze dat het één keer over de kop ging. En ik heb de prijzen zien hangen. Dus ik weet waar ik het over heb. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Laat maar

wowwww
 die Sinn
echt prachtig !!!

1 like