Beginnersvraag

Beste leden,

Ben erg gecharmeerd geraakt van automatische horloges, en dan met name degene met een kijkglas op de achterkant, of deels doorzichtig op de wijzerplaat.

Ik had hier dan ook meteen een vraag over.
Is een kijkglas optioneel bij de r meeste horloges?
Soms zie ik namelijk bijvoorbeeld een seiko met een doorkijk glaasje, en de andere keer weer niet bij bijvoorbeeld hetzelfde model.

Ik wil zelf een beginners horloge kopen van rond de 500 euro, liefst met kijkglaasje. Merk bijvoorbeeld seiko.

Wie heeft er wat tips voor me?
Alvast erg bedankt!

2 likes

Goeie vraag! Meestal hebben horloges met een glazen caseback een waterdichtheid van maximaal 100m. Denk dat een stalen caseback beter bestand is tegen druk etc.

Met jouw budget zou je zelfs kunnen kijken voor een duiker zoals bv de Seiko SKX007/009 en daarnaast een Seiko 5 met een glazen caseback. :sunglasses::+1:t3:

Probeer een Seiko Sarb 033 of 035 te scoren. Tijdloos design, kijkglaasje.

1 like

Ik herken je enthousiasme :slight_smile: Het is geweldig om al die kleine onderdelen keurig in elkaar te zien grijpen, ogenschijnlijk zonder wrijving.

Er zijn veel modellen met een exhibition caseback. Bij Seiko (en misschien ook wel bij andere merken) kan je de normale caseback vervangen door een caseback met kijkglaasje . De Seiko5 modellen (ruim binnen je budget) worden zelfs vaak standaard met zo’n caseback geleverd. Je zou ook kunnen kijken naar Hamilton, Tissot, Orient.

Het kan wel zijn dat de waterdichtheid verandert als je de normale caseback vervangt door een glazen. Nog steeds waterdicht, maar potentieel minder bestand tegen druk. En dat brengt me op de volgende vraag: naar wat voor horloges kijk je zoal? Duikers? Dressers?

2 likes

Een kijkglaasje is inderdaad vaak optioneel en op duikers zoals al eerder geschreven minder gebruikelijk i.v.m. waterdichtheid.
(Alleen de nieuwe Omega SMPc schiet mij zo te binnen die standaard een kijkglaasje heeft; maar dat is een andere prijs categorie)

Mijn enige tip: zoek eens op een handopwinder horloge met kijkglaasje; dan zit er geen rotor in de weg en heb je perfect zicht op het gehele uurwerk! :slightly_smiling_face:

De Seagull 1963 chrono is ook leverbaar met kijkglaasje; is een handopwinder en in jouw prijscategorie; maar waterdicht is ie totaal niet én je moet em mooi vinden!

9 likes

Het stikt van de skeleton watches.
Duc-decreon-de-saint-pierre-horloge

1 like

Bedankt voor de reacties!
Ik heb de voorkeur voor een metalen band.

Goede tip wat betreft een opwindend horloge zodat je nog meer ziet.

En ook geef ik de voorkeur aan een wat bekender merk, seiko, tissot etc… Ietsjes duurder mag ook :slight_smile:

Ik draag nu een huawei smart watch maar vind er geen zak aan haha. Tijd voor een echt horloge. Had daarvoor een casio g shock.

1 like

Welkom op HF, leuk om “kersvers” met horloges te beginnen, geniet van het vooruitzicht om jouw toch niet zo geringe budget te gaan uitgeven aan een mooi horloge. Neem de tijd!

Mijn Archimede Sporttaucher met een wr van 30atm heeft ook een glazen achterzijde. Is wel enkel tegen meerprijs te verkrijgen.

1 like

Aquis, 300 m
Ik had nog een Hamilton tot 200 m , ook met een glazen achterkant.

Wel uiteraard duurder dan de 500 euro. Het dubbele ongeveer voor een mooie occasion.

2 likes

Ik ook, Khaki GMT duiker. Inderdaad met glazen achterzijde.

Zichtbodems zijn pas sinds enkele decennia populair.
Lichtinwerking op olie is slecht en laat de olie degraderen (UV!). Men had er dus alle belang bij dit te voorkomen.

Je kunt op zich voor bijna elk horloge wel een zichtbodem laten maken, maar waarom zou je? M.i. moet het uurwerk dan wel voldoende opgeleukt zijn om ernaar te willen kijken…

Dat is echter een visie die beginnende verzamelaars nog niet hebben; die zijn al blij met alles wat beweegt.

Of een Seiko SRPB41J1. Een automaat overigens. Maar wel erg mooi.

Nieuw zijn die 420, maar tweedehands toch snel onder de 300.

4 likes

ik vind het zelf ook totaal niet interessant. Kijk er niet naar, en om de pols zie je het toch niet.

Net zoiets als de hele dag de motorkap van je auto open doen om te kijken wat er gebeurt. Maar goed, ieder zijn smaak natuurlijk.

1 like

Niet iedereen in onze hobby is een verzamelaar, of heeft een visie. Ik heb gewoon een paar horloges waar ik plezier aan beleef, de uurwerken zijn inderdaad geen haute horlogerie. Maar ondanks dat vind ik het stiekem toch wel leuk om te zien, zo veel mechanische dingen zie je immers niet meer in deze digitale wereld van vandaag.

3 likes

Seiko Pressage

1 like

1 like

Kijkglaasje en 200WR… de 556! oke oke… kost wel wat meer dan 500 euro

2 likes

Tweedehands kun je deze tussen de 500-1000 vinden. Maar soms ook wel minder hoor. Ga ff voor je checken.

Niks mis mee, maar je ziet de ontwikkeling naar “ik wil het niet zien als het niet echt de moeite is” vaak pas na een aantal jaren komen.

Ik bedoel het niet normatief, het was een observatie.
Acquired taste, denk ik. Toen ik mijn eerste horloges had waren er nog geen zichtbodems. Toen had ik het leuk gevonden. Nu zou ik op die horloges er sowieso geen zetten.

1 like