Beginnersvraag 😉

Hallo allemaal,

Misschien een wat simpele vraag, maar ik stel hem toch. :wink:
Als je een horloge bestelt of tweedehands koopt via bijvoorbeeld Chrono24: hoe zorgen jullie er dan voor dat het horloge goed op maat komt voor je pols?

Is het gebruikelijk om met een horloge dat je niet bij de betreffende juwelier hebt gekocht gewoon even binnen te lopen om de metalen band op maat te laten maken? Of wordt dat minder gewaardeerd?

Ben benieuwd hoe jullie dat aanpakken!

3 likes

De meeste hier kunnen het zelf, maar vrijwel elke juwelier vindt het niet erg om je daarbij te helpen.

3 likes
  • Bij leren, rubberen of stoffen band met gesp doe je hem gewoon om.
  • Bij Santos de Cartier druk je met je vingernagel op een knopje, dan schiet de schakel los en doe je het toolless
  • Bij een vouwsluiting op leer doe je het pinnetje in het juiste gaatje en klap je 'm dicht
  • Bij een schroef-bracelet met vouwsluiting zorg je dat je de juiste maat Bergeon of fatsoenlijke andere horlogemakersschroevendraaier hebt, en schroef je de schakels er uit, en dan weer vast
  • Bij bracelets met vouwsluiting en pin & collar danwel splitpennen zorg je dat je een klein hamertje, een houdertje, en een paar pennen hebt die je kunt gebruiken om de schakel er uit te tikken, in te korten, en weer terug te tikken
  • Bij rubber met vouwsluiting moet je meestal de lengte meten, het overschot afknippen en dan de sluiting aan het laatste segment verbinden, vaak gewoon met een vingernagel te doen, soms een pinnetje nodig, of een tandenstoker
  • Bij vlindersluiting op staal: Zie schroef of pin’n’collar of splitpen
  • Bij milainaise is het vaak gewoon een kwestie van het open vouwen van de sluiting, sluiting iets verschuiven, dicht vouwen van sluiting
  • Bij Erika’s MN strap moet je de juiste maat bestellen
  • Bij sommige dubbellaags stoffen banden moet je een loep verlengen of verkorten om de juiste lengte te krijgen, net als bij single pass NATO

Je zal ze hier de kost maar geven die al deze methodes gewoon thuis kunnen doen. :slight_smile: Bij twijfel, ga naar de AD of een juwelier en vraag om hulp. Biedt vooral aan om voor die hulp te betalen, want je koopt er tenslotte geen horloge op zo’n moment. Da’s wel zo beleefd.

33 likes

Ja precies, je kan langsgaan. In Hilversum rekende Strego 15 euro toen ik mijn band iets strakker wilde hebben. Ik vond het wel veel, maar kon het helaas niet zelf :rofl: :innocent:

3 likes

Dat is veel informatie, maar ik zal het proberen te onthouden hahaha dankjewel voor je uitgebreide reactie. Ik denk achteraf dat wellicht YouTube mij hierbij ook goed kan helpen… Dan nog een vraag: Waar krijg je dergelijk (goed) gereedschap om dit zelf te doen?

Bergeon maar is duur.

1 like

Lang geleden een Omega Seamaster gekocht en laten verstellen bij Schaap & Citroen Rotterdam. Service en mocht niets betalen!

2 likes

Aliexpress setje van een tientje is voldoende om af en toe een schakeltje te verwijderen.

5 likes

Afhankelijk van t soort band.

Ik heb deze

Voor pin en collar

T-vormige schroevendraaiers van beco voor geschroefde banden…

Bergeon 7767-sf voor bandenwissels en snelverzet

Bergeon 7250 lijkt op dat seiko ding

En eenvoudigere versies van dit idee staan ook op aliexpress voor een euro of 2. Die gingen bij mij vaak maar 1 band mee voor ze krom waren

1 like

https://www.temu.com/nl-en/-removal-kit-resizing-tool-for-bracelet-adjustment-replacement-pin-remover-for-sizing-strap-watch-adjuster-hammer-for-watch-repair-adjust-band-with-user-manual-punches-tz2-047-g-601100190410527.html?_oak_name_id=1518108089415985614&_oak_mp_inf=EJ%2FOy9qo1ogBGgZmbWh6YzEg2q6uq6Az&top_gallery_url=https%3A%2F%2Fimg.kwcdn.com%2Fproduct%2Ffancy%2F4577ea19-8347-44b4-a106-3c067393ecd8.jpg&spec_gallery_id=73602&refer_page_sn=10009&refer_source=10022&freesia_scene=2&_oak_freesia_scene=2&_oak_rec_ext_1=NDk3&_oak_gallery_order=260033757%2C570416523%2C2126529256%2C943741383%2C1866455693&refer_page_el_sn=200049&_x_sessn_id=10nx9p8ed8&refer_page_name=search_result&refer_page_id=10009_1761027529008_wpf1wy7ymb

Voor de pin and collar danwel splitpennen ben je voor een paar knaken klaar op Temu. Ik zeg Temu omdat ik een nog grotere hekel heb aan amazon.

Bergeon 6767 kun je gebruiken voor het los halen van alle spring bars tussen leren banden (de 3mm vork) en bracelets (1,2mm vorkje los bij bestellen, of gewoon 2 van die dingen kopen), danwel alles wat doorboorde lugs heeft (de 0,8mm pen). Ergens tussen de 17 en 25 Euro.

Schroevendraaiers, ik link hier naar een set van 9, maar je kunt ook gewoon kijken welke maat je nodig hebt en dan één of twee van die dingen kopen. Los zijn ze een paar tientjes. Je kunt ook Horotec kopen, dat is prima.

Voor schroevendraaiers wil je de schroevendraaiers met een t-tip hebben en geen v-tip.

Zoals deze beco:

Close-up van een bergeon.

1 like

Tja, ik gebruik al jaren de V-tip, en dat gaat goed. De T tip is fijn hoor, absoluut, maar ik heb geen problemen met mijn fingerspitzengefühl.

Overigens: 3x of 5x loepje is geen overbodige luxe, want goed kunnen zien wat je doet is bijna belangrijker dan de vorm van je schroevendraaier.

1 like

Ik heb direct mijn rolex schroeven ermee naar de tering gedraaid.

Ja, dat kwam ook omdat die band niet warm genoeg was, maar ook omdat je met een v-shape makkelijker de zijkanten van de schroef beschadigd.

Tip voor @YourivdMeer , sommige banden hebben schroeven die worden vastgezet met loctite, die moet je even verwarmen zodat ze los komen.

Voor mij niet nodig.

1 like

Als je je pols omtrek doorgeeft aan de juwelier waarvan je koopt maken zij hem vast al op maat voor je. Ik zou wel vragen of ze de overige schakels erbij doen :wink:

Toolbox aanschaffen en zelf doen. Begin wel beetje met wat goedkopere horloge… tot je goed gevoel bij krijgt en ga daarna over naar andere horloges.

Toolbox kan je kopen op Bol of AliExpress.

Bij het gemiddelde HF-lid komt het omslagpunt waarop het voordeliger is een Bergeon aan te schaffen dan het steeds uit te besteden vrij rap in beeld :grimacing:

2 likes

Daar komt bij dat hier in het dorp een juwelier zit die beter beenhouwer was geworden, zeg maar. Als ik dan ook nog moet gaan rijden houdt het in één klap op.

2 likes

Een horlogemaker doet dit graag voor zo’n 10 euro. Voor hem/haar 5min werk en dus snel verdiend. En jij hebt je horloge op maat, dus win win :wink:

Dank voor al jullie reacties HF! :+1:

2 likes

Gebruik dit setje al jaren naar volle tevredenheid.
Voor eenvoudige werkzaamheden aan banden en bijv achterdeksel openen, bezel verwisselen. Prijs was heel redelijk, evenals de kwaliteit.

Later nog wel wat toegevoegd. Zoals een Bergeon 6767-f banden wissel tool. Vanwege het toch wat fijnere scherpe vorkje voor de pushpins.

Voor ts, ben je handig? Probeer het dan gewoon eens zelf. Eerst goed kijken en pas op voor uitschieters!
Leuk werk en je bent van niemand afhankelijk.

2 likes