Sinds 4-5 jaar fan van horloges. Sinds ongeveer anderhalf jaar lid van dit fantastische forum. In de loop der jaren heel wat horloges geflipperd. Ik ben niet van de horloges uit het top-segment. Nou ja, zou wel willen, maar niet de financiële middelen, vandaar ook het flipperen. Nu begint de verzameling wat vastere vormen aan te nemen. Zal nog steeds wel eens wat in en uit gaan, maar dat is geen ramp.
Deed ik het eerder altijd met een Wish-gereedschapsset, nu eindelijk de eerste echte tools gekocht.
Bergeon 8008
Bergeon 6767-F
Bergeon 4932
De 4932 zal ik het minste nodig hebben denk ik.
Denk dat ik het 5395-55-N case kussentje nog wel nodig heb.
Verder nog iets wat ik ECHT moet hebben?
Eventueel kan ik nog kijken of ik het lijstje van vinwats clinical nog heb. Dat is een setje om mee te beginnen horloges te repareren. Anders hoeft de caseback er ook niet af.
Ik ben niet heel duidelijk geweest merk ik. Ik heb ook enkele quartz horloges liggen. Vervangen batterij wil ik bijvoorbeeld zelf doen. En als ik een horloge besluit te verkopen dan is het makkelijk als ik het deksel er zelf af kan halen.
Wanneer de hobby verder evalueert zou ik (in de toekomst dus) wel wat meer willen kunnen dan alleen wisselen batterij. Dus ook reinigen enzo. Maar zover ben ik nog niet hoor.
Heb je even Je teekt nu een beerput open
Goede set schroevendraaiers plus bijbehorend slijpgereedschap, goede kastopener voor de schroefdeksels, loep, kasthouders, tangen, glazenpers, kastpers enz enz
Daar gaat wel een heel leuk horloge aan geld in zitten
Hehehe, ja ik heb nog wel even de tijd hoor. Met mijn hobby messenslijpen moet ik ook nog beginnen. Alle accessoires voor nat slijpen al sinds begin december in huis .
Wat je echt moet hebben is hetgeen je nodig hebt voor wat je maximaal wilt gaan doen.
Inmiddels heb ik in de afgelopen 15 jaar meer geld uitgegeven aan gereedschap dan aan horloges.
Bergeon 5500 Glazenpers o.i.d, stolp om uurwerken in te doen/stofvrij te houden. (Van die goedkope plastic bakjes volstaan ook).
Digitale schuifmaat voor glaasjes, goede pincetten ook met plastic zoals hierboven aangegeven. Verder kan je van die kleine vingercondooms overwegen of handschoenen. Blaasbalgje, rodico, werkmatje, and so on…
Ik heb nog wel het een en ander liggen, stuur me maar een berichtje.
Ik ben zelf niet zo heel lang geleden ook begonnen met eerst eigen horloges te onderhouden en van lieverlee nu ook voor anderen in opdracht te werken.
Ik ben begonnen met veel Ali express spulletjes, maar ik merkte al vrij snel dat dat bij een aantal gereedschappen absoluut af te raden is.
Waar ik in begin niet op beknibbeld heb is een Timegrapher, goede schroevendraaier set, goede deksel opener voor schroefdeksels en de juiste oliën.
Inmiddels vrijwel alles wel vervangen voor wat beter spul. Maar redelijk budget kan voor €250 prima gestart worden lijkt me. De rest komt later
Maar tja DirkT, dit is toch echt een mannen ding hè. Er zijn zelfs mensen die het horloge verzamelen (of , ) gewoon overslaan en alleen maar gereedschap kopen.
Krijgen we ook een fascinatie kick van.
Ik zit sinds een half jaar op een opleiding tot horloge maker en ik ben extreem gepassioneerd en fanatiek. Probeer alles op te zuigen als een spons ik zou wel geïnteresseerd zijn als je wat gereedschap dubbel zou hebben of ergens van af wilt… groetjes Hajrik