Dank je wel! Klopt die hou ik allebei in de gaten. Grote apparaten wil ik nog even mee wachten tot ik aan het einde van mijn opleiding zit. Momenteel ben ik eerst op zoek naar goede schroevendraaiers van Bergeon uiteraard en dat soort dingen. Van de week een klinkblok gehaald. En zo elke maand wel weer wat nieuws.
Misschien hier op het forum even een berichtje plaatsen in “gezocht”?
Ja opzicht wel een idee ja. Maar zie qua schroevendraaiers en niks online staan. Ben bang dat die nieuw prijs zullen worden
Staat hier wel het een en ander te koop…
Dat gaat een lijdensweg worden
Hoe heb je dit afgelopen half jaar gedaan dan? Hoef je bij TNA geen eigen gereedschap aan te schaffen?
Timegrapher, daar heb je toch niets aan met batterij horloges
Wel leuk! Doe je nu nog iets in die branche… of nooit echt mee verder gegaan?
@Vintagewatchstuff had allang ruim en wijd zelf kunnen les geven, maar beperkt zich tot masterclasses geven hier op HF in de vorm van herstel-topics moet je maar eens rondneuzen in het vintage gedeelte.
Hedentendage is het een hobby en ook alleen maar een hobby. dat is leuker dan wanneer “het moet” In den beginnen wel voor het horlogemuseum gewerkt edm maar de laatste 10 jaar al is het slechts hobby. Verders is ook die hobby aan een einde aan het komen. Ben er klaar mee.
In mijn tijd waren er trouwens nog 2 officiële horlogemakersscholen in Antwerpen, TNA en wat vandaag Encora noemt. Ik ben begonnen op encora, daar was Frank ook de hoofddocent, wat leuk was daar was dat je kon meebrengen wat je wilde maar je moest dan wel herstellen wat je bijhad ongeacht wat er aan was. Toen stopte de school ermee en gingen we met zijn allen naar TNA, ik heb daar nog 1,5 jaartje gedaan samen met Frank die verhuisde immers mee. Moet je maar eens vragen aan Frank, dat is nog wat geweest om ons allemaal daar te krijgen.
idd ik ben gevraagd om een van de op pensioen gegane lkr te vervangen op TNA, maar dat is niet te doen met het verkeer in en rond antwerpen en met het openbaar vervoer de trein ok maar dan moet je nog met tram en bus heel antwerpen door om op die school te raken, niet zo ideaal voor een autist zoals mij De trein heb ik geprobeerd, ok dat zou nog net gekund hebben, de tram en bus niet. Daar werd ik helemaal gek op, heb dus wel een keer geprobeerd, was met 1 keer ook gedaan
En de auto wel ja dan ben je s ochtends 3 uur onderweg en s avonds weer, ook maar niet.
dank voor het compliment! Al is ook dat zich naar een einde aan het gaan. Het is echt klaar. Van de week was hier een 17 jarige die op zijn eerste jaar schoonhoven zit, gadverdamme dat wordt een goeie, ventje kon met me meepraten want zei ie “ik lees veel voor en na om snel op weg te zijn naar mijn droom: alle complicaties van de vintage en antiek op een dag kunnen” De jongen was ook zeer realistisch in tijdsbestek: 10 jaar in loondienst, leren en instrumentarium bijeen kopen en dan zelfstandig beginnen. Zo hoort het en daar heb ik respect voor, zo zijn er nog niet te veel. De meesten willen snel snel met halfbakken kennis onmiddellijk het grote gedoe en geld uitgeven aan gereedschap is bij de meesten ook ho maar, zo werkt het niet. Dus dat ventje daar ben ik nu eea voor aan het bijeen zoeken van gereedschap, ik ga toch niet meer alles gebruiken.
We zijn hier collectief aan het hopen dat er toch nog genoeg half-vergeten projecten in uw schuiven verstopt liggen om toch een paar jaar lang af en toe eens iets te zien passeren hier en er gaan altijd toevallige rommelmarktvondsten zijn eh! Dat zijn de beste, die waar je zonder hoop of verwachtingen per abuis op valt.
ik vrees ervoor, er zit nog wel wat in de schuifjes, maar de helft heb ik er al uit gewipt Het is echt klaar, normaal ben ik einde van dit jaar klaar met alles wat in de schuifjes zit. Al moet ik toegeven dat er hier eea gedoneerd is de laatste weken om te voorkomen dat ik zou stoppen en daar zitten een paar mooikes bij hoor, niks bijzonders maar wel mooi
De rommelmarkt, ja we zullen zien. Ik kan het momenteel ook niet opbrengen om al die foto’s te nemen, gezondheidsissues. Al heb ik van een bijzondere wel nog foto s genomen, maar is nog niet klaar, kast issues moeten nog verholpen worden, komt wel op een dag
Breng mij niet op ideeën eh.
Van mogen is veel plezanter dan van moeten. Eerst de gezondheid, en als het ooit eens kriebelt de rest.
Ja begrijp het wel! Ik werk zelf als chef en lijkt mij super om in de toekomst dit als bijberoep te doen en zeker als hobby! Ik ben een paar jaar geleden begonnen met zeilen maar dat is nogal intensief en naar de toekomst toe ( we worden allemaal ouder helaas) is horloges/klokken toch wat behapbaar. Plus kan je dat binnen doen
super gaaf dat je voor een museum gewerkt hebt zeg!! Bij ons is het ook zo dat je in principe de klok mag meenemen die je wilt! Al zijn we nu met een westminster klok bezig dit semester en is het wel de bedoeling dat je er daar een van hebt! Ik ben zelf ook zo ik wil echt het hebben en houwen van alles hoe het werkt van de klok/ horloge weten. Soms struikel ik nog wel eens dat ik iets te snel wil gaan en dat is gewoon niet te doen met zo veel informatie. Dit probeer er nu ook meer van te genieten en alles uit te pluizen. Ik volg nu alles van Cronoglide geweldige vent! Momenteel ben ik bezig mijn tikgetal uit te rekenen en de slinger lengte. Zeer fascinerend. Erg lief van jou dat je die jongen wilt helpen met wat materiaal. En zeker ook kennis delen is denk ik heel belangrijk in dit vak/passie. Ik zal wat foto’s toevoegen van mijn klokken tot nu toe.
Prachtig hoor, ik krijg de kriebels als ik naar de foto s kijk van die klok onderdelen.
Als je ooit stopt als chef ben je met de horlogehobby wel onder de pannen!
Einde slechte inkopper
dat is ondertussen gebeurd, dit aangevuld met nog wat andere dingen en er was er eentje dolblij. ik kan me voorstellen dat je als 17-jarige voor een berg van gereedschap komt te staan die onoverkomelijk lijkt. Wij hebben er 10 jaar over gedaan om het gereedschap dat we wilden hebben in huis te krijgen
heb ik ook gedaan en is idd belangrijk, de onkunde die rondgaat in horlogeland is gewoon vreselijk. ook een van de redenen dat wij er genoeg van hebben. Maar van de Frank ga je veel kunnen leren, die zijn vakkennis is ook behoorlijk groot. Veel succes met de opleiding en veel sleutelplezier
Je zou van minder! Amaai
En doe je tot nader order nog altijd eh.
Misschien iets voor eens de schuiven leeg zijn: een “Vraag het aan @Vintagewatchstuff” rubriek topic, zoals in de Libelle vroeger.

“Vraag het aan @Vintagewatchstuff” rubriek topic,
nah je wil niet weten hoeveel mails ik nog steeds krijg met “hoe los ik dit op” en eerlijk gezegd zonder iets voor je neus te hebben is het moeilijk inschatten wat er aan de hand is. Vraagt iemand “hoe komt het dat mijn amplitude zo raar doet, moet ik mijn lagering herstellen?” Hoe kan ik dat nu weten denk ik dan, zijn alle fouten voorafgaand aan het echappement er uit, indien nee dan blijf maar van de lagering af. Iedereen zegt er zitten geen fouten meer op, terwijl dat vaak helemaal niet het geval is en dan gaan ze aan de balans en of lagering werken terwijl de fout verderop zat.

Libelle
in mijn tijd was het de “vraag het aan joepie” van de joepie. Wat een stom boekske was dat zeg, maar wekelijks gelezen he en wachten tot woensdag als de nieuwe verscheen en gelijk naar de gazettenwinkel voor de joepie en de Donald Duck
de Donald Duck was ik als kind nog meer gek op dan de joepie, zonde dat ik geen horloge met een Donald Duck op heb, die zou ik warempel vet veel dragen voor de Donald Duck
al zie ik liever Mickey Mouse, ook niet in huis, nondepie zoiets zou ik toch nog moeten vinden he