Vergeet niet dat een significant deel van deze gekkies zelf in de financiële industrie werkzaam is…
Als BlackRock nou Larrry’s eigen bedrijf, of een privaat bedrijf zou zijn geweest, was het in mijn optiek wellicht een beetje anders geweest.
Maar BlackRock is een publiek bedrijf, dat eerder dit jaar (weliswaar zoals veel bedrijven in de sector) een ontslagronde heeft doorgevoerd om kosten te besparen. En het lijkt erop dat de volgende ontslagronde niet lang op zich zal laten wachten.
Wat heeft een onslagronde te maken met privébezittigen van de CEO? De beste man zit er al een tijdje (logisch als mede-oprichter) en zal genoeg verdiend hebben de afgelopen jaren om het te kunnen bekostigen toch?
Maar goed, publicly listed is bijv een NV…zoals Shell, Unilever…bedrijven met 1 doel: winst maken. Daar zitten de CEO’s die geld als water binnen harken. Enige verantwoordelijkheid die deze bedrijven hoeven af te leggen is maar de aandeelhouders. Publiek zegt dus niks over de maatschappij, maar alleen over het feit dat iedereen aandelen kan kopen.
Het is natuurlijk onzin dat een bedrijf alleen verantwoording hoeft af te leggen aan aandeelhouders - of een bedrijf nou beursgenoteerd is of niet. Een bedrijf heeft ook te maken met werknemers, leveranciers, distributeurs, de fysieke omgeving etc. Dit is de aloude ‘shareholders vs. stakeholders’ discussie. In mijn optiek zijn veel bedrijven - met name in de VS - de laatste paar decennia wat te ver doorgeschoten naar puur het dienen van het aandeelhoudersbelang, wat ook weer blijkt uit jouw stelling.
Ik ben juist blij dat we in Nederland over het algemeen niet zo ver zijn doorgeschoten.
Kijk, als ik bij een middelgroot tot groot bedrijf werk die door BlackRock wordt overgenomen, ga ik niet piepen als de freakin’ CEO van dat bedrijf (feitelijk samen met de CEO van Vanguard de baas van de wereld) een upper level ALS draagt.
En wat doe je met vermogen? Investeren. dus een investeringsmaatschappij zoals @Neyra zegt.
Overigens denk ik niet dat de CEO van blackrock nog echt kan ontkennen dat hij rijk is. Ook zonder Lange weet de hele wereld dat die vent zijn schaapjes aardig op het droge heeft. Laat die kerel lekker kopen en dragen wat hij verdient heeft. Moet je anders met dat geld…
Maar welk horloge draagt Marie-Thérèse Walter, de 22 jarige buitenechtelijke vriendin van de 50 jarige horlogeverzamelaar Pablo Picasso op het in 1932 geschilderde werk Femme à la Montre?