Ah joh, Rolex is gewoon nu even nog meer dan normaal hip and happening, over vijf jaar is het waarschijnlijk weer een ander merk.
Even gevoelsmatig zijn er wel meer perioden geweest dat een bepaald merk hip was.
Denk aan Cartier in de eighties.
TAG-Heuer van half jaren tachtig tot begin nineties
En Breitling in de jaren negentig en begin noughties
Maar als ik dan weer eens bij Ajax sta of hier een topic dat naast de tribune ook de tv bol staat van 1 merk denk ik.
Je hebt het over Poetin. Die knippert 2 x met zn ogen voor iets wat hij wilt hebben.
Die man hoeft toch niks te kopen. ’ Schat, volgende week een bbq voor 300 invloedrijke Russische olie/wapen/gas/maffia-boeren…en ze nemen allemaal iets leuks mee '.
Ik zie het hier ook om mij heen. Iedereen draagt Rolex. Een vriendin van mijn vriendin heeft een date-just zonder verder kennis of interesse in horloges te hebben.
Ik bedoel het ook niet negatief dat ze het niet had moeten of mogen kopen. Ik denk dat ze een goede keuze heeft gemaakt. Ik constateer enkel dat mensen om mij heen een Rolex kopen omdat het een sterk merk is en door de associatie die ze erbij hebben. Zelfs wanneer zij verder geen interesse hebben in horloges. Dat is wellicht onderdeel van de reden dat je ze zo vaak ziet. Er zijn veel andere merken die mensen zonder ten minste een lichte interesse niet zullen overwegen.
Eens. Ik impliceer op geen enkele manier dat het een slechte zaak is. Mensen worden niet “gefopt” en kopen kwalitatief goede en waardevaste horloges. Daarnaast denk ik dat er veel mensen zijn waarbij de liefde voor horloges bij dit merk begon.
Het is trouwens ook bijzonder wanneer je er over nadenkt dat Rolex als merk aansluiting vindt bij zo veel verschillende doelgroepen. Van horloge-nerds tot Instagram meisjes. Ergens heeft dat ook gewoon te maken met de kracht van het ontwerp en de waarde die mensen toekennen aan dingen die goed zijn gemaakt.