Bekendheid met het merk Marathon ?

Geachte forummers,

Onlangs kwam ik in contact met iemand die een Marathon (SAR JDD) horloge aanbiedt. Ik ben eens gaan surfen en kwam er achter dat dit een merk is wat gedragen wordt door Amerikaanse overheidsdiensten. Omdat de website nogal chauvinistisch en propaganderend is vroeg ik mij af of er hier bezitters zijn van dit merk en hoe de kwaliteitsbeleving is? Ik vind de uitstraling van de klokken mooi, precies mijn smaak, maar omdat de prijs van de zelden aangeboden horloges in NL nogal hoog is zou ik graag wat ervaringen horen/lezen?

Dank voor elke reactie.

Goede groet!

Miez

Op Youtube staan verscheidene reviews, misschien dat die iets zinnigs te zeggen hebben. Ik heb overigens nog nooit van het merk gehoord.

1 like

Hi Miez,

Ervaring met horloges van Marathon heb ik niet maar ik heb zelf wel enige jaren een Preatorian (http://praetorianwatches.com/). Volgens mij is er verwantschap met de horloges van Marathon (please correct me if iā€™m wrong) en ik ben er zeer tevreden over voor het geld wat je er voor betaald. Zeer robust horloge, betrouwbaar en degelijk. Wel een tikkeltje zwaar. Ben benieuwd of anderen de meer kunnen vertellen over Marathon.


3 likes

Hi Miez,

Marathon wordt door kenners beschouwd als 1 van de meest ultieme toolwatches, de marketingpraat klinkt weliswaar chauvinistisch en hoogdravend maar dat mag men ook met de opgebouwde reputatie. Deze klokken zijn ontworpen voor defensie en voldoen aan de door hen gestelde eisen. Daarom zie je bij aangeboden Marathonā€™s ook vaak om welk contractnummer en contractjaar het gaat. Ze leveren niet alleen aan de Amerikaanse defensie volgens mij.

De Praetorian is er losjes op gebaseerd, geen relatie what so ever, staan volledig los van elkaar.

2 likes

Ik heb een tijdje een TSAR gehad. Mooie toolwatch met een kwaliteit vergelijkbaar met ā‚¬1000+ horloges (Sinn, Damasko). De oude Marathons gemaakt i.s.m. Gallet, ook een van gehad, zijn in de golfoorlog gebruikt. De nieuwe Marathons worden niet door Canadese en US defensie gebruikt, maar er worden wel registratienummer voor aangevraagd, vergelijkbaar met bijv. Precista. Voor de nieuwe modellen zit er verschil in hoe gewild ze zijn tussen de sterile versies en de versies met seal.

1 like

4 likes

Was dan ook een quartz van ā‚¬550

Zonder tegiment laat staan ijsgehard staal.

En een klatser.

Oftewel: prut.

Ik ben bang dat Damasko en Sinn het qua constructie toch echt verliezen van Marathonā€¦bombproof noemen ze dat volgens mij. Heeft niet zozeer te maken met het materiaal maar met de constructie, ze hebben er zelfs een tank overheen laten rijden, niets aan de handā€¦

3 likes

Leuke testjes zijn dat inderdaadā€¦

2 likes

@all bedankt!

Ik hink op twee gedachten, het is een mooie klok, tamelijk uniek (in EU) volgens mij. Ik had contact met een verkoper (via MP) welke deze wilt inruilen op mijn Oris ProDiver Chrono. De waarde van Oris kan ik redelijk inschatten maar dit merk kan ik maar lastig plaatsen. Daarnaast heb ik een soms irritante neiging tot flipperen, ben ik de Marathon over twee weken zat, is er dan wel markt voor?

Gevalletje luxeproblemen?

Lastig. Wat ik op de Marathon website zie is het een stevige jongen qua prijs. Wat dat ding tweedehands doet vind ik moeilijk te zeggen. Een GSAR en JSAR schrijven niet veel af, maar dit $1500+ model zou dat best wel behoorlijk kunnen doen. Daarbij zit ie in de Sinn Damasko prijsklasse dus er is daarmee wat stevige concurrentie in de tweedehands 900/1200 euro range denk ik.

@Candide, jij beschrijft mijn gevoel/vermoeden, ik dacht ook al zoiets. Misschien dat de moeilijke verkrijgbaarheid nog iets bijdraagt aan de hoogte van de prijs. (De aanbieder op MP vraagt E 1750).

Ongetwijfeld. Maar dan heb je nog steeds een kleine specifieke afzetmarkt. Heb je WUS al afgestruind voor prijs vergelijking? Als je daar (of uberhaupt internationaal) wilt en durft te verkopen wordt het mogelijk een wat makkelijker verhaal voor dit soort niche klokjes.

Een gebruikte JDD is 1 van de minder gewilde modellen van Marathon, denk aan een prijs < ā‚¬ 800,-.

1 like

Haha ik dacht al, Jaap of Eric zal wel het verlossende antwoord kunnen geven :thumbsup:

Voor mij is Marathon GSAR een grail watch, maar vanwege persoonlijk omstandigheden onbetaalbaar. Omdat ik de stijl erg cool vind, heb ik voor een Borealis Scout Sniper gekozen. Weliswaar Seiko aan boord, maar toch saffier, tritium en rvs 316. Ik ben er blij meeā€¦

https://lh3.googleusercontent.com/-YzJ7qw5YuzY/VqtlWEyvpPI/AAAAAAAAGW8/WT7cj0tiN88/s576-Ic42/Borealis%2520Scout%2520Sniper-2.JPG

2 likes

Gewoon alle goedkope klokjes verkopen. Dan ben je er zo.

Dat wil iedereen en dan is er een overschot aan ā€œgoedkopeā€ klokjes die niemand wil. Resultaat: je verkoopt ze niet. :persevere:
Overigens, heel veel ā€˜goedkope klokjesā€™ vind ik te leuk om weg te doen, want ā€˜collectibleā€™ :wink:

Grootste fout die verzamelaars allerhande maken: denken iets van waarde te hebben omdat het zeldzaam is. Er is een belangrijk verschil tussen ā€˜zeldzaamā€™ en ā€˜gezochtā€™.

4 likes