In België zie je inderdaad veel modemerken of merken die je overal kan krijgen, zelfs in de Inno Galleria. (Inno Galleria = Winkel waar verschillende kledingmerken onder één dak te vinden zijn ook wat juweeltjes als Swarovski en goedkope muk) Daar vind je ook icewatch, Diesel, Fossil, DW, Police, enz…
Dus de gemiddelde Belg stapt zo’n winkel binnen voor wat kleren in de solden en merkt nog snel een leuk horloge op.
Vandaar denk ik dat deze merken gewoon het meest voorkomen en natuurlijk ook de prijs bepaald dat iedereen het kan kopen.
En daar is niets mis mee hé, alleen als je van horloges houd, dan weet je dat je iets van 5 euro koopt aan een prijs van 250 euro… en dat is niets voor een HF’er
Ook Seiko wordt in België bij een gemiddelde juwelier verkocht, ik wil daarmee zeggen, ééntje die juwelen verkoopt tot 200 euro en Tissot het duurste merk is in de zaak.
Dan heb je nog de juwelier met juwelen tot een 1500 euro en die heeft dan vaak ook Rado in de vitrine…
En dan heb je de juwelier met Rolex, IWC, Omega, juwelen vanaf 3000 euro enz… en bij deze laatste is de drempel misschien net iets te hoog om binnen te stappen… Bewaker aan de deur, een sas en personeel strak in het pak.
Een Nederlander gaat daar misschien gewoon binnen zonder schroom een Belg waarschijnlijk niet zo snel.
De drempel is te hoog.
En ik voel me net zo, ik zit niet strak in het pak ( liever sportiever gekleed met jeans ), kan me financieel zeer goed redden en toch is voor mij de drempel te groot om bv in Dusseldorf de juwelier te bezoeken met horloges in de vitrine van 90.000 euro en een bewaker voor de deur.
Ook al heeft die man Rolex liggen en ik op zoek ben naar enkele Rolexen die ik onmiddellijk wil aankopen.
Ik denk dat wij als Belgen denken dat ze ons gaan buiten kijken. ( Behalve de Antwerpenaar die kent dat gevoel jammer genoeg niet
)
Zal zelf ook nooit iemand gaan lastig vallen in een winkel om gewoon eens wat te passen zonder de intentie te hebben om tot aankoop over te gaan.
Dus zo ziet de Belgische markt er een beetje uit en naar gelang in welke winkel je shopt, kom je in aanmerking met een bepaald horlogemerk.
Als ik het mis heb Belgjes, verbeter me!
In Nederland lijkt het me doordat jullie vaak ketens hebben, je bij de juwelier alles vind van a tot z? Of krijg ik die indruk alleen maar van bv S&C? Ben er zelf nog niet geweest…