Ben ik de enige die hier een hekel aan heeft?

Ja, je leest het goed: HEKEL.

Wellicht is het nog vroeg, ben ik met verkeerde been uit bed gestapt, of speelt er wat anders… Hoe dan ook, deel graag met jullie dat ik een hekel heb aan dat volstrekt overbodige stiksel dat ik een paar jaar geleden zag opduiken bij (leren/sailcloth)banden. Een van mijn favoriete horloges, de Shadow van Zenith heeft het helaas ook. Ik bedoel dit soort stiksels:

En dit:

Wanneer kwam deze hype op? Wie heeft dit bedacht? En vooral… waar is het goed voor?

35 likes

Ik vind het op sommige horloges wel wat hebben. Bij die Zenith bijvoorbeeld wat minder.

Wat me meer stoort is dat V-voormige stiksel aan het vrije uiteinde van de band… Dat begrijp ik toch minder.

Het nut was waarschijnlijk ooit om de lus die de doorgang voor de bandpen vormt te versterken, of zelfs überhaupt het materiaal van de lus met de onderkant van de band te verbinden. Alternatieven voor het vastzetten van de lus zijn bv. - en ik noem maar wat - lijmen, of stiksels in dwarsrichting van de band.

4 likes

Goedemorgen,

Ik denk dat het een gevalletje ‘design’ is en geen nut (meer) heeft. Waait wel weer over.

Helemaal eens met het V-vormige stiksel.

Op de Zenith vind ik het wel mooi staan op deze afbeelding.

Zorgt voor extra stevigheid, of je de manier waarop het gedaan is mooi vind is een tweede…

Heb zelf menig bandje gehad welke niet was doorgestikt, waarvan het leer (de lijm) ter hoogte van de lugs begon los te laten (ik draag m’n horloge het liefst wat strakker). Vanuit dat oogpunt vind ik het een mooie toevoeging, want het voegt iets toe aan de levensduur van het bandje.

7 likes

Ik vind het wel mooi…

6 likes

Ik vind dat ook wel wat hebben eerlijk gezegd.

5 likes

En ik eigenlijk ook, ik hou wel van stiksels :wink:

2 likes

Best wel leuk…

1 like

Verschrikkelijk inderdaad, floss-lussen en van een abjecte lelijkheid, überhaupt snap ik de esteticiteit van contrasterende stiksels niet. :confounded:

2 likes

Voor mij hoeft het ook niet.

Misschien bij een vintage waar oorspronkelijk zo’n band aan zat. Maar dan wel aan iemand anders zijn of haar pols. :smile:

Verder niet.

1 like

Nooit eerder gezien :lying_face:

1 like

Lang geleden en is van militaire oorsprong. En het is zeker geen ‘hype’ van de laatste tijd. Sowieso zijn veel horloges, zo niet alle van militaire oorsprong. Ook de spoorwegen en de zee/luchtvaart zijn er debet aan. En tja, die wilden allemaal iets stevigs, iets wat niet snel kapot gaat. In den beginne was het dus geen versiering, integendeel.

10 likes

Ik vind het wel mooi, vooral op de wat meer “tool” watches.

1 like

Volgens mij heet het “vintage stitching” maar vintage horloges hadden t niet :stuck_out_tongue:

4 likes

Ah kijk!

Dan hoeft t dus eigenlijk helemaal niet. :ok_hand:

:smile:

Ik vind het, afhankelijk van het type band en het horloge, bij vlagen erg mooi. Maar het staat je vrij om van band te wisselen als het je niet aanstaat.

Het gebeurt me vrijwel nooit dat ik een originele band op een horloge houd, dus ik zie het probleem niet zo.

3 likes

Hier een (NOS) UG bandje uit 1955/1965, heb ze ook uit 1970. Geen hebben ‘vintage stitching’

Eerder gewoon dun leer.

Ff google:

Wellicht heeft JPM het verzonnen.

4 likes

Tegenwoordig zelfs met lume-stiksel te krijgen. Kun je het zelfs nog in het donker zien!

IMG_4295

6 likes

Kijk dan. KIJK DAN😂

Deze is voor jou gemaakt

On topic, het heeft zeker wel nut, maar hoeft niet altijd zo contrasterend te zijn, ben ik met je eens.

8 likes

Deze redenering begrijp ik niet. Ik heb een probleem (prima). Maar dat wordt toch niet opgelost doordat jij jouw bandjes wisselt?

5 likes