De wijzerplaat was al es vervangen met ‘fangs’, aanduiding ook es ‘weggelaten’, neefjes die zich prettiger op het land voelen kwamen erbij, in een tuna blikje gepropt, diverse limiteds, enz.
Maar nu ze met n nieuwe kast uitkomen, lijkt er een einde te komen aan die typische kast, welke ik ingenieus in elkaar vind zitten. Hoe de bezel deels verzonken in de kast zit, zodat ie beschermd wordt tegen stoten. En de bezel op zijn beurt met zn schuin oplopende massieve ring het glas beschermd. Het is er nog wel (hoewel ik me afvraag of die loep niet over de bezel uit steekt…), maar allemaal net wat strakker. Zelfs de rubberen band, en de metalen heeft een strakke aanzet gekregen. Zelfs het lettertype vd cijfers op de bezel zijn stijlvoller geworden.
Het Monster oogt nu imho minder tool uit.
Al bijna anderhalve decennium draag ik de 1st Monster als daily beater. Zijn er hier nog meer die hun Monster dragen? Of ben ik de enige?
Ik hou van mijn monsters. De eerste blijft, de oranje 1e gen was mijn vakantie beater, maar hoeveel beaters heb je nodig? Heb ook nog een 2e gen oranje zwart monster mod projectje, maar dat gaat hem niet meer worden…
Ooit eens een oranje 1e gen goedkoop aangeschaft en veel gedragen. Toen is ie een tijd in de horlogedoos beland en alleen tijdens vakantie gedragen. Vorig jaar heb ik er een zwarte wijzerplaat ingezet en ik moet zeggen dat ik de ( of het?) Monster nu weer vaker draag. Blijft een stoer ding.
Om niet alleen lofzang in dit topic te gaan zien ga ik voor het tegengeluid. Maar, ik ga mezelf inhouden. Laten we zeggen dat ik mij op ongeveer 40% uit:
Gadver de gadverdamme, wat zijn die monsters toch (in elke vorm) ontzettend lelijk, bah.
Zo is de tuna uitermate fishy, maar dat blijft ook een bazending.
Het is een soort midden 90er jaren Volvo 940. Gewoon een lelijke vierkante doos. Die zich totaal niets van natuurwetten of aerodynamica aantrekt, en toch een draaicirkel van een duppie heeft.
Ik vind de Seiko Monsters persoonlijk oerlelijke horloges. Die nieuwe variant vind ik al een hele verbetering t.o.v. de oude, maar ik kan begrijpen dat echte fans van het oude ontwerp daar heel anders over denken.
Tja, het is beetje n you love or you hate of horloge.
Volgens mij wel es eerder opgebiecht, maar ik vind/vond t ook maar n lelijk ding. Zo lelijk dat ik em maar tijdens het werken ging dragen. Hij was namelijk met zn schroefkroon wel goed waterdicht.
Naderhand begon ik het slimme beschermende ontwerp v zn kast en bezel steeds meer te waarderen.
Mn ‘allergie’ voor krassen op coatings werd voor t eerst ondervangen door n massieve duikersring ipv 1 met gekleurde aluminium inlay (nog voor de tijd dat keramische inserts in werden).
En t is uit mijn verzameling de beste bezel die met wat vette vingers te bedienen is door zn dikke inkepingen ipv kleine groefjes, ribbeltjes, of vlakjes (de smp is 1 vd moeilijkst draaibare met vette vingers).
Dit alles opgesomd te hebben, wilt niet zeggen dat ie perfect is. Zo draait de bezel nu best gammel rond, zijn delen vd zwarte vulling in de cijfers er uit, enz.
Maar ondanks zn tekortkomingen en lelijkheid, ben ik em door als daily beater te zijn gaan gebruiken juist steeds meer gaan waarderen als n voordelige toolwatch.
Vind je overigens t nieuwe model minder, uhm… getverderrie?
Zeker niet. Een tijdje geleden kocht ik nog mijn eigen gen 1 oranje exemplaar terug. Had ik nooit weg moeten doen. In tegenstelling tot velen vind ik ‘m ook echt mooi. Een nuttig en eigen ontwerp dat eens niet gemakkelijk naar het verleden teruggrijpt.