Ben ik op marktplaats opgelicht?

De politie doet helaas zelden iets met aangiftes van (online) oplichting.
Dat maakt deze activiteit ook zo lonend helaas…

1 like

Bij grotere bedragen check ik altijd even naam & rekeningnummer hier: https://opgelicht.avrotros.nl/forum/viewforum.php?f=26&sid=5f9bb9cbf007c446cd702b17727a167c
Geen garantie uiteraard, maar geeft me prettiger gevoel.

Een hele hoop van die oplichters staan met volledige naam en bankrekeningnummer op het internet.

Vind dan nog maar eens een baan, een ieder die je naam op google intoetst, zal gelijk weten dat je een oplichter bent.

Als er veel klachten bij de bank komen, wordt je bankrekening geblokkeerd en kom je op een zwarte lijst waardoor je jaren (ik meen 7 jaar) geen bankrekening meer kan openen bij geen enkele bank met alle gevolgen van dien.

Wellicht doet de politie er niet veel aan, maar oplichters ondervinden er wel degelijk een hele hoop nadelen van op termijn. En dat vaak voor slechts een aantal honderd of aantal duizend euro.

Er zijn inderdaad mensen of vaker bendes die katvangers gebruiken, maar een heleboel van die domme Marktplaats oplichters doen het gewoon met hun eigen bankrekening.

1 like

Of alleen met Paypal betalen…net als op ebay…als koper sta je wat sterker dan…

Mijn vriendin is een keer opgelicht met concertkaartjes. Aangifte gedaan bij de politie. Jaar lang niets gehoord en daarna toch geld teruggekregen. Het zijn volgens mij wel uitzonderingen, de gevallen waarin je je geld terugkrijgt. Maar ik zou altijd (digitaal) aangifte doen.

Je bent als Nederlander verplicht een bankrekening te hebben, dus of iemand van alle banken geweigerd kan worden lijkt me te betwisten.
Ook is het doen van marktplaatsoplichtingen vaak niet het gevolg van het hebben van een goede baan dus denk niet dat deze lieden daar wakker van liggen.
Ben het wel met je eens dat het delen van gegevens aan oplichtingssites het ze moeilijker maakt.

Gebruik al jaren dezelfde leuze , koop enkel bij mensen die iets te verliezen hebben.
Mensen met een zaak , mensen die er geen probleem mee hebben om zich bekend te maken en de gave bezitten om op een “normale” manier te communiceren hetzij per telefoon en / of per mail.
Een telefoonnummer en een emailadres geven meestal een goede indicatie wat voor vlees je in de kuip hebt.
Hou in gedachten dat er aan het einde van de regenboog geen pot goud te vinden is , kom je al een heel eind mee :sunglasses:
Wegwandelen kost niets en gaat makkelijker als de ezel en de steen van toepassing zijn …

Hendrixxx

Het is niet te betwisten want het is een feit…

Een EVA registratie heet dat.

1 like

Er staat er dat je mogelijk een bankrekening kan krijgen met een EVA registratie als je wordt begeleidt door een professionele organisatie, niet dat je het zeker krijgt.

Als je te boek staat als oplichter of fraudepleger krijg je geen begeleiding vanuit een hulporganisatie normaliter. Het is mede door het Leger des Heils en schuldhulpverlening, dit zal dus draaien om probleem gevallen.

We dwalen af, en volkomen off topic.
Maar het mag dames en heren, het mag, het maaaag…klaarblijkelijk! :laughing::+1:

Triest dit allemaal… Gelukkig weet ik door HF wel beter waar ik op moet letten. :pensive:

4 likes

Moet je nog gaan raden bij welke kerk ook nog!!

Als je de woonplaats van je ouders niet eens kunt spellen, dan weer je wel hoe laat het is!

10 likes

Ja het blijft moeilijk om je geld terug te krijgen. Die gasten zijn er echt geslepen in. Mooi verhaal.aan het lijntje houden. De pin Pas krijgen ze van mensen die in geld nood zitten of junks. Wie er echt vandoor gaat met het geld. Is bijna niet te achterhalen… ach ja. het zal je nooit nog een keer gebeuren. Levens lessen :see_no_evil::see_no_evil::see_no_evil::see_no_evil::see_no_evil:

Het staat je vrij te handelen zoals jezelf wilt natuurlijk. Maar ik rij liever 300 km en betaal zelf voor de benzine dan opgelicht worden door een of andere lowlife. Als je verkoper ten goeder trouw bent is het nooit lastig om face to face af te spreken.

Succes met de aangifte! Hoop dat je je zuurverdiende geld terugkrijgt!!

1 like

Let ook op marktplaats op de locatie, Waddeneilanden/zeeland is ook een geliefde nep locatie om dat dat altijd te ver weg is zowat. Ik kwam laats een Advertentie tegen (op Schiermonnikoog) met mijn horloge/arm. Die hadden ze doodleuk van Ebay gehaald. Een duikhorloge, met als laatste opmerking in de advertentie ohja hij is ook waterdicht…

Dus ik zeg Mooi Horloge, doet die het? heel gesprek over de horloge… zeg ik dat de horloge al om mijn arm zit. He hoe bedoelt u? Ik weer, Domme oplichter, je hebt mijn foto’s gejat van EBay… Hij, ik snap er niets van wat je bedoelt. En meteen advertentie weg…

Losers. altijd opletten en vragen om extra foto’s als bewijs bijvoorbeeld

6 likes

Is een verklaring voor: dan hebben wij een tweelingarm :slight_smile:

2 likes
3 likes

De aangiftes van oplichting (alle andere aangiftes trouwens ook) die bij de politie binnen komen, worden eerst allemaal bekeken op relevantie en opsporingsindicatie. Er wordt een weging gemaakt welke zaken hoeveel schade hebben berokkend, hoeveel maatschappelijke impact er is en dat moet in verhouding staan tot de beschikbare opsporingscapaciteit. Dan pas wordt beslist welke zaken opgepakt gaan worden. Aangezien veel oplichters van wisselende identiteiten gebruik maken, duurt het meestal lange tijd voordat alle verbanden zichtbaar zijn. Bank- en internetgegevens moeten via officieren van justities en rechter-commissarissen worden opgevraagd. Dat is tijrovend werk! Vooral de kleine opichtertjes kunnen makkelijk tussen de mazen van het net doorglippen.

Er zijn al veel tips hier gegeven wat je kan doen. Hier nog een paar.

Probeer zo veel mogelijk gegevens van die persoon te krijgen. Email, voor-/achternaam, woonplaats etc. Soms lukt dat wel. Als iemand zegt dat hij bijvoorbeeld Jan Jansen heet, google dan ook op combinaties van Johan, Janus, Janssen, Jansens, Jansenz etc. Komt hij niet voor, dan klopt zijn naam vermoedelijk niet. Hetzelfde geldt voor telnr.'s en emailadressen. Ook die oplichters maken soms fouten.
Ik ben zelf een keer bij de verkoop op mp het schip ingegaan voor 17 euri. Iets opgestuurd terwijl ik vergeten was om te checken of er al betaald was. Stom! Mar ik had dus wel het adres van hem. Uiteindelijk heb ik zijn buren gebeld, en ook de makelaar van het huis er naast en gemaild met mensen die voor veel meer het schip in waren gegaan. Hij heeft die mensen op een gegeven moment honderden Euro’s terug betaald, maar het kon niet voorkomen dat hij uiteindelijk tegen een jaar gevangenisstraf aan liep. E dat allemaal met gegevens van hem die gewoon op internet stonden!

Zodra iemand begint over z’n moeder met kanker in het ziekenhuis of dat z’n zusje is overleden, dan zit het fout.
Ga niet dreigen met het noemen van zijn naam op internetfora enzo, maar doe het! En maak hem vooral niet wijzer dan hij is.

Als je een duur horloge verkoop, spreek dan niet bij je thuis af, maar bij de Mac ofzo. Zelf heb in met een koper een keer afgesproken voor de deur van het plaatselijk politiebureau. De kans dat je beroofd wordt, is dan een stuk kleiner. En wil iemand daar niet afspreken, dan weet je dat het fout zit.

1 like

Iedereen bedankt voor de info! Opzich mag er nu een slotje op! Genoeg geleerd en hopen dat het niet weer gebeurd!