gewoon zeggen, wat toevallig mijn ouders wonen daar ook! welke straat dan kom ik wel even langs?
Ook onlangs een horloge op marktplaats gezien, gecommuniceerd, betaald. Direct daarna was er geen contact meer.
Er is dan maar 1 oplossing; de bank bellen dat je “per ongeluk” een bedrag hebt overgeboekt naar een verkeerde persoon. Vervolgens gaat de bank proberen om dit bedrag teruggeboekt te krijgen ( met vrijwillige medewerking van de geadresseerde) hetgeen uiteraard niet lukt. Daarna is de bank verplicht om jou naam en adres te geven die bij dit rekeningnummer hoort.
Zo ook bij mij; ik kreeg naam en adres en via mijn advocaat had ik het bedrag binnen 4 weken terug.
Goed om weten!
Waardevolle informatie; dank voor het delen!
Dit wist ik niet, dat de bank een adres moet geven.
Bij kleine bedragen loont een advocaat niet vrees is.
Zorgt dit er niet voor dat mensen eigen rechter kunnen gaan spelen?
Zorg echter wel dat, wanneer de bank je belt, je verhaal goed voor mekaar hebt want de bank vraagt jou aan wie en voor wat je dat bedrag eigenlijk had moeten overmaken. Als ze argwaan krijgen geven ze het adres niet.
Dan zal dat mazzel/dikke duim zijn geweest want een bankmedewerker heeft ten aller tijde een geheimhoudingsplicht als het gaat om rekeninghouders en mogen absoluut geen gegevens aan derden verstrekken.
Met advocaat bedoel ik, rechtsbijstand “koopmodule” ( voor 15 euro per jaar meer) Juist omdat het niet loont voor de relatief lage kosten van de schade voor een jurist, betaalt de rechtsbijstand jou de schade. Toch heeft de RB de zaak opgepakt en de dader is uiteindelijk gepakt. In mijn geval was de dader “heel slim”; hij had namelijk voor precies hetzelfde bedrag via marktplaats ( 250 euro) een Apple watch gekocht bij een andere aanbieder en liet mij dus die 250 euro betalen aan de aanbieder van de Apple watch, die op zijn beurt deze Apple watch doorstuurde aan de oplichter…
Nee, je rekeningnummer is privé en zo is ook je NAW (naam, adres, woonplaats) alléén bekend bij de bank, en zelfs zij mogen dit NIET doorgeven!
Wat je wel kan doen is het volgende (doen) lezen:
Schriftelijk verzoek aan eigen bank
U moet de NAW-gegevens schriftelijk opvragen bij uw eigen bank. In uw brief legt u uit wat er gebeurd is en geeft u het rekeningnummer op waarnaar de betaling is overgemaakt. U kunt hierbij verwijzen naar artikel 5.2.3 van de gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Financiële Instellingen, waarin het volgende staat vermeld:
" Door een Financiële instelling worden in het kader van de normale afwikkeling van het betalingsverkeer Persoonsgegevens doorgegeven aan de wederpartij. Tevens worden, tenzij vooraf anders is overeengekomen, aanvullende Persoonsgegevens verstrekt aan de bij de verdere Verwerking van Persoonsgegevens betrokken partijen, voor zover deze redelijkerwijs noodzakelijk zijn voor verificatiedoeleinden of reconstructiedoeleinden."
Op grond van dit artikel kan uw bank de gegevens opvragen. Uw eigen bank bepaalt uiteindelijk zelf of en wanneer in dat geval de NAW-gegevens van de begunstigde bekend worden gemaakt.
Aangifte
Wanneer de bank niet bereid is om de NAW-gegevens te verstrekken, kan getracht worden om via een aangifte bij de politie alsnog achter de gegevens te komen. De politie kan middels een vordering aan de bank de NAW-gegevens opvragen van de rekeninghouder.
Nadat u aangifte hebt gedaan, moet u wel regelmatig bij de politie informeren naar de stand van zaken, nu aan men aan (kleinschalige) oplichtingszaken nauwelijks prioriteit toekent. Blijft onderzoek of resultaat te lang uit, dan kunt u daarover klagen bij het gerechtshof middels een klaagschriftprocedure ex artikel 12 Sv.
Toegevoegd na 50 seconden:
je rekeningnummer en je NAW gegevens zijn vertrouwelijk én privé. banken mogen dit NIET doorgeven, tenzij er een hele goede reden is voor is.
Toegevoegd na 2 minuten:
… nog één keer (want ze mogen het wel doorgeven)
banken bepalen zelf of ze het doorgeven of niet, ze hanteren de regel dat het privé is. Ze MOGEN het dus wel, alleen met een goeie reden geven ze het aan u.
Bronnen:
juridischkennisportaal.nl/wiki/algemeen/opvragen-i…
Had je aangifte gedaan dan,want dat staat niet in je eerste bericht.
Als je een aangifte kan overhandigen.
Zeker waar, je krijgt naam en adres ook schriftelijk; maar vooraf word je gebeld met allerlei vragen en als je zegt dat je opgelicht bent krijg je GEEN informatie. Wanneer je zegt dat je " per abuis" een verkeerd rekening nummer hebt gebruikt krijg je de informatie schriftelijk toegestuurd.
Ik kan het weten want ik heb dit persoonlijk ervaren…
Goed dat je case is opgelost.
Ik begrijp niet zo goed waarom je iets anders zou vertellen dan wat er daadwerkelijk is voorgevallen. Er is toch gewoon sprake van oplichting.
Ik weet het, je vertelt niet de waarheid ( dat je bent opgelicht) . Maar daar wringt nu juist de schoen. Als je de waarheid vertelt geven ze je de gegevens dus NIET
YES!! ik ben eindelijk ook het slachtoffer geworden van oplichting. Alle alarmbellen gingen al toen de prijs erg makkelijk naar beneden ging, vervolgens het rekening nummer niet bleek te kloppen met de naam. Ik kreeg daarna de verklaring dat het een rekening nummer van zijn moeder was…die naam - rekening nummer combi klopte wel: dus geld overgemaakt…advertentie weg, persoon van marktplaats weg, 35 euro weg…
welkom bij de club!
Dan heb je weliswaar leergeld betaalt maar valt de schade nog wel mee, ik heb hier nogal wat schrijnende voorbeelden voorbij zien komen.
klopt, valt allemaal wel mee, daarom kan ik er ook nog wel om lachen, maar het is nog niet geheel voorbij… wordt vervolgd
Ik moet zeggen dat mijn vertrouwen in aangifte doen en de politie helemaal weg is. Iemand mag blijkbaar zonder dat er iets gedaan wordt tot aan 5 keer iemand oplichten zonder een enkele consequentie, Mijn leergeld was €175,-
Wordt er ook nog eens op gereageerd alsof het mijn eigen schuld is bij mijn bank