Mee eens. Je kunt van alles willen maar je staat er echt alleen voor. Doe één keer aangifte van internet oplichting en dat doe je daarna ook nooit meer. Leer van je fouten en wees blij dat je niet voor meer geld bent opgelicht.
Een kleine tip voor kopers via marktplaats.
Het is wel een “Ratten” tip maar als je via marktplaats koopt is het helaas nodig.
Uiteraard altijd kijken of de verkoper niet pas 1 dag aktief is, Veel oplichters zijn pas 1 dag aktief.
Maar de tip waar ik op doel is: Doe altijd alsof je het “Product” komt afhalen.
:Vraag het adres en google deze even als naam en bankrekening nummer. (Later stadium)
google naam icm woonplaats.
Voelt alles goed zeg dat het helaas tever is en het toch verzonden wil hebben.
Marktplaats is ieder voor zichzelf…
Oei ik had vanmiddag nog contact gehad met deze verkoper (of beter gezegd oplichter). Die deal is verder niks geworden. Jij hebt dus ook al een negatieve ervaring met hem?
Wel even contact gehad over een horloge, maar vage reacties en verder niet meer gereageerd. Vermoedde al dat er iets stonk, zeker toen ik een paar dagen later een foto van 1 van zn horloges op een andere site vond. Bij marktplaats gemeld en verder was ik het vergeten totdat ik het verhaal las van topicstarter
Ook mee eens…nog niet lang bezig op MP kopen maar van de 100% heb ik 10% miskopen gedaan, alleen dan moet je voor jezelf uitmaken of je het horloge wil laten maken en de extra kosten wil dragen …bepaalde modellen vind ik zo mooi dat ik het risico op MP neem en dan de extra kosten meereken en mocht het geen miskoop zijn dan is dat meegenomen…
Nog gelukkig niet meegemaakt dat er helemaal geen horloge komt…dat is echt smerig😯
Zoals Bos ook al aangeeft. Kijk hoelang iemand actief is. Wordt er onder dezelfde naam gereageerd als de naam in de advertentie? Bekijk de verkoper zijn overige advertenties. Zit hier ook gewoon dagelijks spul bij dan is het vaak wel in orde.
Wordt er alleen spul aangeboden dat te mooi is om waar te zijn? Dan klopt het vaak niet.
Vraag ook of het opgehaald kan worden? Zo nee. Zie ervan af.
Heel erg vervelend, als zoiets je overkomt. Zelf heb ik bij aankopen op internet de gewoonte om alles (advertentie, biedingslijst en alle foto’s) te fotograferen met mijn mobieltje. Ik wis de gegevens pas, nadat ik het horloge heb ontvangen en ik heb getest of het uurwerk functioneerd, zoals in de advertentie beschreven.
Als je aangifte doet, doe het dan online via politie.nl. Online aangifte mbt oplichting via internet worden, in tegenstelling tot aangifte doen op een politiebureau, landelijk verzameld en vergeleken. Je hebt dan de meeste kans dat de aangifte wordt opgepakt. Een aangifte op een politiebureau wordt vaak, ivm onvoldoende capaciteit, niet opgepakt. Er is een speciale landelijke afdeling die internetaangiften monitort en combineert.
Succes
Erg vervelend, hopelijk valt het bedrag mee want dit ga je waarschijnlijk niet terugzien (of je nu wel of geen aangifte doet).
Vragen of er opgehaald kan worden is ook niet waterdicht. Heb weleens meegemaakt dat er bij een openbare plek was afgesproken en van de verkoper geen spoor te bekennen was. Hierna reageerde de verkoper ook nooit meer…
Bij twijfel vraag ik weleens of de verkoper 1ct naar me wil overmaken en een foto van een id wil sturen. Zo kun je nagaan of de persoon bij de bankrekening past en of deze onder dezelfde naam reageert. Daarbij voorkom je ook dat je naar een verkeerd rekeningnummer overmaakt.
Ik zou dit zelfs als eerlijke verkoper nooit doen. Naam en rekening nummer worden trouwens niet gekoppeld bij een gewone overdracht. Tenminste bij de rabobank niet. ID opsturen is gewoon een no zelfs met bepaalde info onherkenbaar gemaakt.
Inderdaad.
Een foto van je ID moet je echt naar niemand opsturen.
Ik zou eerder denken dat iemand mijn identiteit wil stelen als iemand daarom zou vragen.
Ook zou ik overigens niet eerst 1 cent gaan storten naar iemand. Als je me niet vertrouwd, kan je ook gewoon niets van me kopen.
Zit wat in, is ook meer als laatste middel als de rest twijfelachtig blijft.
Om eerlijk te zijn houd ik sowieso niet van koop op afstand (bij een particulier) wat betreft horloges. Zal mooi zijn als marktplaats ook een recensie systeem mogelijk maakt.
Goeie tips hierboven, onlangs ook voor bijna €300 het schip ingegaan op MP was wel mobieltje maar toch. Meneer was al 15 jaar actief op MP Voortaan bij dit soort bedragen altijd aangeven dat je hem op kunt halen en mobiel nummer of zo vragen. In mijn geval was het trouwens ABN rekeningnummer van het boefje. Half jaar later niets met aangifte gedaan
De politie doet helaas zelden iets met aangiftes van (online) oplichting.
Dat maakt deze activiteit ook zo lonend helaas…
Bij grotere bedragen check ik altijd even naam & rekeningnummer hier: https://opgelicht.avrotros.nl/forum/viewforum.php?f=26&sid=5f9bb9cbf007c446cd702b17727a167c
Geen garantie uiteraard, maar geeft me prettiger gevoel.
Een hele hoop van die oplichters staan met volledige naam en bankrekeningnummer op het internet.
Vind dan nog maar eens een baan, een ieder die je naam op google intoetst, zal gelijk weten dat je een oplichter bent.
Als er veel klachten bij de bank komen, wordt je bankrekening geblokkeerd en kom je op een zwarte lijst waardoor je jaren (ik meen 7 jaar) geen bankrekening meer kan openen bij geen enkele bank met alle gevolgen van dien.
Wellicht doet de politie er niet veel aan, maar oplichters ondervinden er wel degelijk een hele hoop nadelen van op termijn. En dat vaak voor slechts een aantal honderd of aantal duizend euro.
Er zijn inderdaad mensen of vaker bendes die katvangers gebruiken, maar een heleboel van die domme Marktplaats oplichters doen het gewoon met hun eigen bankrekening.
Of alleen met Paypal betalen…net als op ebay…als koper sta je wat sterker dan…
Mijn vriendin is een keer opgelicht met concertkaartjes. Aangifte gedaan bij de politie. Jaar lang niets gehoord en daarna toch geld teruggekregen. Het zijn volgens mij wel uitzonderingen, de gevallen waarin je je geld terugkrijgt. Maar ik zou altijd (digitaal) aangifte doen.
Je bent als Nederlander verplicht een bankrekening te hebben, dus of iemand van alle banken geweigerd kan worden lijkt me te betwisten.
Ook is het doen van marktplaatsoplichtingen vaak niet het gevolg van het hebben van een goede baan dus denk niet dat deze lieden daar wakker van liggen.
Ben het wel met je eens dat het delen van gegevens aan oplichtingssites het ze moeilijker maakt.
Gebruik al jaren dezelfde leuze , koop enkel bij mensen die iets te verliezen hebben.
Mensen met een zaak , mensen die er geen probleem mee hebben om zich bekend te maken en de gave bezitten om op een “normale” manier te communiceren hetzij per telefoon en / of per mail.
Een telefoonnummer en een emailadres geven meestal een goede indicatie wat voor vlees je in de kuip hebt.
Hou in gedachten dat er aan het einde van de regenboog geen pot goud te vinden is , kom je al een heel eind mee
Wegwandelen kost niets en gaat makkelijker als de ezel en de steen van toepassing zijn …
Hendrixxx