Ben ik op zoek naar een Pilot/Flieger, en welke dan?

Beste mede HF-ers,

Ik ben een beetje in verwarring. Tot nu toe keek ik eigenlijk alleen naar dressers en divers. Heb zelf oa. een SARB033, een Orient en een Louis Erard. Ik vind Grand Seiko’s het einde. Ik hou vooral van eenvoud, zonder cijfers. Pilotenhorloges/fliegers met cijfers vond ik er eigenlijk maar saai en wat goedkoop uitzien. Excuus voor de liefhebbers maar smaken verschillen nou eenmaal.

Maar ik merk dat ik de laatste tijd er toch met meer interesse naar kijk en er zelfs over denk om er 1 te kopen. Tweedehands dat wel, wil er niet gelijk helemaal op leeg lopen. Budget ongeveer 3-400 euro.

Ik weet dat er een Khaki Field te koop staat in het blauwe gedeelte, maar ik vind de band niet mooi en deze zou ik dan los moeten kopen. Dan wordt deze te duur in vergelijk met andere Khaki’s die eerder te koop stonden.

Ik heb de volgende 3 horloges gevonden die ik mijn interesse hebben:

  1. Hamilton Khaki Field
  2. Stowa Flieger Klassik 40
  3. Laco Memmingen

Welke heeft jullie voorkeur en waarom? Ze lijken erg op elkaar dus welke merk is beter? En zijn er andere soortgelijke horloges die jullie zouden adviseren? Liefst eenvoudig, stijlvol, weinig poespas.

  • Hamilton Khaki Field
  • Stowa Flieger Klassik 40
  • Laco Memmingen

0 stemmers

Nog even de voorbeelden, gejat van internet.

Hamilton:

Stowa:
fliegeruhr_40_logo_datum_auto-stowa-2600

Laco:

Alvast dank voor jullie hulp en advies!

Groeten, Magnel

Stowa :ok_hand:t2:
Mvg. Bertjan

Ik heb de Laco Memmingen altijd met plezier gedragen. Maar je weet hoe het gaat, toch weer verkocht.

1 like

De Stowa, maar die kun je volgens mij voor 300-400 euro echt niet tweedehands vinden.

5 likes

De Stowa. De Hamilton is geen pilot maar een field watch

1 like

Ik zou ook voor de Stowa kiezen. Kan het rationeel niet goed onderbouwen, dus het kan ook door de foto komen. De Laco valt bij mij af vanwege het type kroon, ben niet zo van die grote ‘overaanwezige’ kronen…

Stowa. Ver buiten je budget, maar je krijgt er 10x meer horloge voor terug.

1 like

Stowa maar gezien je budget is Laco een prima alternatief. Hamilton maakt geen fliegers :wink:

De Laco (pilot watch original) als je een ‘echte’ Flieger wil, maar de Stowa zou ik zelf eerder willen dragen. De orginele details van de Laco kosten ook wel wat, zijn de pilot watch original wel tweedehands te vinden onder 400 euro? Heb je al naar B dials gekeken?

De pilot watch basic van Laco vind ik zelf een stuk minder vergeleken met de Stowa.

100% de Stowa , prachtige Flieger met historie
Laco vind ik net niks, heb hem toevallig vorige week gepast . De lugs zitten mi erg vreemd op de case.
Heb niks met Hamilton en zoals eerder gezegd is dit een field Watch

Ja klopt, je hebt helemaal gelijk. Zoals gezegd, ben wat in verwarring :). De Hamilton is een field watch, geen flieger.

1 like

De Laco zou mijn voorkeur hebben, maar dan met de drukkere Baumuster B dial, maar dat is een kwestie van voorkeur.

Ik lees dat je een budget van 3 a 400 euro in gedachte had?

Dan denk ik dat alleen de Hamilton Khaki binnen bereik is, 2e hands wordt het een hele grote uitdaging om een Stowa Flieger Klassik of een Laco Memmingen voor 3 a 400 euro te vinden, echt een speld in de hooiberg verhaal.

Groeten,

Noel.

Ik zou voor de Hamilton Field gaan, zoals gezegd is het wel geen Flieger.
De Stowa is boven budget, volgens mij gaan die voor rond de 800 a 1000 euro.
Een andere optie misschien, maar oers over budget; de Hamilton khaki pilot day-date 42mm

Lastige keuze, de Laco modellen in die prijsklasse hebben een non hacking uurwerk. Voor mij een no go zeker in een militair stijl horloge.
De Stowa zal je niet vinden voor €400 en de Hamilton is een field watch, verder nadeel voor mij bij Hamilton is het ontbreken van ar coating.
De meeste spiegelen als een dolle.

Door sparen voor een Stowa dus. :wink:

Stowa!


Maar €400 red je lange na niet.

1 like

Dank voor alle tips, adviezen en goede raad, heb er veel van opgestoken!

Het is wel duidelijk dat als ik voor een echte flieger ga (Stowa en Laco), het de Stowa moet worden. Maar ook dat deze niet voor 400 te krijgen is. Ik vind de Stowa erg mooi, maar ik ben er nog niet aan toe om er meer dan 400 euro voor uit te geven. Die blijft dus nog even op het wensenlijstje staan.

Het mooie van dit forum is dat je onverwachts ook mooie horloges aangeboden krijgt. Ik ga dus nu voor een Hamilton Khaki Field. Geen flieger maar een field horloge zoals ik hier geleerd heb. Maar erg mooi en blij mee. De Hamilton laat ik hopelijk snel in een NA topic zien!

Nogmaals dank voor alle tips!

2 likes

Ik vind dat er wel een beetje veel ‘wat moet ik kopen’ topics en polls zijn
de laatste tijd.
Die keus moet je zelf maken en je in de materie verdiepen.
En ja, dat kost tijd.
Is half the fun als je het mij vraagt.
Zucht, het blijft een eenzame hobby :grin:

4 likes

Ik weet dat mijn patner in crime met het Long Beach project @MGS Pilots heeft gemaakt ism Laco.

https://wornandwound.com/review/review-maratac-pilot-watch/

Of het nog in productie is weet ik niet maar vast nog wel te vinden op het web.

Hear, hear.

1 like