Benadeeld via Chrono24: Iemand met vergelijkbare ervaringen?

Geacht Forum,
Ik kom regelmatig op dit forum, maar niet eerder als lid. Ik wil eens kijken of er “ervaringsdeskundigen” zijn hier.

Ik ben lang op zoek geweest naar een Rolex Explorer 1, en had er een gevonden, “New in stickers” zoals de verkoper beschreef (locatie Parijs, ik laat de naam van de handelaar nog maar even weg). Via Trusted Checkout, een escrow service van Chrono24 met “buyer protection” besloten het ding te kopen. Kopersbescherming moet toch wel goed zijn, en Chrono staat bij mijn weten goed bekend. De handelaar had ook een “trusted seller” status dus alles OK zou je denken. Niet dus!

Het horloge arriveert met de post om 12.00. Ik maak de verpakking open en zie onmiddellijk dat het in geen geval een nieuw horloge betreft. De band was er al afgeweest, bij de montage de nodige krassen veroorzaakt, bezel duidelijk met poetskrasjes, doos, pasje en mapje niet behorend bij een 2019 model en serienummer op de rekening niet overeenkomend met het nummer op de kast. Binnen het uur, voor 13.00, een melding gemaakt bij Chrono dat het geleverde niet in overeenstemming is met wat ik gekocht meende te hebben (zijnde Nieuw in Stickers).

Maar nu komt het: De verkoper ging totaal door het lint. Noemt mij oneerlijk, gestoord en onbetrouwbaar en dient zelf een klacht in bij Chrono waarin hij beweert dat het horloge nieuw en mint was toen hij het opstuurde. En wil uit de escrow 1000 Euro om het horloge te laten polijsten (op mijn kosten dus)

Chrono heb ik meerdere malen gebeld, ge-emaild, alle foto’s gestuurd, ook het PostNL bewijs van aflevering met aflevertijd zodat Chrono zelf kan zien dat ik na het uitpakken binnen het uur gereclameerd heb.

Ze nemen echter geen positie, zeggen dat de (malafide) verkoper ook gelijk kan hebben en ik dus oneerlijk zou zijn, kortom, een totale deceptie. Mijn geld staat nu een ruime week op de escrow rekening van Chrono. Ik vind dit een onacceptabele zaak, de verkoper had wel een steen kunnen inpakken en kunnen beweren dat het een nieuwe Rolex was. Ik kan ook niet begrijpen dat in een geval van escrow, de sleutel tot het vrijgeven van mijn geld ligt bij de verkoper, waarmee ik een geschil heb. Deze vent probeert over mijn rug 1000 Euro te verdienen (daar komt ook nog 90 en 140 Euro verzekerd transport bij) en Chrono helpt tot nog toe totaal niet. Ze zouden de komende week met een “beslissing” komen maar ik zie aankomen dat het me toch (veel) geld gaat kosten.

Wat te doen? Werkelijk een zeer slechte ervaring…

Alle tips welkom!

Leonard

1 like

Voor nu kan je niks.

Voortaan; filmen bij openen. Dat is aardig bewijs. Ff tracking code filmen, open maken, en tonen aan de camera wat er in zit.

2 likes

Dat is echt slecht van Chrono24 zeg. Als dit is wat die checkout waard is, dan heb je er niets aan. Overigens heb je als consument bij aankopen van een handelaar toch onvoorwaardelijk recht van retour? Ook al is het wel precies wat je bestelt hebt. Je mag zelfs een nieuwe Tesla retourneren als je hem prive online gekocht hebt. Laat staan een Rolex die niet aan de advertentie voldoet.

3 likes

Heb je hem met een cc betaald? Hier ben je ook tot zekere hoogte verzekerd tegen veel dingen. Sowieso erg vervelend en succes!
Wat hierboven staar klopt ook nog, dan ben je hoogstens de retourkosten kwijt.

1 like

Dat gaat niet op. De verkoper zou dan zeggen; ik heb een product retour gekregen, die ik in betere staat heb verzonden. Je kunt ook geen komkommer retourneren ipv de bedoelde Tesla (bij wijze van spreken).

Ik leer zo wel wat. Ik betaal wat meer, en ga naar Burger, of crownguard of zo.

Ik wens je sterkte.

2 likes

Heel vervelend. In dit geval werkt de ‘trusted seller’ status juist tegen je omdat chrono geld aan hem verdiend. Zijn de krasjes ter zien op de foto’s van de verkopen? Het wordt wel een lastig verhaal met bewijs ed

2 likes

Ik zou zoals hierboven al gezegd een retour procedure in gang zetten. Je kunt het horloge binnen 14 dagen terugsturen. Laat de verkoper maar bewijzen dat hij een ‘‘nieuw/onbeschadigd’’ product heeft opgestuurd. De eventuele verzendkosten dien je daarbij dan maar voor lief te nemen.

2 likes

wat zuur dit zeg echt klote. mijn broer heeft 2 mbd terug een submariner gekocht van een particulier dat was allemaal ok gelukkig. ik heb nu ook zoeits van ik betaal liever meer in NL.
je kunt die verkoper een negatieve beoordeling geven of toezeggen dat vinden ze niet fijn. succes iig

Tja … Chrono24. Ze hebben met een toenemende internationale Horloge hobby een aardig platform gecreëerd en een grote markt aangeboord. En het succes stijgt ze beetje naar het hoofd.

Ik heb recent een horloge verkocht, en had de mazzel dat de koper OK is. Alleen de financiële afrekening / administratie van C24 is een puinhoop. Daar klopt niks van. Bij dit horloge had ik voordeel (en heeft C24 correcte commissie ‘berekend’ maar te weinig ingehouden), maar er staat er nog een van mij te koop. Ben benieuwd.

Het geval dat jij bespreekt komt in de buurt van pure oplichting door de verkoper. Maar C24 kan hier niet neutraal blijven toekijken, ze zullen positie moeten nemen. Het klinkt alsof jij het sterkste bewijs hebt en de verkoper vooral grote mond.
Keeping my fingers crossed voor je !!

2 likes

PS. naam van de verkoper gewoon noemen zou ik zeggen!

3 likes

Allereerst welkom op het forum. Al zij het onder nare omstandigheden.

Ik kan geen ervaringen delen in deze en ik heb ook geen tips.

De enige tip die ik wel heb als deze kwestie toch netjes afgehandeld wordt en je krijgt je geld terug. Is dat als je graag een Rolex Explorer wilt hebben die in de stickers zit met alle correcte papieren pasjes doos en omdoos, dan kan ik je Bachmann & Scher aanraden. Die kregen meer van dit soort zoekopdrachten voor klanten en hebben tot op heden niet teleurgesteld.

Succes met de afhandeling.

Groet,

Noel.

1 like

Wat een vervelende ervaring.

Ik zou het niet zozeer gooien op de staat van het horloge (is erg ‘grijs’ gebied) maar meer op het feit dat het serienummer niet klopt. Dat zou mij veel meer een slecht gevoel geven.

6 likes

Volledig mee eens. Staat kan een discussiepunt zijn, een incorrect serienummer niet, dat is een feit. Je zou kunnen gaan denken dat ze het verkeerde horloge hebben opgestuurd.

6 likes

Het sterkste bewijs? Dat is in deze juist het lastige, TS heeft 0 bewijs. Het feit dat hij dit mankement een uur na binnenkomst direct meldt kan alleen maar doen vermoeden dat hij dit allemaal heeft voorbereid.

De verkoper heeft een hoop goede reviews, is trusted seller en hetgeen waar chrono van leeft.

Nee, dit gaat een lastige kwestie worden helaas.

1 like

En reken niet te veel op steun van uw creditcard maatschappij, horloges is iets waar men nogal ambivalent in staat :scream:

Je maakt een horloge open na ontvangst en dan zie en meldt je dat meteen toch? Dit is niet zo gek lijkt me.

1 like

Ja klopt. Maar dit bewijst niks.

1 like

Deze services zijn allemaal een wassen neus. Chrono, marktplaats, catawiki… Allemaal bieden ze hun service aan om aan de koper/verkopers te verdienen. Maar als de poep de ventilator raakt, dan blijft de bemiddelende partij buiten schot.

Indien je rechtsbijstand hebt zou ik die eens naar de zaak laten kijken. Vooralsnog blijft het jouw woord tegen de zijne. Kut zeg!

3 likes

Dat vind ik hele rare uitspraak. ‘kan alleen maar doen vermoeden dat hij dit allemaal heeft voorbereid’ … huh? Alsof TS dit zag aankomen en met voorbedachte rade gaat aanvechten? Een horloge ontvangen dat ‘nieuw in de stickers’ zit, en dan (moedwillig?) beschadigen om de aankoop te betwisten?

Tja, zoals ik aangaf is C24 intussen een club geworden die wel draait bij de huidige horloge-hobby-gekte. Je hebt zeker een punt met de belangen waar C24 voor staat. En dan hebben handelaren of juweliers (trusted sellers in elk geval) wel een 1-0 voorsprong, daarin moet ik je gelijk geven.

Dit ga ik niet betwisten. Zoals ik zei zal C24 positie moeten kiezen, en inderdaad is de kans groot dat handelaren voordeel hebben boven particulieren.

Ben benieuwd.

2 likes