BensonTrade

Wat een verhaal over garanties. Een koper gaat een contract aan met de verkoper. Als ik een horloge koop bij BensonTrade en er is iets mee mis dan is het aan BensonTraden om óf het horloge vakkundig te laten repareren óf het horloge te vervangen gedurende de tijd dat ik mag verwachten dat het horloge meegaat (en bij een dure klok mag ik verwachten dat dat LANG is). Met fabrieksgarantie en AD's heb ik als koper verder niets te maken. Dat is de zaak van BensonTrade.

En NEE ik werk niet bij BT en NEE ik ben geen eigenaar/familie/vriend/vage-kennis van BT. Ik heb zelfs nooit wat bij BT gekocht.

Ropa Schreef:

Dan hoop ik voor de dealer die je van een
garantiebewijs met stempel voorziet dat deze info
nooit bij de merken terecht komt.
Raakt hij zijn dealerschap kwijt.

klopt helemaal. Alle merken van bijvoorbeeld de Swatch Group (Omega, Rado, Longines, Tissot, Certina, Swatch en nog andere merken) worden alleen geleverd aan geautoriseerde dealers die in het bezit zijn van een contract. Binnen dit contract is geregeld aan wie geleverd mag worden. Bijv andere officiële Europese dealers van het merk.
Levering buiten het officiële netwerk is in strijd met het contract en zal leiden tot sancties.
Swatch Group dumpt zeker geen partijen bij willekeurige handelaren.
het kopen van producten (horloges) via internet brengt altijd risico's met zich mee.

Positief gemengde ervaring (tu)

Begin januari een horloge besteld waar volgens de website een levertijd opzit van 4-6 werkdagen. Een dag later kreeg ik een mail dat het horloge was uitverkocht en dat er de week daarop een nieuwe zending zou binnenkomen.
Midden januari kreeg ik na mailcontact te horen dat het nog +- 2 weken zou duren, aangezien het horloge in productie was.
Eind januari nog maar eens gemaild en toen zou het nog enkele dagen duren, +- een week later heb ik het horloge dan ook daadwerkelijk ontvangen.

Er is voor en na de bestelling goed en snel gereageerd op mails, alleen wel jammer dat de levertijd niet wordt aangepast op de website.
Ook goed dat BensonTrade haar klanten reviews laat schrijven op de website, alleen wel jammer dat ik zo'n link (nog) niet heb ontvangen.

Al met al dus wel tevreden (ook met het horloge) :~

haakie Schreef:

Wat een verhaal over garanties. Een koper gaat een
contract aan met de verkoper. Als ik een horloge
koop bij BensonTrade en er is iets mee mis dan is
het aan BensonTraden om óf het horloge vakkundig
te laten repareren óf het horloge te vervangen
gedurende de tijd dat ik mag verwachten dat het
horloge meegaat (en bij een dure klok mag ik
verwachten dat dat LANG is). Met fabrieksgarantie
en AD's heb ik als koper verder niets te maken.
Dat is de zaak van BensonTrade.

En NEE ik werk niet bij BT en NEE ik ben geen
eigenaar/familie/vriend/vage-kennis van BT. Ik heb
zelfs nooit wat bij BT gekocht.

Beetje laat, maar goed...... smile

Een garantie die het horloge vervangt gedurende de tijd dat jij mag verwachten dat het horloge meegaat.....? ( bijzondere vorm van garantie......)

Je hebt gelijk als je zegt dat je als koper een overeenkomst hebt met de verkopende partij en niet rechtstreeks met het merk.

Maar :

Als ik b.v. een IWC koop dan zou ik het prettig vinden dat het horloge bij niet goed functioneren voor service wordt aangeboden bij de ASS van het betreffende merk.
En niet bij de reparatie-afdeling van een internetbedrijf.
Dus in die zin heb ik wel degelijk te maken met fabrieksgarantie.
Bensontrade zal als internetwinkel geen reparaties kunnen/mogen aanbieden aan de ASS van IWC, en hoe goed een andere horlogemaker ook kan zijn, ik zou mijn "nieuwe" IWC toch liever gerepareerd zien bij de ASS van IWC.
Overigens is nieuw relatief.......juridisch gezien zijn de horloges op de website van Bensontrade allemaal tweedehands. ( uitgezonderd de paar merken waar hij officieel dealer van is.)
Er is een kans dat er een Europese wet aan komt die aangeeft dat de internetwinkels zoals Bensontrade dit moeten gaan aangeven op hun website, dus duidelijke vermelding dat het om tweedehands produkten gaat.
Daar zullen ze niet blij mee zijn.

Verder heb ik niks tegen BT, Hou alleen niet van verkoop van merken op internet waar je geen dealer van bent.

Mocht het type horloge waarover wij nu spreken, een defect bevatten (en het bij BensonTrade is aangekocht) dan wordt het door het merk zelf gerepareerd. De fabrieksgarantie wordt dus gewoon uitgevoerd door het horlogemerk zelf. Hiervoor hebben wij uitstekende afspraken met onze leveranciers en enige horlogemerken zelf.

Ik ben benieuwd naar de bronnen waarop u uw stelling onderbouwd omtrent nieuwe wetgeving en het juridische karakter van het al dan niet "tweedehands" zijn. Voor ons is dit natuurlijk interessante materie.

Ik heb het over merken als b.v. IWC en ik ben 100% zeker dat u hier geen afspraken mee heeft omtrent ASS.
U bent geen juwelier en kan dus geen reparaties aanbieden bij welk merk van de Richemont Group dan ook.

De info over het "jridisch tweedehands zijn "van bepaalde merken die internetwinkels voeren terwijl ze geen dealer (kunnen) zijn heb ik van een Zwitserse jurist die zich o.a. hiermee bezig houdt.

edit : Het is al zo dat de horloges van de merken waar u geen geautoriseerd dealer van bent juridisch tweedehands zijn.
U heeft alleen nog geen verplichting dit op uw website te melden, en dat zal waarschijnlijk in de nabije toekomst veranderen.

Even een simpele beredenering; stel dat wij het horloge inkopen bij een officieel dealer. Bij een defect wordt het horloge geretourneerd aan deze officiele dealer, die het vervolgens stuurt naar het horlogemerk zelf (garantie claimt). Waarom zou er nu geen garantie worden verleend door het merk zelf? U heeft gelijk als u stelt dat een niet-officieel dealer niet direct garantie kan claimen bij het merk zelf (tenzij er afspraken liggen). Echter zijn er diverse wegen die naar Rome leiden en de theorie is niet altijd de praktijk;)

Omtrent uw tweede punt; ik neem aan dat u op de hoogte bent dat Zwitserland geen deel uitmaakt van de EU. Zwitserland heeft derhalve geen directe invloed op de wetgeving omtrent EU-lidtaten. Wel maakt Zwitserland afspraken met de EU en EU-lidstaten, echter of deze toezien op dit onderwerp waag ik te betwijfelen. U gaat uit van de mening/stelling van een enkele jurist. Ik kijk liever naar voorstellen qua wetgeving en/of persberichten. Als u die kunt aandragen heeft u mijn interesse.

Misschien kunt u ook uw laatste stelling nog onderbouwen. U spreekt over "juridisch" - welke bron geeft dit weer?

Om op uw eerste punt te reageren :

De officiele dealer zou wel stom zijn om niet alleen te leveren maar ook de ASS te gaan regelen voor een internetshop.
Hij is direkt zijn licentie kwijt voor het betreffende merk.
De regels worden strenger en strenger bij de merken, en ik weeet dat dit in het verleden natuurlijk is voorgekomen maar die tijden zijn toch echt voorbij! ( een uitzondering daargelaten, een incidenteel geval komt altijd voor )

Tweede punt :

Ja hoor, ik ben ervan op de hoogte dat CH geen deel uitmaakt van de EU.
Maar het geval wil dat deze jurist in dienst is van een Frans bedrijf en laat dat land nou wel deel uit maken van de EU.

En drie :

Juridisch gezien vertaal ik in "volgens de wet", ik ben niet juridisch onderlegd maar wordt wel op de hoogte gehouden van zaken als deze.
Ik ga met u ook geen juridische discussie voeren, daar ik mijn know-how niet toereikend genoeg voor.
( de uwe waarschijnlijk ook niet ) smile

De grote Groepen (SWatch group, Richemont, LVMH) binnen de horlogebranche willen het internetwinkels als de uwe zo moeilijk mogelijk maken en hiermee de officiele POS'es beschermen.
En een eventuele verplichting tot vermelding van "tweedehands" doet internetshops geen goed m.b.t. turnover van de betreffende merken.

Daarbij denk ik dat de toonaangevende merken wel toestemming gaan geven aan geautoriseerde dealers om via internet te gaan verkopen. ( er zijn er al die dit doen )

U klinkt als een gefrustreerde juwelier. Als u een IWC wilt, koop deze dan waar u wilt, daar heeft toch niemand een probleem mee. Ik denk dat er momenteel webwinkels zijn die betere garantievoorwaarden hanteren dan de "reguliere" handel.

1) Hoe verklaart u dan het omvangrijke grijze circuit? Het merk zal wellicht kiezen om een dealer niet te leveren wanneer het op de hoogte is dat deze dealer doorverkoopt. De praktijk is echter dat een merk niet weet voor wie zij het horloge repareert (het komt namelijk vanaf een officieel dealer). Dat merken strenger optreden betekent niet dat dit niet meer voorkomt. U stelt bepaalde zaken over BensonTrade, maar u bent niet op de hoogte van de ins en outs omtrent afspraken met onze leveranciers of merken. Derhalve kunt u wellicht generaliseren, maar niet specificieren (in dit geval over BensonTrade). Net zo goed als wij niet kunnen oordelen over hoe andere webshops handelen.

2) Tja, dit zegt niks over eventuele komende wetgeving. Zoals gezegd baseer ik mij liever op officiele bronnen.

3) U heeft gelijk, een eindeloze discussie draagt hier niet aan bij. Echter ben ik wel enigszins juridisch onderlegd (als afgestudeerde in het Nederlands recht) smile

Het is natuurlijk een eindeloze discussie met vele argumenten en meningen. Vele traditionele horlogemerken zijn vrij conservatief m.b.t. internet, en onderschatten het medium. Maar ik verwacht dat uiteindelijk vele merken in de toekomst gereguleerd via het internet gaan verkopen. En dit is alleen maar een goede ontwikkeling voor de consument.

@Schockman :
1) Hahahaha, nee ik ben geen gefrustreerde juwelier !!
2) U mist de essentie van de discussie.

@Bensontrade :
Algemeen ;
We zijn het nog niet zo oneens.
Ben het ermee eens dat de meeste merken erg conservatief zijn m.b.t. internet en ja, ik ben er zeker van dat de merken het gereguleerd gaan toestaan binnen 1 a 2 jaar.

1) U heeft geen idee wat sommige merken weten.
Kijk eens om u heen en zie hoeveel van de "gevestigde Zwitserse merken" hun distributie aan het herzien zijn.
Enig idee waarom dat is ?
Beter inzicht, reguleren, controleren, etc.
De tijden van ongecontroleerde doorverkoop van juweliers is echt voorbij.

Omega kocht je 5 jaar geleden bij rond de 140 geautoriseerde POS'es in NL, er was totaal geen overzicht.
Nu hebben ze nog zo'n 50 POS, en binnen 1 a 2 jaar nog 30.
Ik verwacht dat deze 30 POS geen enkel risico meer gaan nemen m.b.t. doorleveren.
Is ook niet meer nodig want de vraag naar Omega blijft minimaal hetzelfde en met 30 i.p.v. 140 dealers groeit de turnover van deze 30 POS'es zo hard dat doorleveren geen issue meer is.

2) Misschien is het wel een officiele bron ?

3) laten we er maar over ophouden, we zien wel wat de toekomst brengt.
Ik voorspel dat er veel gaat veranderen.

Nogmaals, ik heb niks tegen Bensontrade als internetshop

Fijn dat u niks tegen ons heeft;) Dat is ook niet wat wij hadden opgemaakt uit uw teksten. Een kritische discussie met verschillende standpunten en zienswijzen mag wat mij betreft altijd gevoerd worden (mits het gaat om feitelijkheden en deze onderbouwd kunnen worden door bronnen).

1) Vele veranderingen komen voort uit het feit dat vele Zwitserse merken het zwaar hebben (crisis en concurrentie). Dat Omega minder dealers heeft is een resultaat hiervan, maar ook van het feit dat Omega zich exclusiever wilt presenteren en zich hoger in de markt wilt positioneren (dus minder dealers, schaarste maakt (meestal) exclusiviteit). Uiteraard zal het dealernetwerk beter beschermd worden zoals bijvoorbeeld in Nederland. Maar de wereld houdt niet op bij Nederland.

3) Goed idee. Het is een discussie zonder eind. Maar wel leuk om verschillende inzichten te verkrijgen, bijvoorbeeld zoals de uwe.

Fijne zondagavond!

Kleine nuance :

Vele merken hebben (hadden) het zwaar in Europa en USA door de crisis.
Maar de nieuwe markten als China, India en Brazilie maken alles meer dan goed.
De luxemerken ( ook buiten de horlogebranche, denk b.v. aan LV ) draaien topjaren, de beste jaren ooit.

En de merken die het zwaar hebben door concurrentie zijn zeker niet de premium-merken maar eerder de Zwitserse merken die in de goede jaren ook een klein graantje mee konden pikken maar nooit een toonaangevend merk zijn geweest.
Merken als b.v. Oris, GP, etc.

Ik hoef niet altijd het laatste woord te hebben, hoor ! wink

Fijne avond !

u bent duidelijk beter op de hoogte dan de heren van Bensontrade. Om een voorbeeld te geven; de Swatch Group beleefde in 2010 een spectaculaire groei die het recordjaar 2008 voorbij ging. Totale verkopen stegen naar 6,44 miljard chf. De verkopen van horloges + ruim 28%. Lees de kranten of check www.swatchgroup.com/en/services/archive/2011/swatch_group_key_figures_2010

Het verminderen van het aantal Omega dealers (niet alleen in NL) is een gevolg van de duidelijke strategie van het merk die door de groep een aantal jaren geleden is ingezet. Heeft niets met crisis te maken. Het zelfde geldt voor merken als Rado en Longines,

Overigens mogen officiele dealers van Swatch Group merken onder voorwaarden (bijv bezit van een fysieke winkel) horloges verkopen via hun site.

Hallo lezertjes. Het ging hier over de ervaringen met deze leverancier. En ik moet zeggen: PRIMA produkt (Glycine), PRIMA kwaliteit (Origineel), ZEER SNELLE levering (gisteren betaald, vandaag binnen) en dus wat mij ZEER betreft betrouwbaar.

fj8'je,

jij doet de koffie daar?

(:d

Hadden we maar iemand speciaal voor de koffie wink

1 like

BensonTrade Schreef:

Hadden we maar iemand speciaal voor de koffie wink

Dan waren de horloges vast weer duurder geweest. Geen overbodige personeelskosten graag wink

ik heb een mooi horloge gezien op internet. Citizen AV0030 Promaster B
www.bensontrade.nl .
wie heeft ervaringen met dit bedrijf??
bvd
oscar

###bedrijf in titel gezet###