Wat ik gelezen heb, 100% eens
Weet ik zonet nog niet. Dan krijg je misschien weer vochtproblemen door de kroon die uitgetrokken is. Geen idee of luchtvochtigheid daar genoeg schade voor kan aanrichten.
HAQ gang represent! En ja, helemaal eens. Zo’n gangreserve is maar voor een hele kleine groep aantrekkelijk.
Dit topic is natuurlijk zo subjectief als het maar kan, dat is zowizo met deze hobbie, want rationeel slaat nergens op
‘it’s all about feeling!’
Het is toch prachtig om na het opstaan in de ochtend, een lekker bakje koffie, je horloge te pakken en een paar ouderwetse slagen te geven aan de kroon, even die weerstand te voelen, een blik werpen op de dial, de secondewijzer op gang zien komen, en het heerlijke getik van het uurwerk te horen. Ben je weer helemaal connected!
Automatische horloges zijn voor mensen die de pracht van quartz niet beseffen. Plus het is een manier van fabrikanten om consumenten veel geld uit de zak te kloppen. Voordelen zijn er niet echt behalve een lekker geluid.
Nee. A, het aantal mensen dat meer dan 1 horloge heeft is marginaal en 2 als je een horloge wilt met zo een gangreserve dan is het antwoord, doe niet moeilijk. koop een Quartz. Problem solved!
Ooit gehoord wat de beste definitie is van een cynicus?
Een cynicus is iemand die overal de prijs, maar nergens de waarde van kent.
Denk eerst en vooral dat dit een marketing feature is.
Je ziet al dat steeds meer merken en modellen volgen met een iets hogere gangreserve.
Als ik naar mezelf kijk, en zoals zovele hier hobbyisten met meerdere horloges, heeft het voor mij geen enkele meerwaarde.
Voor mij is het juist de kist openen, het horloge uitzoeken en het ritueel van opwinden en gelijk zetten, wat een onderdeel van mijn hobby is.
Ik draag soms horloges weken of maanden niet, ja daar is geen enkel mechanisch uurwerk op uitgelegd, maar als gezegd dat hoeft voor mij ook niet.
Groet Leen,
Dan kan je net zo goed de tijd van je telefoon af lezen.
Wat een onzin, automaten zijn een prachtig stukje techniek wat zonder elektrische bron lopen. Ikzelf die in de IT zit kan dit stukje techniek des te meer waarderen.
Daarnaast is er ook niks mis met quartz, ideaal en precies. Sterker nog als ik thuis kom van de wintersport ligt er een HAQ op mij te wachten die eerder dan verwacht binnen is gekomen
Voor mij wel een ding. Laat - voor mij - zien dat de fabrikant meer tijd & moeite stopt in het mechaniek. En da’s leuk. En soms duur. Ooit een Rolex OP nieuw gekocht bij S&C (nog met korting!) maar o.a. afgeknapt op de gangreserve (en niet verstelbare k… band). Zelfde eigenlijk met mijn Zenith EP; prachtige techniek maar niet in roulatie te gebruiken. En beide horloges dus al lang weer weg… Basis van de verzameling zijn diverse Omega’s met (varianten op) 8500 of 8900 uurwerken. Allemaal probleemloos zo’n 60 uur. En goed te dragen in combi met de Blancpain (100 uur - nog nooit echt getest) of de Glashutte Original (ouder model - 40 uur). Geen kenner van horlogetechniek, ingenieur of iemand beperkt met een fantasie over alleen tandwielen of veertjes of zo, maar mechanisch horloge met een echt lange reserve komt er zeker nog eens. Bijv. een Panerai met P.2003 uurwerk met 10 dagen gangreserve. Exoten van Lange of Hublot vallen helaas nog buiten het budget. En geen merksnob dus ook een Sistem51 van Swatch is leuk; mechanisch, 90 uur gangreserve en zou geheel door robots (oid) gemaakt moeten zijn.
Wel een leuk onderwerp omdat ik hier de laatste paar dagen over nagedacht heb. Nou ben ik geen kenner maar een hobbyist/drager.
Het mooiste vind ik handopwind horloges zonder dag datum dus alleen de tijd. Ik vind dat ritueel van dagelijks opwinden ook wel leuk eigenlijk. Ik heb zo’n horloge van mijn opa geërft en zelfs na 10 jaar in de doos is het even draaien en het loopt weer. Ik draag dat horloge niet want het is niet mijn stijl en niet waterdicht, etc. Ik heb echter een heel goedkoop plastic handopwind horloge in de Vietnam oorlog stijl die ik wel regelmatig draag. Die gaat ook altijd mee op vakantie als back up (het ding weegt niets). De Hamilton Khaki handopwinder staat op mijn wish list gewoon omdat die erg mooi is. Een andere mechanische stap ‘vooruit’ voor hen die vergeten een horloge op te winden is een automaat. Die komen weer heel vaak met dag en datum dus dat is een gedoe met gelijkzetten. Nou heb ik er 1 besteld die wel automaat is maar ook handopwind en alleen de tijd aangeeft en deze retro militaire look heeft.
Van geen enkele handopwind of automaat verwacht ik accuraatheid! Het is een ongeveer tijd.
Wat ik vreemd vind is dat kinetic niet helemaal doorgebroken is. Uit de beginjaren heb ik een Lorus kinetic die niet eens heel duur was maar ook die is even schudden en loopt wel accuraat met bij volle lading een flinke gangreserve.
Maar voor robuustheid, accuraatheid en onderhoudsvrij is het toch een Solar Casio G Shock voor mij. Dan praat ik over functionaliteit en niet het horloge ‘gevoel’. Mijn telefoon geeft ook de exacte tijd aan.
Dus die langere gangreserve of meer accuraatheid is voor mij niet zo van belang en zeker niet voor de meerprijs. Het blijven voor mij ‘ongeveer deze tijd’ horloges. De ‘look’ die mijn persoonlijkheid aangeeft is belangrijker. Natuurlijk hebben sommige merken of modellen een ‘status’ maar dat is voor ieder voor zich om te bepalen of dat belangrijk is. Net als met auto’s eigenlijk.
Helemaal mee eens. Ik hen geen probleem met opwinden en even gelijkzetten (ad hand van mijn Casio Oceanus ). Datum gelijk zetten vind ik vervelend, je moet dan ook meteen opletten of je niet te dicht bij middernacht zit, dat vergeet ik dus altijd, en of je am of pm bent.
Een watchwinder is daar DE uitkomst voor…
Ik neem soms niet eens de moeite het horloge op tijd te zetten, ik zie het meer als een sieraad. Zulke gangreserves maakt mij echt niks uit.
Watchwinder ja of nee. Daar is dus heeeeeel veel discussie over te vinden op dit platform. Ik begin er niet aan. Vooral als je een horloge maar incidenteel draagt vind ik het geen goed idee.
Ik heb er de hele nacht wakker van gelegen van deze post, mijn hele hobby in twijfel getrokken, zelfs dat mooie geluid hielp niet. Ben nu goed wakker en er over heen. Ik vind quartz niks. Simpel…
Precies dat idd. Dan moet je de volgende dag dus controleren of je het wel goed gedaan hebt.
Ach wat leuk een beginnende verzamelaar
Voordelen van mechanisch is dat er niet elk jaar een (al dan niet lekkend) batterijtjes uitgefrot moet worden maar gewoon 50 jaar doortikt. Quartz is zwaar overrated