Bertone Stratos / Buler: Hughes Aircraft LED horloge

Ik was een tijdlang op zoek naar een zeldzaam Bertone Stratos horloge en heb gelukkig eentje weten te bemachtigen.
Hij is in mooie conditie voor zijn leeftijd (1975), maar heeft wel een nw band nodig en een nw module (of een reparatie) aangezien de Hughes Aircraft LED module niet meer goed werkt.
Gelukkig zit hier het minder zeldzame 29MM “uurwerk” in (25MM is bijna onvindbaar), dus ik heb al eentje gevonden in de VS.

Ik vraag me alleen af of iemand mss kennis heeft van deze modules en tips heeft voor het vervangen van dit uurwerk en daarna om het huidige mss te repareren door bv contactjes schoon te maken.

Kan ik het uurwerk er gewoon voorzichtig uitpakken of zit het ergens vast aan de kast?
Wat kan ik proberen schoon te maken met alcohol bv om te zien of er meer leven in deze module komt. (op dit moment toont hij alleen een verticaal streepje als je hem aanzet)

Hier 3 foto’s:

Stratos_Bertone3

5 likes

Het uurwerk zit trouwens gewoon ‘los’ in de kast, alleen een beetje opletten met de knopjes en dan pak je hem er zo uit. Hij ligt op een rubberen ring/pakking.

Verder weinig kennis hier van dit soort horloges begrijp ik, so I am on my own here. :slight_smile:

Toch nog een vraag:
Mocht iemand weten hoe ik aan zo’n soort stalen band kan komen (zoals die links op de foto), dan hoor ik het graag.
Een originele is natuurlijk kansloos, maar het is gewoon 20mm en ik wil gewoon eentje die erop lijkt. Dus met van die ‘balkjes’.
Ik heb al veel banden-sites gehad, maar dit design kom je weinig tegen. Als iemand een betaalbaar horloge kent, dat zoiets heeft, dan hoor ik dat ook graag.

2 likes

Een heel bijzonder horloge heb je daar, ik heb deze geloof ik maar 1 x eerder gezien. Gefeliciteerd en waar heb je die kunnen vinden ?? Op een auto site misschien :smiley: er moeten hier toch wel kenners zijn die een quartz uurwerk schoon kunnen maken ?
Maak anders een nieuw topic aan hier of in : gezocht ?
De bandjes lijken op die van Casio G Shock , aftermarket via ebay om te proberen ? en misschien van het bekende smart watch merk ?Succes !

Thanks! Je ziet ze idd bijna nooit.
Op dit moment is er nergens eentje te koop voor zover ik weet. Volgens de verhalen zijn er ook maar een paar honderd gemaakt in de jaren '70, dus er zijn vast niet veel meer van over.

Ik ben autoliefhebber en hou ook wel van technisch bijzondere horloges zoals deze dus toen ik een paar jaar geleden iets hierover las, moest ik eentje hebben natuurlijk. Maar dat kan dus niet, dus moet je geduld hebben. Gelukkig is het gelukt. :slight_smile:

Het ‘uurwerk’ is dus gemaakt door Hughes aircraft die ook de 1e satelliet hebben gemaakt en bekend zijn van Howard Hughes de excentrieke eigenaar:

Wel leuke dingen bij zo’n horloge vind ik.

Bedankt voor de tips mbt de bandjes. Ik zal even zoeken, maar G-shock banden zijn denk ik te dik

2 likes

Zal meestal vintage Seiko en Citizen zijn denk ik, die hadden nogal eens van die stalen bracelets met ‘balk’
Mijn Stratos had nog een klein restje rubber strap, gebroken zoals gebruikelijk :nauseated_face:

Ik zie ze ook wel op 80’er jaren Pulsars trouwens en andere LCD en LED uit die tijd.
Misschien je verhaal ook eens in het LCD & LED topic posten, daar zou je ook iemand kunnen treffen die meer weet van het schoonmaken van de werkjes

Bedankt voor de tips!
Ik ga even zoeken op Ebay etc.