Best ontworpen cases

Executive samenvatting: BxLxH zou niet boven de 39x12x46 uit moeten komen. Lugs moeten niet zodanig buigen dat ze onder de kastbodem uitkomen. Je dikte mag nooit meer dan 1/3 van je diameter zijn. En 22mm lug width heeft niemand nodig.

Dit zijn m’n comfortabele horloges:

Tikje minder comfortabel:

De les die we er uit kunnen trekken:

• Soms is een grote kast met een platte achterkant net zo comfortabel als een kast waarvan de lugs om de pols heen lopen.
  • Over het algemeen is kleiner beter, maar wie oplet ziet dat de Smiths en Nomos die minder comfortabel zijn ook maar 36mm groot zijn. De reden dat ze oncomfortabel zijn voor mij bestaat uit de lange, naar beneden buigende lugs die in de pols prikken. Mijn pols is plat, overigens, en 18,5 cm van omtrek.
  • Hoe dunner, hoe comfortabeler. In principe is mijn 10mm GS Quartz exact dezelfde kastvorm als de 12mm GS Spring Drive. De eerste is comfortabeler.
  • Kortere lug to lug van zo’n 43-47mm is het fijnst.

Grote uitzondering? Geen flauw benul waarom die Mühle Glashütte comfortabel is. Ding is veel te groot met z’n 41x13x50mm grootte. Evengoed, als je dan 13mm dik wilt zijn, zorg dan dat je dat niet in een 36mm kastje doet.

Nog één ding: Ik merk dat sommige horlogebanden qua draagcomfort bij een horloge kunnen “passen”. De ene band is de andere niet, en een band die lekker zit op een horloge met een lug to lug van 46mm kan net verkeerd zitten op iets van 48 of 44mm.

Van mijn exen was dit overigens veruit de meest comfortabele stalen:

Jammer dat het saffier zo spiegelt. Als Hamilton AR coating had aangebracht op de onderzijde van het saffier was hij nooit weg gegaan.

Dit was ook een genot:

37mm titanium is fantastisch. Jammer dat hij me toch niet zo aansprak omwille van de schijf boven het papier.

Voor je uurwerken betekent dit dat een 6L35 altijd te prefereren is boven een 4r35 of een 6R35 uurwerk van Seiko, dat een 289x uurwerk van ETA altijd boven de 2824 serie te prefereren is, etc etc.

Tot slot nog dit: Je moet een uurwerk kiezen wat bij je kast past. Of een kast maken die om het uurwerk wat je hebt past. Hoe mooi ik hem ook vond omwille van de lugs, de knurled bezel en de wijzers, dit kan natuurlijk niet:

Die datum, zo plompverloren midden in die kast, kan niet. Die kleine seconde die te hoog zit kan ook niet. Junghans doet hetzelfde, maar ook Patek heeft er een handje van om Calatrava’s af te leveren waarbij de kleine seconde complicatie te dicht op de centrale as staat.

Er zijn duizenden horloges, ook schaamteloos dure, die gewoon een te klein uurwerk in een te grote kast prutsen. Eén schoolvoorbeeld is de nieuwe Mark XX van IWC:

Dat ze een RAF Pilot uitbrengen met een Duitse wijzerset is krankjorem, maar die fout maken ze al vier generaties. Dat ze een RAF Flieger van meer dan 36mm uitbrengen is al dubieus, maar dat ze er een 40mm Flieger-stijl horloge van maken waarin de Datum veel te ver naar binnen staat is natuurlijk onvergeeflijk.

Dit horloge had maximaal 38mm mogen zijn en het had een stel RAF Style wijzers moeten hebben. Nu is het gewoon een gestripte Big Pilot.

Nog zo’n voorbeeld:

Datum staat te ver naar buiten, kast is slab sided en te hoog voor z’n diameter.

Doe dat allemaal niet. Horloges moeten in proportie zijn. De oplettende burger zal zien dat ik alle vormen van onbalans uit m’n horlogeverzameling heb verbannen, met uitzondering van de Mühle Glashütte, maar die lossen het op door een soort sectoren te ontwerpen op de wijzerplaat, waardoor het net lijkt alsof het een acceptabel ding is.

Evengoed, als de Mühle geen emotionele waarde voor me had was ie ook pleite.

10 likes

Zeker weten?

Ik heb een keer in een vlaag van verstandsverbijstering zo’n Ocean One gekocht, en dat ding zat voor geen meter.
De minst comfortabele Rolex is voor mij de Sub (met name 6 digid) door het iets bolle deksel, maar deze draagt altijd nog 1000x beter dan zo’n Steinhart, dus qua comfort geen vergelijk.

2 likes

Als ik een dubbeltje had voor iedere Rolex die ik om heb gehad had ik er ook weer een tweedehands Seikootje bij, Henk. Da witte gij ook. :slight_smile: Ik weet alleen niet of @Koekoek wel eens achter die eerepels van 'm vandaan komt om andermans horloges te bevlekken, dus je kunt een punt hebben.

Probleem met Seiko is dat ze naast erg briljante ontwerpen ook wel eens Fiat Multipla’s ontwerpen, zeg maar.

Deze is te lomp, te topzwaar en gewoon naar om te dragen, bijvoorbeeld.

Deze zat eigenlijk ook nooit echt lekker. Ik weet niet waarom, op papier is het toch een mooie kast met mooie afmetingen. Helpt niet dat de band kut was, maar wat ik er ook op deed, het was het net niet.

Ook deze was te lomp, te dik en te topzwaar. Ook op staal. En op rubber waren de kasten wel zo ontworpen dat je een lug gap had en steeds tegen een torenhoge middenkast aan zat te kijken. Dat zie je op de onderste foto ook goed. Daar heeft Grand Seiko ook een handje van, om drilled lugs te doen, maar omwille van de polijstvlakken zo laag dat je eigenlijk geen banden kunt wisselen vanwege de kutpositie van de spring bar gaten.

Serica deed dat slimmer. Die doorboorden de lugs gewoon niet, juist omdat ze twisted lugs hadden ontworpen. Iets moeilijker wisselen, maar wel een bandenbaas:

Bij de Stargates hielp het dan weer niet dat staal de enige balans gaf qua gewicht, maar dat de sluiting zo lomp en lang was, en dat de duikers-extensie in de pols prikte. Nog zo iets wat verboten moet worden: Duikers extensies. Als je wilt duiken flikker je je horloge maar op rubber.

Niet alles wat er blinkt bij Seiko is goud.

2 likes

Ja. Ik gaf bij m’n reactie aan dat ik niet wist hoe de kast van de Steinhart zich qua vorm zou verhouden tot de Oysterkast en gaf aan dat bij mij het ongemak kwam uit de relatief recht ogende lugs.

Was een onzinnige opmerking van mijn kant gezien ik dus geen vergelijking kan maken, ik reageerde een beetje om het reageren. :slightly_smiling_face:

Ik zal eens een keer kijken of er ergens een AD zo gek is om me er een te laten passen :joy:

Recht *lopende lugs van de Steinhart bedoelde ik dus he.

1 like

Altijd welkom uiteraard. Vond ze mooi :drooling_face::+1:

Zo’n onzin was dat niet. Rolex kasten zijn inderdaad slab sided en de lugs relatief recht. Er zit, zoals @JohnWick demonstreert, met name een curve in de bovenkant, maar het is niet zo dat de lug tips erg ver naar onder buigen. Dat was bij vintage Rolex in mijn beleving iets meer gebogen, maar ook niet extreem.

Plaatje even van Revolution geleend voor de duidelijkere illustratie van een 2020 Sub. Nu wil dat over comfort niet alles zeggen, maar toch.

Als ze ze hebben. Maar het is niet alsof het een groot voorrecht is om zo’n stukje Valhalla om de pols te mogen klappen hoor. Een AD die je niet laat passen, tja, die zou ik als ballentent afserveren.

2 likes

Ik denk dat rechtere lugs voor mij minder goed werken omdat ik een 17cm pols heb die vrij vond loopt. Kreeg in ieder geval met die Steinhart last van dat er continue een ruimte tussen m’n pols en de lugs zat wat ik niet fijn vond zitten maar nog vervelender vond ogen.

Ik zou me vooral opgelaten voelen het überhaupt te vragen gezien de prijzen dermate buiten m’n prijscategorie vallen dat ik toch niet tot aankoop over zou kunnen gaan :slightly_smiling_face:

Qua draagcomfort Enzo Mechana :upside_down_face:

5 likes

Ah, een Minionkast. :smiley: :+1:

2 likes

Dit is voor mij een van de ultieme cases, voor zover ik ze zelf hem geprobeerd…

Ik mis deze nog

Visitor Duneshore, onovertroffen draagcomfort.
Dat was de vraag, volgens mij

2 likes

Kende hem niet, maar ik vind het een leuke riff op horlogekasten. Grappig dat zo iets gemaakt wordt. :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes

20220727_161359