Bestaat dé graal eigenlijk wel?

Monaco is wat mij betreft verreweg het grootste stijlicoon waarop je de tijd kunt aflezen. :smile:
Maar voor mij bestaat eigenlijk geen ‘graal’. Een horloge moet voor mij als geheel kloppen. Dus:
1 Mooi
2 Kwalitatief goed.
3 Reëel geprijsd.
En dat is imho meteen het probleem met 'n Monaco. Alles klopt aan deze klok, voor mij. Maar ik vind het gewoon eigenlijk veeeeel teveel geld voor zoiets relatief onbelangrijks als een horloge. Maar als ik ooit voor mezelf een heel erg goede reden vind om een dergelijk bedrag aan een horloge uit te geven, wordt het wel 'n Monaco.

1 like

En als je de Monaco in bezit hebt, Arie, dan blijft er niets meer te wensen over?

Ik denk niet dat de “Holy Grail” bestaat als het om horloges gaat.

Er is altijd weer iets nieuws onder de horizon waardoor je grail weer op plek 2 belandt in je collectie.

Ik denk dat de “Holy Grail” tussen de oortjes zit en maar moeilijk te vinden is, Het is in mijn ogen een piece of mind waardoor je denkt t is prima zo ik ben tevreden, niet alleen voor het moment maar ook voor een hele lange tijd.

En dat is voor een verzamelaar denk ik iets wat niet in zijn woordenboek past, verzamelen is een zoektocht of een toertocht in je hobby voor sommigen zelfs één waarbij je meerdere keren dezelfde klok aanschaft.

Groeten,

Noel.

2 likes

Als je zo het topic doorleest en de begrippen graal en horloge vervangt door vrouw, dan staan er een hoop mannen op straat dit weekend, :grin:

3 likes

Jawel… Rado V10K… Breitling SuperOcean, Rolex Air-King, Milgauss… :smile:

De Monaco is gewoon een top horloge op alle gebieden.
Het is op dit moment ook mijn favoriete horloge uit mijn collectie.

Is een graal niet by nature onbereikbaar?

Mijn graal is al jaren de Seiko Spacewalk, die zal ik zowel qua oplage als qua prijs nooit bezitten.

Ja die bestaat heb hem al paar jaar namelijk :slight_smile:

4 likes

Dat onbereikbare had ik ook. Merkte dat veel t begrip grail anders gebruikten, en doe dat nu zelf ook soms.

Ja, maar nog geen budget voor een Alpha PO…

:cry:

En wat staat er op de markt? :frowning: Net nu ik mezelf op rantsoen heb gezet, ons huis staat te koop en wij hebben ambitieuze plannen.

1 like

Zolang er nieuwe horloges worden geproduceerd zal mijn graal waarschijnlijk niet vast staan. Hoewel ik wel erg vasthoudend kan zijn.
Toen ik 16 jaar was zag ik de film “Back to the Future”. Marty McFly wilde een auto om met zijn vriendin naar het meer te gaan. Aan het einde van de film had hij zijn Toyota Pick-up. Toen besloot ik dat ik ook zo’n auto wilde hebben. Dat is me uiteindelijk 17 jaar later gelukt. Ik ben ruim 10 jaar lang de trotse bezitter van een Toyota HiLux geweest. Helaas vindt de Nederlandse overheid dit soort auto’s een milieu-gevaar, de uitsoot was te hoog en had daardoor een motorrevisie nodig. Het slopen van een goede auto en de fabricage van een nieuwe auto is namelijk totaal niet belastend voor het milieu. Enfin, die auto was mijn graal en op het moment dat ik weer een baan heb wil ik weer een HiLux. Hoe de auto er verder uitziet maakt me geen moer uit, als hij het maar doet en juist dat is bij een HiLux geen enkel probleem.
Of ik ook zo vasthoudend ben m.b.t. horloges weet ik niet. Maar mijn lijstje is al jaren ongewijzigd.

  • Rolex Sea Dweller
  • Omega Seamaster
  • Breguet Hora Mundi
  • Roger Dubuis Excalibur Round Table
    Of de laatste 2 er ooit komen weet ik niet. Die lijken vooralsnog redelijk buiten mijn bereik.
    Maar ik weet gelukkig dat mijn geluk in het leven niet afhankelijk is van een horloge.
    Daarbij leest ik hier dat er een aantal mensen zijn die een Monaco als graal zien. Die stond tot voor kort ook op mijn lijstje.
    Gelukkig kan ik die nu afstrepen. :smile:

:smiling_imp:

1 like

Ja, door jou is dit allemaal begonnen. Jouw (eerdere post) heeft mij doen smelten voor een Carrera.

Dan heb ik het goed gedaan :blush:

1 like

Mijn absolute graal: Frederic Jouvenot Helios! Liefde op het eerste gezicht, vooral het ontbreken van de wijzers. Helaas om en bij de 50.000euro, net iets boven mijn bescheiden studentenkapitaal :stuck_out_tongue:

Topic is meer dan een jaar oud. Inmiddels heb ik een Carrera Cal16 in de kist samen met andere leuke horloges.
In de tijd dat ik dit topic aanmaakte, had ik niet verwacht dat ik zo ver zou gaan (uitgedrukt in euro’s).

Een graal? Ik weet het niet. Er spoken wat modellen op een niet bestaand lijstje waarvan de meesten iconische kudde-horloges zijn. Submariner, Speedy… Panerai is inmiddels van de baan, die is te groot voor mijn fragiele polsen. Is de aanschaf van een Getat toch ergens goed voor geweest.

4 likes

Voor mij geldt ‘het bezit van de zaak is het eind van het vermaak’, dus een graal is alleen maar een graal zolang ik deze niet heb.

7 likes

Grappig he, ik merk ook dat mn referentie kader steeds verschuift wat dat betreft.
Soms praat ik dan met een niet horloge liefhebber die even tegen stuurt :smile:

En wat betreft het schuiven van een grail, vind ik niet eens erg, houdt het een beetje afwisselend en spannend. En soms zit er een tussen die wat langer op dat denkbeeldige lijstje blijft en misschien…
En van andere gelukkig maar dat ze tijdelijk erop staan anders had ik nu flink gebaald als ik hiervoor maanden lang water en brood had zitten eten :sweat_smile:
Mijn “eerste grail”

:dizzy_face: Bah bah
" wa un lillek ding" :wink:

1 like

Herkenbaar!! Verschillende horloges passen bij verschillende aspecten van mijn karakter! De Luminor raakt de kern!

4 likes