Ik ben bijna klaar met het servicen van een forster 212 handwinder.
Nu als ik de kroon uittrek stopt niet de secondenwijzer zoals in met een secondenstop maar blijkbaar stoppen de wijzers met verder gaan. Minutenwijzer zeker, urenwijzer weet ik ‘nog’ niet.
Zodra ik de kroon weer induw na het gelijk zetten loopt hij normaal.
Weet iemand hier meer over?
Ik hoor het graag.
Klinkt mij in de oren als gewoon een non-hacking uurwerk, kan het verkeerd hebben maar let er niet zo op bij mijn El Primero die ook geen secondenstop heeft.
T’is idd geen hacking maar bij andere uurwerken blijven de minutenwijzer en uurwijzer verder lopen bij deze stopt al zeker de minutenwijzer als je de kroon uittrekt.
Dus ik vroeg me af of dit kan of mss deed ik wat verkeerd…
Wellicht begrijp ik het verkeerd, maar dit is toch het standaard hacking gedrag? Het uittrekken vd kroon stopt de balans en alles staat stil, en dus niet alleen de secondewijzer.
Is dat iets anders dan de ‘secondenstop’?
Ik stel de vraag over een NON- Hacking.
Als ik de kroon uittrek om de wijzers te verzetten blijft de secondewijzer uiteraard lopen omdat het geen hacking functie heeft.
Groot was echter mijn verbazing dat ik net de kroon had uitgetrokken toen de telefoon ging. Toen ik terug kwam liep de secondenwijzer nog maar de minutenwijzer was op dezelfde plaats blijven staan.
Ik Heb de tijd dan goed gezet en de kroon terug ingeduwd en nu loopt hij dus accuraat en loopt de minuntenwijzer gewoon mee.
Mss een domme vraag die ik stel maar is dit normaal?
Uur en minuut kan niet doorlopen want het hele uurwerk staat stil.
De meeste uurwerken gebruiken een balansstop, drukt een veertje tegen je balans aan waardoor meteen de balans stil staat en het uurwerk dus niet verder loopt.
Dat kan niet tenminste als je uurwerk stil staat dat wil zeggen dat de balans niet meer draait dan kan het niet dat je seconde nog loopt.
Wat wel kan is dat je uurwerk nog gewoon loopt maar je uur en minuutwijzers niet meelopen, wijzerklemming is dan niet goed of er zit iets anders niet goed in het wijzerverzet mechanisme
Jawel hoor, bij een non-hacking uurwerk blijven die gewoon lopen. Uiteindelijk stoppen ze vaak wel omdat de wijzerklemming te sterk is in deze positie.
Hieraan gerelateerde vraag, wat is hetgeen wat er voor zorgt dat in de wijzerverzetstand de kroon/as niet meedraait met de wijzers?
Zelfde vraag, op een andere manier gesteld, hoe kan het dat in de wijzerverzetstand de kroon/as wel de wijzers kan bewegen maar dat andersom niet de kroon/as wordt bewogen door de wijzers die nog aangedreven worden?
Om het even simpel uit te leggen met een foto erbij voor visualisatie, op je opwindas zitten staand en liggend opwindrad, liggend opwindrad zit een vierkant in waar het vierkante deel van de opwindas doorheen gaat.
In de normale stand zitten die tegen elkaar zodat de vertanding het staand opwindrad meeneemt en daardoor aan de andere kant van het uurwerk het kroonrad draait voor de opwinding van het uurwerk.
Kan het veel kwaad als hij dat niet doet? De frictie wordt nl geleverd door het tandwiel ipv door de canon pinion en zo heb ik er al eentje verknoeid.
Det de kroon terug ingeduwd loopt hij goed nl. Nu alles weer demonteren met het risico weer wat ter slopen zie ik nl niet zo meteen zitten.
Hoi Floris,
Dank voor de uitleg mbt de keyless works (en dat meen ik), maar mijn vraag ging juist over dit deel. Op het moment dat het liggend opwindrad ingrijpt op de wijzerverzet raderen is de opwindas/kroon direct gekoppeld aan de uren- en minutenwijzers.
Aangezien het hier om een non-hacking uurwerk gaat zullen de uren- en minutenwijzers nog steeds aangedreven worden.
Is de weerstand van de koppeling met de opwindas genoeg om de uren/minutenwijzers te stoppen (wat het probleem van de TS zou verklaren)?
of
Betekent dit dat als je niet aan de kroon draait dat dan de opwindas met de kroon mee zullen draaien met de gekoppelde en aangedreven uren/minutenwijzers?
of
Is er een mechanisme wat dit voorkomt?
Mocht mijn vraag nog steeds niet duidelijk zijn, dan laat ik het zitten. Dan is het ofwel een nogal domme vraag of ik ben niet duidelijk genoeg, of beide.
Kan ik allemaal trouwens prima mee leven.