Dit is zeker geen stealth watch… maar ja wel super vet
Mag ik even snobistisch zijn door te zeggen dat je voor 10.000 geen haute horlogerie hebt?
Maar goed.
Als ik even puur naar nieuwe horloges kijk?
Heb ik nog 1300 ballen over voor een Super Squale.
Ik wilde dit plaatje nog een keer herhalen. Omdat het een retegeil horloge betreft.
Nieuw heb je gelijk, maar tweedehands/vintage zijn er echt wel mogelijkheden. Al ga je dan de discussie krijgen wat men verstaat onder haute horlogerie. Ik denk dat bovengenoemde Breguet en IWC daar allebei onder vallen.
Valt rolex onder haute horlogerie?
In tegenstelling tot die Breguet vind ik die IWC echter zo niet om aan te gluren dat het mij niet uitmaakt al stopten ze 300.000 onderdelen van puur pyriet in dat ding. Bovendien hoor ik verhalen dat IWC perpetual calendars alleen maar naar voren gewikkeld kunnen worden, en dat vind ik dan weer een design fail.
Hoe dan ook: Graag. Zo’n Breguet, daar kan ik mee thuis komen.
Gast.
Het was bedoeld als serieuze vraag, als ik om GOD tier watches vroeg, dan waren casios zeer welkom geweest
Serieus?
Persoonlijk vind ik de vlieger lijn van Van der Gang echt absurd mooi… Zitten boven t budget maar misschien dat je ergens een tweedehands op de kop kunt tikken?
De term haute horlogerie maakt dit een beetje een jolige topic icm je voorbeeld foto.
Wil je het over haute horlogerie hebben, dan zou je eerst de definitie moeten bepalen van wat dat is.
Een horloge gemaakt door een atelier, geen massaproductie en liefst meerdere complicaties, afgewerkt op de hoogst haalbare standaard.
Daarvan weet ik er geen rond de 10k
Rolex is net zo haute horlogerie als die Breitling hierboven.
Ok, als ik het draadje begrijp is haute horologie complicates (en adhv het voorbeeld moeten er ook cijfers op de plaat missen… )
Voila
Ik wilde dezelfde gaan posten met de blauwe plaat
Het is eigenlijk een onmogelijke stelling. Haute horlogerie koop je gewoon niet voor 10k, ook al is het een hoop geld, in dit segment koop je daar niks nieuws voor. Entry level AL, VC, AP of PP zit er al ruim boven. En dan heb je ook alleen nog maar time only.
Mogelijk dat je een keer iets vintage kunt kopen maar dat is dan ook voornamelijk time only of gewoon niet zo bijzonder.
Voor 10k kun je wel krankzinnig gecompliceerde haute horlogerie zakhorloges kopen, daar kijkt tegenwoordig niemand meer naar.
Je noemt Rolex, Breitling en haute horologie in één topic. Niemand had, vanaf dat vertrekpunt, kunnen weten dat je serieus was.
Nee hoor. Een independent die een simpele twee- of drie-hander maakt met een eigen uurwerk, veel handwerk of een uitzonderlijk hoge mate van afwerking kan ook onder haute horologie geschaard worden. Uiteraard kun je ook bij een horloge met drie wijzers een complicatie naar binnen sneaken, zoals Xhevdet Rexhepi toonde met z’n Morte Minute:
Maar in beginsel hoeft een haute horologie stuk niet inherent complex te zijn. Neem nu deze Shapiro:
Simpel driehandertje, ik zou bijna zeggen dat de goede man een railroad watch heeft gemaakt. Toch ervaar ik het als haute horologie.
30 seconden googlen was sneller geweest, kom je dit soort artikelen tegen:
Zoiets?
Weliswaar geen eigen uurwerk (gemodificeerde ETA 6497), maar die reverse balance doet niet iedereen na…
Vc fifty six ? Maar die zitten gebruikt niet meer rond de 10k. Sinds Hodinkee en nog wat andere YouTubers die hebben gehyped zijn ze nu gebruikt volgens mij net zo veel als list…