Beste hommage die je kunt kopen?

Leuke homage,

5 likes

Welkom in de wereld van fashion en accessoires. Hele mode ketens bestaan van het copieëren van ontwerpen (Zara, H&M, etc.), en de “grote” huizen stelen hun ontwerpen soms weer van kleine indie ontwerpers etc. etc. Hoeveel versies van de Converse basketbal schoen zijn er inmiddels wel niet? Mogen we echt alleen nog trench coats van Burberry of Aquascutum (die twee betwisten elkaar over wie de eerste was met Het Ontwerp) dragen? Dat het met horloges anders zou gaan als met spijkerbroeken en het polo shirt lijkt me niet zo gek. Ik denk ook niet dat het erg is. En er is sowieso niks aan te doen.

2 likes

De Steinhart:-)

4 likes

Als echte continentaal-Europese man heb ik er eentje van Boss.

Maar daar raak je wel een interessant onderwerp. Wat mij betreft zijn public domain ontwerpen, en de trench coat als militair kledingstuk hoort daar net zo goed bij als een deck watch, railroad watch of een Flieger / RAF Pilot, gewoon algemeen te gebruiken. In mijn optiek mag iedere jan doedel deze public domain ontwerpen dus produceren omdat ze met belastinggeld ontworpen en bedacht zijn.

Ik vind hommages dan ook alléén sneu wanneer iemand een bekend ontwerp jat wat niet uit het publieke domein komt. Kortom: San Martin die een RAF Pilot of standaard field watch produceren? Prima. San Martin die een Submariner-kloon uitpoepen? Zielig.

4 likes

Heel triest als merk A een exacte kopie maakt van merk B.
Publiek domein, kopiëren is altijd -1 en goedkoop meeliften, of het nou op een boot, trein, onder water of in de ruimte is.

Dan hoop ik dat je geen Portugieser hebt, want dat stijltje is ook een standaard deck watch. :slightly_smiling_face:

Maar goed, ik ben minder hard in de leer.

89 Euro

2 likes

Ik ga ook een duit, of eigenlijk best veel duiten, in het zakje doen.

7 likes

Dat is nu keer echt een hommage. Mooi.

1 like

Hommage van piepschuim. Of polycarbon. Maar geen zin om ge googlen wat dat is.

5 likes

Maar welke is nu A en welke B :thinking:

Maar volgens mij is dit voorbeeld ooit wel eens genoeg in een soortgelijke discussie op dit forum.
Opvallend genoeg kunnen deze prima naast elkaar bestaan. Zelfde geldt voor inderdaad de flieger en deck watches van Laco, Stowa, Tourby, etc.

6 likes

Bij de Dirty Dozen Militairy watches en de Duitse B-Uhren zijn de specs zodanig beschreven en daardoor uniform dat je ‘publiek domein’-these hout snijdt, maar in alle andere gevallen varieert het tussen ordinair kopiëren en de welbekende hommages.
In de horlogèrie is tot aan vandaag het kopiëren en imiteren van bij de concurrentie goed verkopende modellen eerder regel dan uitzondering.
Zó schokkend is het niet verder en zo beschouwd zijn alle polshorloges plotsklaps ‘publiek domein’.
Maar ja, hoe dan met heritage?

1 like

Dat is dan ook een hommage aan de geschiedenis van het merk, door het merk, niet een race naar de bodem van één of andere zielloze klonenbakker.

Da’s geen hommage, aan een horloge, maar aan de video van Take on Me van A-Ha.

Als Nomos fan moet ik toch bekennen dat de Stowa ontegenzeggelijk het origneel is. Die maakten al Bauhaus horloges voordat Max Bill een potlood vast kon houden.

Daar koop ik geen reet voor. Zeker niet wanneer er ruimschoots gejokt wordt, en overdreven, in de heritage reclame.

2 likes

Er zijn bauhaus horloges uit de 30s met die wijzerplaat.

Alleen volgens mij nou net niet die specifieke wijzerplaat. Nomos heeft natuurlijk nauwelijks heritage…

Effectief is de beste hommage geen hommage. Reissue vind ik geen hommages zoals die term in de horlogehobby gebruikelijk is.

1 like

Ik hoop dat dit gewoon een kutte foto is… Wat anders is de afwerking wel heel slecht, heel veel bibber in de letters :yum:

A = A Lange & Sohne (1937 ofzo),
B = Stowa (1940’s-ish)
C = Nomos (1990-ish?)

1 like

En dit vind ik dus een geinig ding. Een hommage zoals ik vind dat het woord “hommage” moet worden gebruikt. Niet een 1:1 kopie met een andere naam op de wijzerplaat.

2 likes

Nope, Stowa is daar ook al sinds de jaren dertig mee bezig. Specifiek met Bauhaus horloges.

Ze hadden dezelfde dial leverancier, als ik dat goed lees.

Gelukkig maar.

Die vermarkten gewoon hun horloges zonder gelul over wie wat in 1890 deed. Bij Nomos spreekt het product gewoon voor zich, en dat is zoals het hoort te zijn.

Maar Bauhaus en Art Deco zijn ontwerp stromingen. Ik vind dat je als je binnen een bepaalde ontwerp filosofie werkt zeker niet per se hommages aan het maken bent. Zo is de Oris Rectangular zeker geen Tank hommage.

Net als bij publieke domein ontwerpen die met belastinggeld gemaakt zijn is het ontwerpen van “een horloge in de stijl van de Memphis groep” heel wat anders dan het uitpoepen van een replica van de Guigiaro Seiko.

Ik denk dat iedereen hier goed kan onderscheiden welk horloge wat is.

2 likes

De reden dat ik Nomos zieltogend frommelmerk vind.
No interest. En die enorm langs lugs helpen niet mee.

Dat ben ik met je eens, maar een AL&S uit 1937 (apparently) 1:1 kopieren vind ik dan weer net wat anders.

Dit vind ik geen hommages van elkaar, ondanks dat ze erg op elkaar lijken. De Nomos…