Beste tropic strap?

Beste mensen,

Ik ben benieuwd wat nou de beste tropic strap is. Ik heb gehoord dat o.a. de tropics van Bulang & Sons en Méraud geliefd zijn. Heeft iemand ervaring met tropic straps en waar zijn de beste te koop? Ik heb trouwens vrij dunne polsen dus de tropic strap moet niet super lang zijn. De tropic wil ik o.a. gaan dragen op mijn Omega Planet Ocean. De Planet Ocean is best een zwaar horloge dus een vereiste is dat de tropic strap redelijk stevig/dik is, zodat het horloge niet enorm “top heavy” wordt. Aanbevelingen m.b.t. andere rubberen banden met een tropicachtige look zijn ook welkom.

4 likes

Ik raad je aan even goed te zoeken hier, zijn meerdere topics over.

Uit mijn hoofd aanbevelingen die vaak genoemd worden:

Bulang & Sons = Kaufmann
Méraud
Joseph Bonnie
Baltic

Verschillen zitten o.a. in of de kopse kant ‘vlak’ of ‘afgerond’ is.

4 likes

Joseph Bonnie :ok_hand:

5 likes

De Méraud tropic strap is super, wel een echte vintage uitstraling.

Een alternatief is de Zuludiver modern tropic. Die heeft minder taper, geen squared off einde en stevigere buckle. Dus meer een reïnterpretatie die volgens mij goed zou staan op een modern en groot horloge zoals een Planet Ocean. Enige nadeel is dat de nieuwere versies in 20mm even lang zijn als de 22mm (nu dus 21cm ipv 19cm). Je zou eventueel kunnen zoeken naar de oude versie.

2 likes

Klopt het dat de lug width 21mm is?
In dat geval zit je aan een Bulang & Sons / Kaufmann vast.

1 like

Inderdaad fijne bandjes!
Ik heb de “Wolbrook” versie, maar in feite identiek.
Wolbrook

1 like

Het is de PO 2500 42mm met 20mm lug width

:+1: dan heb je ruim keus

1 like

Ik heb ze gehad van Bulang & Sons en Tropic (de ‘echte’).
Mijn bevindingen Tropic:
Prijzig, heerlijk spul met een prachtige bolle gesp, taperen naar 16mm, vind ik iets te smal (zeker op een PO).
Mijn bevindingen Bulang:
Minder prijzig, ook heerlijk spul en taperen naar 18mm. geeft een goed gevoel.

Ik heb een b&s, een watchbandit, en een jb. Die eerste en die laatste zijn het fijnst, hoewel de jb van 20 naar 16 tapered - past niet goed op mijn seamster (het geheel wordt topzwaar) maar wel weer op de Oris 65 die wat subtieler en lichter is.

Ik heb er trouwens ook eentje van Ali, daar zijn ook goede te koop voor niet al teveel.

Ik heb een OEM Oris tropic voor de 65, dikke prima en taper van 20mm naar 16mm maar dat is te iel voor een PO naar mijn mening.

Hij zit nu op een Citizen Promaster met een Omega pin en buckle :crazy_face:

Kwaliteit is helemaal in orde maar een adviesprijs van €109,- ZONDER GESP vind ik toch wel een beetje ruig…

2 likes

Ik heb deze vd week ontvangen via Ali. FKM rubber tropic.
De FKM tropical van Ali zijn zeer fijn, soepel en trekken geen stof aan…zoals de siliconen wel doen.

Deze ‘racing’ tropic is daarbij kops tussen de lugs netjes rond afgewerkt en de print loopt mooi door.
Daardoor kijk je niet tegen een afgewerkte kant aan tijdens het dragen. Gewoon top bandjes voor de prijs!!

4 likes

Dan valt deze af

Ik heb flinke polsen, alsnog vind ik deze te lang.
Teveel nutteloos rubber.
Wel erg fijne kwaliteit , absoluut zo.

@Phil3 ik kan je een Baltic strap aanbevelen .
Relatief korte strap, niet duur, serieuze kwaliteit en comfort.
Plus, mega super snel geleverd.

1 like

De uitdaging is dat de meeste tropic te lang zijn, 13 of 12 cm bij 7,5 of 8 cm. Dat is voor iemand met smalle polsen net als ik te lang. Heb eigenlijk nog geen korter paar gevonden.

Specs van Meraud: 112x73

2 likes

Polsomtrek is 17,5cm past perfect.

2 likes

Meraud is overigens wel al heel lang uitverkocht en onbekend, volgens mij, wanneer die weer geleverd kan worden.

Vond het zelf wel één van de betere (beste) tropic strap op de markt.

Toevallig gisteren nog 2 bandjes via Ali binnengekregen. Prijstechnisch zeer goed geen stofmagneet en geen overdreven tapering .Ziet er ook best goed uit en niet glimmend .
Maar haalt het wat draagcomfort niet bij de tropic die op mijn Baltic erbij zat .
Die van Baltic is volgens mij rond de €40,- voor dat geld een perfecte band .
Die van Ali kosten 1/3 e van die prijs en zien er zeker ook goed uit . Het is maar wat je uit wil geven voor een stukje kunstof/rubber .


5 likes

Ik heb Baltic, Yema en een strap van Ali. Die laatste is de dure van 11,95 of zo. Zijn allemaal uitstekend, de Ali is het meest plooibaar, de Baltic het kortst.

Wat het beste draagt hangt van het horloge af. Kastlengte versus gaten en zo. :relieved:

1 like

gewoon de Ali versie a 8 euro. Super kwaliteit, FKM rubber en soepel.

2 likes