Dacht dat de 38mm versie een vrij getrouwe weergave van het origineel was. De 42mm versie ben ik wel met je eens, dat is een nogal vrije interpretatie van het origineel. Die gemengde gevoelens, zijn die persoonlijk of is dat een beetje de algemene gedachte onder de liefhebbers?
Ik ben het met Lexor eens. Dit is het (zeldzame) origineel:
Foto komt van soviet, de moderator van het Chinese Watchforum op WUS.
Had deze foto nog nooit gezien, begrijp nu wel wat hij bedoeld ja. Blijkbaar toch niet goed genoeg online gezocht! Maar toch vind ik de re-issue wel een leuke klok hoor.

Maar toch vind ik de re-issue wel een leuke klok hoor.
Ik ook Heb er zelf ook een.
@lencoth: Dat is ook naar mijn weten het origineel. Neemt inderdaaad niet weg dat de “re-issue” op zich een heel leuk horloge is. Maar het “re-issue” is wel erg losjes genomen.
Ik weet niet of homages wel "classics’ kunnen zijn maar anders hoort de Alpha Daytona volgens mij wel in het rijtje thuis:
Een hommage classic als in: het origineel is zo überclassic en niet meer bereikbaar dat zelfs de hommage een classic wordt? Ik heb er wat moeite mee om die draai er aan te geven. Het idee van een classic lijkt mij juist dat het model zo’n typerend eigen, tijdsbestendig smoelwerk heeft dat het uiteindelijk gekwalificeerd wordt als een classic. Bij een hommage is dat natuurlijk helemaal niet zo.
Nee, dat gaat mij veel te ver

gaat erg op Rolex Submarinier lijken
Nou, ho; als het gaat om duikershorloges, heeft Rolex natuurlijk een trend gezet, zowel op het gebied van vormgeving als functionaliteit. Maar juist Seiko heeft in dit segment ook een stevige staat van dienst (vanaf jaren '60), met diverse (technische) hoogtepunten, een eigen, herkenbare vormentaal en een hoog kwaliteitsniveau. En dat is wat mij betreft, nu juist een belangrijk deel van de charme van Seiko duikers. De SKX007 sluit dan ook mooi aan op deze lange traditie; ook weer met een ‘eigen smoel’.
De afgelopen halve eeuw hebben vele merken enkele honderden Sub-klonen/-hommages op de markt gebracht. En hiervoor is zeker een markt. Maar, geloof het of niet, veel mensen (en zeker liefhebbers) zitten helemaal niet te wachten op een horloge dat zoveel mogelijk op een Submariner lijkt. Voor deze mensen is dit zelfs eerder een afknapper. Ik behoor ook tot deze groep. Een sub-lookalike is aan mij echt niet besteed.

gelijkenis is er net zoveel als verschillen
Precies, een Sub is een Sub en een SKX007 is een SKX007. Beide kunnen heel goed naast elkaar bestaan, zonder dat de een ‘ernaar streeft’ de ander zijn.
@wbcoupe: Ik heb moeite met het woord hommage. Ik denk dat het woord knock-off (cheap copy of a popular product) een betere omschrijving is. En die wordt per definitie geen classic IMO. Just my two cents.
Ah, ik heb de grens gevonden.
Ik zie in dit topic allerlei mensen de grens opzoeken, maar deze is er duidelijk overheen
Ik ben het met jullie eens. Eerlijk gezegd vind ik dat een re-issue ook geen classic kan zijn, het origineel is de classic, daarom is de re-issue er gekomen.
Ik vind bijvoorbeeld de Tissot PR 516 een classic, en de PRS 516 ook, maar de PR 516 Heritage niet.
(Wat niet betekent dat het geen begeerlijke klok is. )
De Movado Museum:
Mag hier natuurlijk niet ontbreken.
Waarbij dan aangetekend moet worden dat het oorspronkelijke “museum watch” ontwerp van Nathan George Horwitt in eerste instantie door Vacheron & Constantin-Le Coultre is vervaardigd. Daarna is het model overgegaan naar Movado. De echte classic (en bepaald niet betaalbaar…) is dus de onderstaande :
Da’s waar en door Movado ook heel netjes opgenomen in hun officiële website met een plaatje van het origineel (voor- en achterkant).
Ik weet niet of dit n classic is maar is wel n favoriet van me. Maar niet makkelijk aan te komen voor € 500,- of minder.
Dat dacht ik ook, maar er staan er toch een paar te koop voor prijzen < € 500,-, zelfs op de stalen band. Zelfs een Cosmonauts voor een prijs van € 350,-…