Ik heb via Ebay een paar maal met bankoverschrijving betaald. Eenmaal bij Magi, die gewoon goede feedback heeft en bekend is. En eenmaal voor een laag bedrag een horloge van een Duitse antiekhandelaar met ca 20 of 30 feedbacks.
Even heel sec over het risico: foto’s met wijzerstanden voorkomen niet dat een kwaadwillenden een kiezelsteen opsturen. Het blijft een kwestie van vertrouwen.
In dit geval heb je dus over de betalingsvoorwaarden heen gelezen. Om vermeende risico’s (al dan niet terecht) uit te sluiten en je gewoon senang te voelen zou ik een retourtje Milaan pakken. Dat moet toch voor onder de €100 euro lukken? Espresso’tje daar en weer naar huis. Goed communiceren met de verkoper!
Of beter nog, als het kan, plak er een vrije vrijdag en maandag aan vast en ga lekker eten, in het park wandelen en naar het museum in Milaan. Neem een setje bracelet afstelgereedschap mee indien van toepassing.
Ik heb al naar een tel. nr, een foto en een volledig adres gevraagd, tot op heden nog geen respons.
en ja ik had dit op voorhand moeten zien, maar het is nu toch niet omdat ik iets te vlug ben geweest dat ik maar gewoon moet betalen, ik vraag gewoon om wat extra zekerheid, mag dat ?
De ene zal al happiger zijn met het delen van zo’n informatie als de andere, je weet tenslotte toch nooit dat de vrager besluit om een bezoekje te brengen… (ik bedoel maar waarom moet in deze alle vertrouwen van 1 kant komen omdat jij de voorwaarden voor de verkoop niet wou lezen?).
Dat mag je zeker, maar zoals ik het zie (met de door jou hier verstrekte informatie)is de verkoper niet verplicht om daarop in te gaan. Het zou louter een gebaar van goodwill van zijn/haar kant zijn. Hij/zij heeft de verkoopsvoorwaarden duidelijk vermeld. Jij hebt ze niet (goed) gelezen. Als puntje bij paaltje komt heeft de verkoper het gelijk aan zijn kant.
Ik ben het helemaal met je eens, en ik begrijp dat je over t hoofd hebt gezien dat de verkoper geen Paypal accepteert , dit is namelijk meestal wel zo.
Je hebt wat mij betreft wel een aantal alarmbellen aan staan: geen feedback (of nauwelijks), geen Paypal dus 0,0 bescherming en een Italiaanse verkoper (daar wordt op eBay veel helaas t is echt zo door gerotzooid)
Ik zou ff 10 keer nadenken voordat je overmaakt.
Mensen hier kunnen makkelijk zeggen dat t niet zo’n vaart loopt , maar het is jou geld en er is hier niemand die je schadeloos steld.
En van welke kant komt het vertrouwen nu dan ??? Ik moet het dan maar volledig vertrouwen omdat ik iets niet goed heb gelezen ??? Als ze dan toch te vertrouwen is waarom krijg ik dan geen adres, foto of tel nr ?
Ik heb deze gegevens al lang aan haar overgemaakt hoor…
@royke74 Je hebt makkelijk spreken dat een koop zo maar kan ontbonden worden maar wie draagt de kosten van Ebay?
Je hebt enerzijds plaatsingskosten (een euro ofzo) dan heb je de kosten op de uiteindelijke veilingsprijs 8,41% (maximum 42 euro dacht ik)… wie zal die kosten betalen, juist de verkoper of je nu betaalt of niet voor Ebay is er een verkoop geweest…Verkoper zal dan maar moeten bewijzen aan Ebay dat er geen akkoord kon gevonden worden omdat de koper niet gelezen had dat er enkel een betaling met overschrijving mogelijk was.
En een betaling via Paypal met friends en family zal ook geen zekerheid bieden, die zekerheid is er enkel bij een zakelijke transactie. Dan moet die verkoper nog een zakelijke rekening openen en via factuur willen werken… (en komen er ook daar nog kosten bij voor de verkoper omdat TS hier niet goed gelezen had).
Ik bedoel ik versta dat je niet wenst te kopen bij Italianen, ik versta dat je niet wenst te kopen als er enkel kan betaald worden via overschrijving, maar als je zulke beperkingen wilt aanhouden dan lees je toch eerst alles eerst door… en kon je niet na het winnen tot de conclusie dat je het niet wou…
Ik heb dat antwoord wel al gegeven dacht ik, begin hier maar eens een topic als verkoper waar de koper opeens begint met eisen te stellen… je zult wel zien welke reacties je dan zult krijgen.
Waarom zou zij jou moeten vertrouwen, wie zegt dat jij geen slechte bedoelingen hebt? Wie zegt dat jij vannacht niet een ongevraagd bezoek brengt en het horloge ongevraagd en onbetaald meeneemt? Ik bedoel maar waarom denk jij dat jij meer te vertrouwen bent dan de verkoopster? De verkoopster vraagt geen aanpassing van de voorwaarden nadat de koop gesloten was jij doet dat wel (en dan durf je te stellen dat jij veel meer te vertrouwen bent dan een verkoopster… je moet gewoon eens de situatie van de andere kant durven te bekijken…
Bij geen verkoop, cancel betaald niemand kosten.
En ja, zelfs als je beide overeenkomt om de aankoop te cancellen.
En om even mijn ervaringen te delen:
Ik heb 2 keer ellende gehad met Italianen via eBay. Wel mijn geld terug gekregen via Paypal , maar een hele nare bijsmaak hier aan over gehouden. Je begrijpt dat ik er zo op aandring dat onze HF vriend de koop gaat cancellen , puur uit eigen ervaring weet ik dat de kans zeer groot is dat hij zijn geld kwijt is.
Als hij de koop wel wil door laten gaan zou ik toch wel wat veiligheids maatregelen nemen en beginnen om met de verkoper te communiceren .Voor mij gaan hier alle alarmbellen los.
Dank voor de goede raad en die ga ik volgen… En ik heb de verkoper al meermaals om extra info gevraagd en er komt helemaal niets dus no way dat ik 711 euro ga storten.
Wellicht zullen zeer weinigen het met me eens zijn, maar ik vind, dat je huiswerk beter had moeten doen.
Hij is niet de partij die meer info moet verschaffen, dat ben jij IMHO. Je zult moeten bespreken dat je betalingswijze verkeerd gelezen hebt, verzoeken of hij de transactie wil ontbinden & aanbieden minimaal de listingkosten te vergoeden.
Daarnaast vind ik heb publiceren van de naam en bankgegevens van de tegenpartij echt niet kunnen.
Nee hoor, ik vind het ook echt niet netjes dat de koper nu ineens met allerlei excuses komt om een koop te ontbinden. de koper maakt de fout om eerst te bieden en dan pas goed te lezen. Dat hij vervolgens om info vraagt begrijp ik zeker wel maar de order annuleren vind ik echt niet kunnen.
Ik vind het van de zotte. Koper maakt een fout en de verkoper moet zich verantwoorden? Omgekeerde wereld lijkt mij.
Daarnaast ben je de meest basale dingen vergeten:
feedback checken is in 1 oogopslag gedaan. Minder dan 10 transacties en/of minder dan 99% is gelijk een no-go.
land van verkoper checken is ook makkelijk te vinden, sommige landen bij voorbaat mijden. In jou geval had Italië ook gelijk een no-go moeten zijn.
betalingsmogelijkheden checken, als jemet PayPal kan betalen staat het icoontje er gelijk. Ook geen hogere wetenschap om hierachter te komen.
Als ik eerlijk en neutraal antwoord moet geven zou ik zeggen dat de verkoper je aardig tegemoet is gekomen (goodwill, want hij is jou niks verplicht)en dat jij degene bent die verantwoordelijkheid moet dragen in dezen (dat ben je officieel verplicht).
En in wat is de verkoper mij dan tegemoet gekomen ?
Het lijkt wel of iedereen akkoord is met het feit dat het niet deugt maar omdat ik niet goed gekeken heb moet ik nu maar het gelag betalen en 711 euro storten ??? En nog eens, ik had idd beter moeten kijken maar of dat wil zeggen dat ik nu ineens op de blaren moet zitten en betalen, denk het niet.
Als het toch allemaal zo koosjer is waarom antwoordt ze dan niet ??? Je zegt zelf dat alles wijst op een no go maar omdat ik het niet goed gecheckt heb moet ik nu 711 euro storten en weten dat ik ze kwijt ben ???
Ik denk van wel, maar wellicht zijn er andere oplossingen. Je zou bijv. eens kunnen vragen of de beste persoon een PayPal rekening heeft en er mee akkoord gaat als je daarmee betaald, maar hem vergoed voor de kosten. Dus dan maar 4% extra betalen.
Waar heb ik ooit gezegd dat ik akkoord was dat het niet deugt???
Ik denk alleen dat er hier velen spoken zien, want omdat het uit Italië is is het “op z’n minst” zeer twijfelachtig, dat is nog eens racistisch maar ja dat kan hier wel hé…
En omdat een verkoper niet onmiddellijk geneigd is om te antwoorden is de verkoper maar een te mijden persoon. (wat als die persoon een privaat verkoopje doet en moet werken van 's morgens tot 's avonds om brood op de plank te krijgen, die moet maar 14 dagen verlof nemen omdat jij mogelijks vragen hebt en wenst onmiddellijk een antwoord te krijgen…)
Sorry maar in deze hele zaak is er tot nu toe maar 1 die fouten maakt en dat ben jij, jij hebt de voorwaarden niet goed gelezen (je hebt waarschijnlijk dan ook niet de voorwaarden voor het bieden op Ebay gelezen maar zomaar aangekruist als zijnde gelezen en goedgekeurd, daarin staat wel degelijk dat als je de hoogste bieder bent dat je moet de koop voldoen (en er staat echt niet bij dat jij het recht hebt om bijkomende voorwaarden te stellen)). Jij wenst zomaar zonder gegronde reden de koop te verbreken (en neen dat er betaling gevraagd wordt via bank overschrijving en jij dat niet wenst te doen is geen gegronde reden).
En dat iedereen hier zit te roepen dat deze hele zaak stinkt bewijst enkel dat er hier heel veel zitten die niet weten waarover ze praten. De enige keer dat ik opgelicht ben op Ebay was door een gehackt Amerikaans account niet door Italianen, niet door Russen (of ex USSRer) niet door Polen, Nederlanders, Fransen,… zelfs niet door Chinezen, neen gewoon een USA account dus waar ben je dan (en het ging in deze zaak denk ik om 8 of 10 euro dus…).
Maar mijn beste @williams verbreek jij maar die verkoop want wat kan het jou nu maken, jij bent toch niets te verwijten hé want zeg nu zelf wie zou ooit een Italiaan vertrouwen (waarom dan bieden op een voorwerp uit Italië) en betalen via een bankoverschrijving is toch ook not done… neen jou valt niets te verwijten alle fouten liggen bij die onbetrouwbare Italiaanse oplichter, verkoper bedoel ik.