Vandaag ben ik op Watchuseek een topic gestart over de vorderingen van mijn horlogeproject. Dit topic is hier te vinden: http://forums.watchuseek.com/f2/better-late-then-never-beyond-all-expectations-cases-pforzheim-545868.html
Dit topic zal de Nederlandse vertaling zijn van mijn op Watchuseek gestarte topic.
Beste horlogeliefhebbers,
Het is alweer een tijdje gelden dat ik mijn laatste topic heb geschreven over het opzetten van mijn eigen horlogemerk, Mooren watch. ( http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,273226,page=1 ) Ik heb al wat informatie gegeven over de horlogebanden ( http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,273226,279199#msg-279199 ) en mijn laatste topic was het één april topic, wat natuurlijk een grapje was. In dat topic heb ik aangegeven dat ik verwachtte snel met meer nieuws te komen, maar zoals sommigen van jullie misschien is opgevallen, heb ik jullie bijna TWEE MAANDEN geen nieuws meer gebracht. Dat heeft voornamelijk te maken met een paar tegenslagen die ik heb gehad. Desalniettemin heb ik in de afgelopen twee maanden veel vooruitgang geboekt, daarom zal ik jullie in dit topic eindelijk nieuws brengen over de vorderingen die ik geboekt heb en ook wat nieuws over het horloge zelf.
De vorderingen
De voornaamste tegenslag waarmee ik te maken heb gehad, had te maken met een producent die had toegezegd de kasten voor mij te willen maken. De kast was het grootste en duurste probleem waarop ik stuitte, dus ik was erg blij toen de producent had toegezegd de kasten te willen maken voor een nette prijs. Ik had wel even geduld nodig, dus ik wachtte en ik wachtte en ik wachtte nog meer om uiteindelijk te horen dat de producent het toch niet zag zitten voor de prijs die hij mij eerder toegezegd had. Ik dacht dat het al zo goed als zeker was dat deze producent de kast voor mij zou gaan maken, maar blijkbaar was dat dus niet het geval. De producent zei dat het niet realistisch was met mijn budget en dat het minstens vier keer de prijs zou kosten die hij mij eerder vertelde. Niet erg netjes dus en zoals je waarschijnlijk wel begrijpt, was dat een enorme teleurstelling die me een hoop tijd heeft gekost.
Ik dacht echter niet dat het onrealistisch was. Niemand heeft tenslotte ooit gezegd dat het makkelijk is om je eigen horlogemerk te beginnen, dus na deze tegenslag voelde ik me alleen maar meer gemotiveerd om dit project tot een succes te brengen en te blijven zoeken om uiteindelijk een geschikte producent te vinden.
Dimitri, die de technische tekeningen van de horlogekast gemaakt heeft, kwam met twee andere mogelijke producenten, dus ik besloot met beide bedrijven contact op te nemen. Het ene bedrijf zei dat ze niet in staat waren om de kasten te maken, maar het andere bedrijf wilde deze opdracht wel aannemen. Samen met Dimitri ben ik daar dus langs geweest om de tekeningen door te spreken en de mogelijkheden te bekijken. Na het gesprek kwamen we echter tot de conclusie dat dit bedrijf niet echt geschikt was om de kasten te maken, in ieder geval niet in de kwaliteit die ik wil.
Ongeveer twee weken geleden besloot ik om een email te sturen naar Ickler in Pforzheim, Duitsland. In deze email heb ik mijn situatie uitgelegd en de technische tekeningen bijgevoegd. Eigenlijk wist ik al wel dat Ickler veel te duur zou zijn, maar ik dacht dat proberen nooit kwaad zou kunnen, niet geschoten is altijd mis. Een dag later had ik bericht terug van Ickler en tegen al mijn verwachtingen in, deden ze me een heel goed prijsvoorstel. We hebben een paar mails over en weer gestuurd en de heer Ickler was ook in staat om een zwak punt in de kroon aan te wijzen en vertelde mij dat hij de constructie van de kroon zou aanpassen als ik de kasten bij hem zou laten maken. Omdat Ickler alle kennis en ervaring heeft die ik nodig heb, heb ik dan ook niet lang na moeten denken om tot het besluit te komen dat ik met ze in zee ga, wat ik deze week gedaan heb. Ik ben erg blij dat ik eindelijk een geschikte leverancier heb gevonden en dat ik bewezen heb dat het WEL realistisch en WEL mogelijk is.
Ik verwacht het prototype van de kast over ongeveer vier weken te ontvangen, dus ik ben erg benieuwd.
Omdat ik er nu 100% zeker van ben dat alles haalbaar is, heb ik ook alle andere onderdelen besteld, zoals de banden, de wijzers en de uurwerken.
Aan de ETA 2824 uurwerken komen, was niet zo makkelijk als dat ik verwacht had, omdat zowel Eta als Sellita al aan volledige productiecapaciteit zitten en voor heel 2011 en waarschijnlijk ook 2012 al volgeboekt zitten, daardoor ben ik genoodzaakt om de uurwerken te verkrijgen via een groothandel wat dus betekent dat de uurwerken mij meer geld zullen kosten, maar uiteindelijk heb ik een geschikte leverancier gevonden die ze voor een nette prijs aanbied.
In een eerder topic heb ik aangegeven dat ik verwachtte mijn eerste Mooren horloge binnen 3 a 4 maanden te kunnen lanceren, maar vanwege de tegenslagen die ik heb gehad, ben ik niet in staat om die verwachting waar te maken. Aangezien de vakantietijd nabij is, heb ik besloten om de lanceren over de vakantie heen te tillen, dus dat zal waarschijnlijk begin september zijn. Ook omdat ik acht september 19 wordt en ik mijn merk het liefst wil lanceren als ik nog 18 ben, een beetje een symbolisch dingetje.
Het horloge
Genoeg over de vorderingen, ik zal nu wat dieper ingaan op het horloge zelf. Ik zal het volledige ontwerp helaas nog steeds niet met jullie delen, maar ik kan jullie wel wat meer informatie geven over de stijl van het horloge en natuurlijk ook wat FOTO’S met jullie delen! 
Zoals ik eerder al verteld heb, probeer ik in mijn horloge zowel vintage als moderne elementen te combineren in een tijdloos ontwerp, maar ditmaal zal ik wat specifiekere informatie geven over de verschillende onderdelen.
De wijzers:
De wijzers hebben een klassiek uiterlijk en zijn nikkel kleurig. De uren en minuten wijzer zullen ook nog voorzien zijn van een gedeelte met Super Luminova. De secondewijzer is subtiel aanwezig en voorzien van een mooi “staartje” aan het achterste uiteinde. De wijzers zullen gemaakt worden bij Estima in Zwitserland. Hieronder vindt je een aantal afbeeldingen van de secondewijzer en een afbeelding van een Super Luminova kleur die iets te maken heeft met de wijzers (de middelste, DO).
De wijzerplaat:
De wijzerplaat heeft een simpel en “clean” ontwerp en zal beschikbaar zijn in zowel zwart als beige. De wijzerplaat zal een aantal elementen hebben die verwijzen naar vintage horloges, maar de typografie zal redelijk modern zijn, maar nog steeds tijdloos. De wijzerplaat zal ook een simpel grafisch effect bevatten wat het horloge een onderscheidend en speciaal uiterlijk geeft. De kleur van de luminova van de wijzers zal ook in de wijzerplaat terugkomen, maar wel heel subtiel.
De kast:
De kast heeft een simpel, maar onderscheidend ontwerp. De hele kast zal afgewerkt worden met een geborsteld stalen effect, maar de kroon zal gepolijst afgewerkt worden. De kroon zal ook voorzien worden van de Mooren “M” zoals je kan zien op onderstaande afbeelding. Zoals ik eerder ook al aangaf, worden de kasten gemaakt bij Ickler in Pforzheim, Duitsland. Ik zal de kasten voorzien van een AR-coated saffierglas aan de voorzijde en een mineraalglas aan de achterzijde. De diameter van de kast is 42,2mm en de hoogte is 11,8mm zonder glas en 12,3mm inclusief glas. Zo gauw als ik het prototype heb, zal ik proberen om een paar detail foto’s met jullie te delen.

Andere details:
Eerder heb ik al wat verteld over de lederen banden die ik ga gebruiken, maar wat ik daarbij nog niet vermeld heb, is dat deze voorzien zullen worden van een dubbele vlindersluiting met het Mooren merk erin gegraveerd.
Een ander ding wat ik jullie nog niet verteld heb, is dat ik de verpakking al heb, daarom zal ik hieronder een aantal afbeeldingen plaatsen van de verpakking, zodat je ook daar een indruk van krijgt.
Ik hoop dat deze details je een betere indruk hebben gegeven van hoe het horloge eruit zal gaan zien. Het volledige ontwerp blijft helaas nog even geheim tot de officiële lancering van mijn horloge in September, maar zo nu en dan zal ik wat extra details met jullie delen. Als ik mijn horloge lanceer, zal ik dat doen met een officiële presentatie en ik zou graag een beperkt aantal horlogeliefhebbers de mogelijkheid willen bieden om daarbij aanwezig te zijn, dus als je daarin interesse hebt, kan je dat aan mij laten weten.
Ik wil in het bijzonder ook even Dimitri (forumlid Dimi0808) enorm bedanken voor alle moeite die hij tot nog toe gedaan heeft om mij te helpen en zijn enorme betrokkenheid bij dit project. Echt top!:~
Dat is zo’n beetje alle informatie die ik jullie op dit moment kan geven. Gisteren heb ik mijn laatste eindexamen gemaakt, dus ik kan me nu volledig richten op mijn horloge project. Ik beloof dat ik jullie op de hoogte houdt en dat het nieuws ditmaal geen twee maanden op zich zal laten wachten ;).
Bedankt voor het lezen.