Ik heb laatst een mooie Steinhart Ocean 1 GMT over kunnen kopen van een gewaardeerd forumlid. Alleen de bezel is beschadigd op sommige plekken. Ik heb daarom bij Steinhart een nieuwe bezel insert besteld, in Pepsi-kleuren. Nu de volgende uitdaging: hoe vervang ik de insert?
Op het internet lees je veel verschillende verhalen:
-met een scherp mesje
-met een heteluchtpistool of haardroger
-in de hete zon laten liggen
-met siliconenspray
Wat is nu de minst risicovolle methode? De Steinhart heeft het nadeel dat de bezel er niet of heel moeilijk af gaat en daarom wil ik deze liever laten zitten. Daarnaast heb ik geen lumedot waarmee ik de bezel kan bewegen, terwijl de lijm wat loslaat door verwarming.
Hebben jullie misschien tips voor mij? Alvast bedankt!
Ik heb het gedaan met behulp van een föhn. Daar maak je de lijm zacht mee, en met de punt van een stanleymes kun je dan heel voorzichtig een stukje rand omhoog wippen. Als je eenmaal een stukje los hebt ligt ie er zo af Uiteraard alles met beleid doen zodat je de bezel zelf niet beschadigt.
Ben benieuwd want sta voor dezelfde uitdaging. Ik wil de ceramische, praktisch onleesbare en iets te glossy bezel vervangen door een red/blue (onderweg). Heb gisteren even met de föhn van mijn vrouw gehobbied, maar zonder resultaat (op een paar vreemde blikken van het vrouwvolk thuis na “wat moet jij met een föhn?”)
Nou, ik wilde Adriaan graag helpen met zijn keramische insert.
Tuulk, pas de problème. Ik heb een flinterdun scheermesje tussen bezel insert en saffier gezet om zo de insert iets omhoog te wrikken.
Het resultaat? Een chip uit het saffier en de punt van het scheermesje zat vast onder de bezel.
Die horrorverhalen vertel ik natuurlijk liever niet, maar eerlijk is eerlijk.
Contact opgenomen met Steinhart, en Adriaan heeft hem als nieuw teruggekregen. Ik was van plan om alle kosten op te nemen, maar…alles onder de garantie. Heel erg tof van ze, echt superservice.
Ik durfde de heater er niet op te zetten omdat het niet mijn horloge was. Maar als je het zelf wil doen, zul je wel moeten. De lijm moet wat soepeler worden, anders is er niks tussen te krijgen.
Lijkt er op dat ik vanavond maar weer eens met de föhn aan de slag ga, de lijm genoeg tijd moet geven om wat zachter te worden en dan toeslaan met een stanleymes
Wat Han zegt .
Het is super opgelost door hem, helaas niet zoals gepland (vooral vervelend voor Han) maar het resultaat is perfect!
Die methode van WUS had ik nog niet eerder gezien, maar dat lijkt me de beste manier om het te proberen. Zo kun je in ieder geval de insert draaien om de lijm wat losser te krijgen, nog minder kans dat je mesje afbreekt.
Ik ben benieuwd hoe het gaat, ik hoor het graag! Succes ermee
Niet te heet maar geleidelijk goed opwarmen met de föhn, en dan met de punt van een stanleymes een randje opwippen. Als je eenmaal een beginnetje hebt kun je er al snel een nagel of iets duns van plastic tussen krijgen. Hij wipt er dan snel van af.