Bezel Removing Tool van Horotec

Als beginner heb ik een hoop vragen en ben ik (uiteindelijk) bereid ook meer te betalen voor goed spul.

Ik zie deze mooie Horotec b44237_pic1a_cmyk
£294.95

Er zijn Ali varianten voor een fractie van de prijs, zien er ook minder uit.

Ik zie ook deze van Horotec r31399_pic1_cmyk
£17.20

Natuurlijk begrijp ik wel dat er verschil is in gebruikersgemak maar werkt die rubberen tool goed voor een beginner of is de dure van Horotec het investeren waard?

2 likes

Met de rubberen is er minder kans dat je schade aan het horloge maakt dan met de stalen messen.
Ik zou daar mee beginnen en eens kijken of dat goed gaat en bevalt.

1 like

Bedankt.
Ik zie wel eens dat ze zipper bags gebruiken als beveiliging tegen krassen. Die messen zijn volgens mij wel goed gepolijst. Maar ik denk dat je met die rubberen wat minder controle hebt. Je moet knijpen en trekken en het horloge goed vasthouden denk ik.

En dan heb je ook nog deze van Bergeon voor £655.00 :scream:

Excl. 21% btw / invoerrechten.

Deze zijn allebei voor verschillende bezels, die van horotec is voor vaste bezels/lunette en die onderste is om draaibare bezels eraf te halen, deze moet je meestal draaien en trekken

3 likes

Ik heb de chinese variant van de rode horotec. Geen klachten over voor hobbygebruik ( vooral om duikbezels te verwijderen).

3 likes

Ze zijn voor zover ik lees voor bezels, ongeacht vaste of draaibare. Maar de dure van Horotec heb ik zeker gebruikt zien worden voor draaibare bezels. Op zich zou dat niet uit moeten maken omdat je ze gewoon op gecontroleerde en gelijkmatige wijze los wilt maken.

Ik zat idd ook te overwegen om een goedkope versie te kopen. Het doet maar 1 ding.


£34.95

Tool for the safe removal of tight rotating watch bezels, diver type on and for Rolex generics and other generic brands.

2 likes

Daar lijkt het idd op. Ik gebruik hem voor vintage duikhorloges waarvan de duikring geblokkeerd zit en door het vuil dat daaronder ophoopt zitten ze soms heel erg vast

1 like

Ik heb dat met mijn Seamaster ook gehad. Ik was jaren te lui om hem (toen nog met stalen band) af te doen, ook onder de douche maar achteraf denk ik dat door zeepresten de bezel vast kwam te zitten. Ik heb het met wasbenzine wel weer los gekregen, IPA zou ook gewerkt hebben denk ik maar ik doe tegenwoordig mijn horloge 's avonds af. Beter :wink:

Zoals met al het gereedschap krijg je waar je voor betaald bij horotef/bergeon. Echter zijn het wel schoolvoorbeelden van het economisch fenomeen “the law of diminishing returns” Zijn het fantastische tools? Zeker. Zijn ze 20x de prijs van de chinese evenknie waard? Als je zulke prijsverschillen wilt neerleggen voor 50% beter spul wel😁

2 likes

Ja precies dat.
En vooral met tools die slechts 1 ding kunnen. Voor een hobbyist is het verschil vaak te groot, zeker als je net start en al zoveel moet aanschaffen.

1 like

Dat je daar een draaibare bezel mee af kan halen wil niet zeggen dat het daarvoor bedoelt is :wink: met een waterpomptang lukt het misschien ook wel
De meeste draaibare bezels zitten vast met een veer die moet je draaien en trekken tegelijk om los te halen.
Daarom zijn er speciale afnemers voor draaibare bezels vaak van rubber, deze klemmen vast onder de rand van de bezel en kun je draaien zonder iets te beschadigen.
Als je die 4 mesjes tussen de bezel en kast zet en je gaat dan de kast draaien draai je de kast over die mesjes heen

6 likes

De bezel removers met de 4 mesjes, ook die van Horotec, zijn bedoeld voor alle soorten bezeld. De mesjes schuiven tussen de kast en de bezel waardoor kracht evenedig gedistribueerd wordt en de bezel los komt. Je moet dus niets draaien aan de kast of bezel. In vele video’s zie ik watchmakers dit zo doen en het gaat erg simpel. Het heeft geen risico’s op krassen tenzij je de messen niet goed uitlijnt, geduld dus. Ik zie sommigen als extra bescherming een plastic zakje gebruiken maar dat lijkt vooralsnog overbodig.

1 like

Ah ja dan ben ik wel benieuwd naar een video van zo’n watchmaker

3 likes

Maar goed je zal niet de eerste zijn die een Omega Seamaster bezel of kast beschadigd, leer geld heet dat :wink:
Er staan ook filmpjes op internet dat ze een draaibare bezel er met een mes af halen
Of je kunt het advies aannemen van iemand die er wat ervaring mee heeft.

4 likes

Dit is de juiste manier om een Omega draaibare bezel te verwijderen en deze heb je ook in goedkope aliexpress variant zoals je die in het filmpje kunt zien

5 likes

Uit ervaring kan ik zeggen dat de rubberen variant (bergeon of ali) voor geen meter werken. Totaal niet. Verspil hier je geld niet aan.

Dit is prima:
image

Dit is nog beter:
image

Dit is het beste wat er is.

1 like