Op @WatchRepairChannel en op @WristwatchRevival bijvoorbeeld gebruiken ze de Horotec. Beide zeer goede kanalen. Ook andere youtubers zie ik ze gebruiken, soms goedkope versies.
Deze tangen heb ik idd ook gezien, de Bergeon versie kost 700-1000 euro, de ali versie die snel kapot gaat 50 euro.
Heb ik nog nooit gezien bij hem op de filmpjes, hij heeft vooral filmpjes van Rolex en Seiko, Rolex heeft vaste bezels, duikbezels van Rolex zitten ook vast geklikt net zoals de Seiko bezels, die kun je er inderdaad met mesjes afhalen.
Dat ander kanaal ken ik niet maar als ik even snel door die videos heen kijk zijn het vooral vintage en wat Seiko en geen moderne horloges met duikbezel.
Er zijn verschillende bezel systemen en verschillende gereedschappen daarvoor
Als je je Omega heel wilt houden zou ik je adviseren om dat niet proberen, ik ben Omega gecertificeerd dus ik weet er wel wat vanaf.
Ik neem aan de je ze allemaal geprobeerd hebt?
Ik wel, die eerste is goed voor vaste bezels en lunettes.
Die tweede heb ik ook en met de losse inzetjes met mesjes voor de vaste bezels werkt voor geen meter, dan kun je toch echt beter de vaste bezelafnemer met mesjes pakken
De Bergeon 8820 is heel erg duur en werkt niet altijd fijn alleen op bepaalde kasten.
Hetzelfde als de Bergeon 6820 en als je het niet goed gebruikt heb je kans op flinke schade.
Ik heb ze inderdaad allemaal geprobeerd. Mijn eigen ervaring is dat de 2e prima werkt. Ik heb er nooit problemen mee gehad. Het is voornamelijk ook gebruikt op vaste bezels zoals de daytona. Voor draaiende bezels werkt de bergeon 8820 of hoe rolex het zelf doet het best (Rolex gebruikt mallen en een pers om de bezels erin en eruit te doen)
Als je een 3d printer hebt dan kan je de mallen zelf maken.
Dat is zeker waar. Maar dat geldt ook voor alle andere bezel removal tools. Als je niet goed oplet, krijg je een flinke kras!
Deze heb ik ook maar is eigenlijk voor normale bezels. Bij duikebezels heb je veel kans dat de bezel te hoog is zodat het niet gaat werken. De bezel komt dan op de rode rand en de grijpers zijn dan net te laag om tussen de bezelrand te komen…
Kost ongeveer 20 euro inclusief verzendkosten bij AliExpress bij sommige aanbieders.
Heb deze aangeschaft om vintage normale bezels te verwijderen.
Een SKX013 bezel eraf halen gaat er al niet mee lukken
Je zou het aan kunnen passen door er metalen blokjes tussen de grijphaken te plaatsen zodat de ruimte wat hoger wordt. De grijpers zitten met dikke schroeven vast.
Maar er zit een groot verschil tussen een draaibare bezel van Rolex en andere merken zoals Omega of Tag Heuer om maar wat te noemen.
Het juiste gereedschap voor de klus is het belangrijkste
Met de rubberen bezel afnemer van Omega en Bergeon krijg je vrijwel alles zonder problemen los en zonder beschadigingen
Ik twijfel zeker niet aan je kundigheid hoor
Die kanalen zitten veel i de vintage idd, maar ik zie wel eens duikers voorbij komen. Mogelijk dat ik op andere kanalen dit gezien heb. Ik kijk wel heel erg veel de laatste maanden, wat mij geen kenner maakt natuurlijk.
Ik zal eens verder kijken naar die videos.
Maar mijn Seamster laat ik komend jaar zeker nog helemaal met rust, hij loopt goed ondanks dat deze in de 10 jaar dat ik m heb geen beurt heeft gehad, van daarvoor mogelijk ook niet.
Ah ok omdat ik je topic zag van de Seamaster bezel dacht ik dat je dit zelf wilde gaan doen met dit gereedschap, anders kun je er beter even mee naar een Omega service center gaan die de clickspring en veer van je bezel vervangen dan weet je zeker dat het goed gaat.
Zou zonde zijn als het misgaat, en ik zie ze regelmatig voorbij komen, om je een idee te geven een nieuwe kast kost €1200 en nieuwe bezel €280
Sluit ik me bij aan. Voor mij alleen de siliconen afnemers. Zorgeloos werken.
Ik heb zowel de siliconen afnemers van Omega als die van Ali en ze doen het beiden prima.
Sommige moeten het echt leren op de harde manier… Bezelveertje van enkele tientjes, en dan schade voor enkele hondertjes.
Zie dat een aantal leden leergeld willen betalen en de sponning van de kast ( waarin de bezel veer draait ) gaan beschadigen met het rechtstandig afnemen
Ja je hebt gelijk, misschien is het goed voor de bezel sprink en bezel wire even naar een Omega service te gaan. In Zeist zit er een, die ga ik maar eens opzoeken. Hoewel de bezel niet lekker meer klikt en iets te makkelijk draait is dit niet echt een probleem zolang ik het horloge niet verkopen wil, en die wil ik toch niet verkopen.
Ik zeker niet, mijn leergeld zal bestaan uit scrap watches en Unitas/ETA 6497 kloons om te klooien. Dit filmpje laat rond 12:30’ zien de bezel van een soortgelijk horloge als de mijne te verwijderenn met de knijptang hierboven ook al vermeld.
Hij laat ook zien de bezel spring en wire te vervangen en alles er weer op te zetten.
Maar zoals gezegd, mijn Seamster kan wachten. Ik ben een geduldig man
Bedankt voor alle info iedereen!!
Dit is de tool van Omega, de Chinezen hebben weer afgekeken
In de video wordt ook duidelijk vermeld dat de lunette gedraaid moet worden tijdens het afnemen, dus de tool met 4 messen is niet geschikt voor een draaibare lunette!
Deze gele tang gebruikt mijn horlogemaker ook, en die lukt altijd.
Klopt, zo`n zwarte ring heb ik ook en die is ruk
Dit Horotec met pennen lijkt mij veiliger dan die met 4 scherpe mesjes en meer ruimte voor diverse stijlen kast te bieden. Die blauwe middensteun kun je in hoogte verstellen neem ik aan ? Volgens mij is het met zo`n machientje nog steeds de bedoeling dat je het horloge draait en omhoog trekt.
Kost bijna 800,- geloof ik origineel ?
Dan laat je wel ruimte voor de concurent om in te stappen…