Heeft iemand een tip hoe ik de bezel van mijn monster het best weer soepel draaiend krijg.
Ik vermoed dat vuil en opgedroogd bier de oorzaak zijn van het stroef draaien.
Voor ik aan de gang ga met kruipolie of wd40 maar eerst even hier de vraag neerleggen
Gewoon eerst proberen of je onder stromend water flink kan draaien. Dit wil nog wel eens helpen.
Water is een goeie tip. Maar als je toch wilt smeren zou ik je olie afraden. Hij gaat eventjes soepel, maar dan blijft er vuil in de olie plakken, en gaat hij stroever dan ooit. Beter is misschien grafietpoeder, dat smeert maar houdt geen vuil vast.
Gewoon goed schoonmaken, niet smeren.
Eerst onder schoon water, helpt dat niet voldoende dan kan je ook nog met zeep proberen.
(ikzelf hou hem soms om onder de douche en dan flink inzepen en draaien maar, als je dat regelmatig doet heb je nooit problemen, geldt ook voor andere duikers).
Je kan vervolgens ook nog de bezel eraf wippen, zijn voldoende youtube filmpjes van, en dan goed schoonmaken en droog weer in elkaar zetten.
Succes.
twee sessie met zeep en warm water verder draait hij al een stuk soepeler.
Nog een paar keer herhalen voor het beste resultaat dus. Dank voor de waarschuwingen om geen olie te gebruiken.
Probeer eens met een eindje tandzijde.
Zeep zou ik weer niet doen, als er iets vuil en plakkerig is is het wel zeep, afwasmiddel misschien, of misschien ipv olie iets op silicone basis ?
Maar van zeep wordt dan weer gezegd dat het de pakkingen kan aantasten en zo de waterdichtheid aangetast kan raken.
Dat lees ik iig vaak.
De bezel van mijn Monster is juist nadat ik er 2 x mee onder de douche heb gestaan stroever gaan draaien. Na hem onder de kraan schoongemaakt/gedraaid te hebben draait hij evenentjes goed, maar als hij is opgedroogd is de bezel amper te draaien. Letterlijk de blaren op m’n vingers :S.
Slaolie? Heeft bij mijn SKX007 ook gewerkt als laatste redding.
Tandzijde, en eens goed flossen.
een beetje wasbenzine wil ook wel eens helpen dat vervliegt ook weer. Om de geur weg te krijgen gewoon weer spoelen met water.
Marc-B1 Schreef:
Tandzijde, en eens goed flossen.
Maar je dan niks kapot? Rubbers o.i.d.
Geen olie gebruiken ! Helemaal al geen WD40. Beste is bezel verwijderen en de boel schoonmaken. Dat heeft langer effect. Dan pakking licht insmeren met siliconevet voor horloges.
Neem even aan dat er bij de monster ook een pakking in de bezel zit.
Maar doe het alleen als je het ziet zitten, die bezel moet er recht weer op geperst worden.
Ik kwam dit filmpje tegen. Hij gebruikt dus wel olie, waar ik het niet mee eens ben, maar verder is het erg duidelijk.
[edit] link doet het niet.
Met alleen warm water en dan draaien gaat het soepeler onder de kraan maar zodra het water is opgedroogd draait het toch weer stroever.
Ik heb nu een paar keer afwasmiddel en keukenontvetter gebruikt een paar keer draaien en het daarna direct goed afspoelen en onderwijl blijven draaien.
De tandflos draad breekt bij mij steeds omdat de bezel van de monster moeilijk te bereiken is door de opstande randen bij de bandaanzet en de kroonbeschermer
De bezel draait al soepeler als gisteren maar nog niet soepel genoeg. nog maar een paar keer herhalen dustot het gewenste resultaat is behaald.
Bij mij ook zo op mijn Seiko Sawtooth. De bezel zit zo verschrikkelijk strak dat draaien bijna alleen maar mogelijk is als ik hem van de pols af haal.
Op advies van (Monster)Rob de truuk van het douchen met zeep en goed draaien toegepast. Dat werkt tijdelijk maar al snel na het douchen gaat hij weer stroef.
Eigenlijk wil ik de bezel eraf halen en goed schoonmaken. Maar als ik zo de filmpjes bekijk op YouTube dan vind ik dat maar doodeng. Gasten met broodmessen die bezels loswippen van Rolexen en ondertussen 4 keer uitschieten…
Regelmatig controleren en schoonmaken, ook horloges hebben onderhoud nodig, en dit kun je goed zelf doen.
Ik heb het nog makkelijker ik gebruik heel die bezel niet us laat maar lekker stroef gaan
In een vorige post getracht om een youtube filmpje te posten, maar het forum vernaggelt de link. Nou ja, zoeken op ‘Seiko Monster bezel removal’ en je krijgt een hoop filmpjes.
Ik zou zelf idd de bezel eraf halen, goed schonmaken en smeren met grafiet. Siliconenolie heb ik geen ervaring mee, maar ik kan me toch voorstellen dat iedere soort vloeistof stof aantrekt en vathoust. Vandaar grafiet. Iemand ervaring mee?