@Sammie Ik zie mijn huidige collectie niet als ‘net niet’ klokken, maar op termijn sluit ik niet uit dat ik ze flipper. Ik groei naar een GS toe, zeg maar.
Bij het schrijven had ik al het idee deze reactie te krijgen vandaar de aanhalingstekens. Maar je snapt wat ik bedoel en als je die keuze zou maken begrijp ik 'm volledig
Helemaal eens. Ik vind tot een paar duizend euro nog enigszins te verantwoorden, daarboven is het vaak óf te chic, óf het wordt wansmakelijk.
Dit geldt overigens in (veel) mindere mate voor vintage vind ik.
Op zich ben ik het met je eens, tot een paar duizend euro is nog … te doen.
Maar als je pakweg 15 uurwerken hebt van 2.000 EUR dan is dat ook goed voor 30.000 EUR.
En dan bedenk ik me soms, misschien beter niet doen, en sparen voor m’n kinderen. Zeker in tijden dat de ene na de andere bedrijfssluiting wordt bekendgemaakt speelt dat wel eens door m’n hoofd.
Klopt, maar een klein aantal mooie horloges in dat segment is óók een vorm van sparen voor je kinderen. Ik wil het even niet hebben over lage spaarrentes versus waardevastheid en onderhoudskosten, maar punt is dat een Sub en een Speedmaster over 20 jaar ook nog steeds waardevol zijn.
Volmondig eens!
Aan de andere kant kun je je verzameling ook weer (deels) van de hand doen als je het geld ergens anders voor nodig hebt. Zuinig als wij er allemaal op zijn is het niet zo dat ze snel verslijten ofzo.
…is soms het einde der vermaak…maar niet altijd…
Van bepaalde horloges kan ik enorm genieten maar nu ik de meesten wat langer heb, is dat beperkt tot enkele die nooit meer weggaan vermoed ik. Tenzij noodzakelijk.
Een paar hele dure horloges (>10.000) vind ik toch wel heel mooi zoals met name de Daytona met iceblue plaat. Een enkele PP en AP valt ook in die categorie.
Toch beleef ik er niet meer plezier door en goedkopere horloges zijn prima voor mij. Relatief begrip overigens, want varieert van 200 tot 3000 euro.
En reizen…tsja dat blijft mijn passie. Zeer veel gereisd tussen 2001 en 2014, daarna werd zoontje geboren en kwam er vreemd genoeg geld vrij om juist meer met horloges te doen. Maar volgend jaar ga ik toch weer op pad, dus wellicht tijd om de zaken weer richting het niet-materialistische te verschuiven.
Each to his own, maar zaken als reizen, uiteten, familie en vrienden zorgen voor een fijner gevoel dan dingen. Dat is zelfs wetenschappelijk bewezen. En daarmee is dus niet gezegd dat ik niet kan genieten van horloges en auto’s. Het gevoel is echter anders en tijdelijk.
Mijn 100+ landen, verhalen, foto’s en reisgidsen brengen een gevoel wat ik niet met horloges krijg. Misschien helaas, maar zo simpel ligt het blijkbaar niet
Ik kan mij niet voorstellen dat, wanneer ik zoveel uit kon geven als ik wil, ik anders zou kopen dan wat ik nu doe. Al mijn horloges zijn <1000. Toen ik ooit mijn grail, een Breitling, kon kopen was deze binnen een jaar verworden tot gewoon één van mijn klokjes. Dus ik droeg deze net zoveel als ieder andere.
De Breitling is weer vertrokken en heb er een paar andere, goedkopere, voor terug. En ben net zo tevreden als toen, misschien zelfs meer tevreden.
De titel van dit topic: “Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak” is zó waar voor mij!
Zou ik niet zo zeker van zijn. 20 jaar geleden was een Sub aan de straatstenen niet te slijten…
20 jaar geleden kreeg je ook nog 6% rente over je spaarcentjes. Gezien hoe e.e.a. zich sindsdien ontwikkeld heeft, had ik destijds van mijn geld beter een paar Submariners (of Moonwatches etc.) kunnen kopen. Je hebt natuurlijk gelijk: er is geen garantie dat ze even waardevol blijven. Maar garanties krijg je nergens in het leven, ook niet bij de bank (ok, behalve in het geval van een bankgarantie, maar da’s weer een ander verhaal )
Idd hadden jij en ik de ontwikkeling van oa de Sub 20 jaar geleden kunnen voorzien dan waren we nu boven Jan…
Dat geldt voor de huizenprijzen en nog vele andere dingen. Als de oorlog uitbreekt is je horloge niks meer waard en ruil je het voor een heel brood.
Als je alles weet van tevoren…
Betreft de luxere modellen, ik merk dat ik v veel modellen de normale uitvoering mooier vind dan de uitgebreidere, zoals n nautilus of royal oak.
Betreft horloge of reis, laat ik t zo zeggen. Toen ik klein was Had m’n moeder na n dag lang winkelen trek. Ze ging met me naar de Mac. Toen we er waren stelde ze me de keuze of ik liever bij de Mac wilde eten of liever de Transformer wou die we eerder bij de Bart smit zagen.
Lang verhaal kort te houden, ik zat braafjes een half uurtje toe te kijken hoe ze haar frietjes op at…
Tegenwoordig hangt de afweging van de mogelijkheden af. Want n mooie reis Is me ook wat waard. Als er een mooie deal ligt vn klokje, dan stel ik de reis uit. Als de kans zich echter niet meer voordoet om bv een half jaar tussenuit te trekken, dan komt t horloge later wel, etc.
Balans helt bij mij wel over naar hetgene waar ik regelmatig plezier v heb, dan iets kortstondigers.
Vond dit stukje op het web, misschien vloeken in de kerk maar zeker ontopic.
Herinneringen blijven het langst bij je
Waar het vergaren van spullen je armer maakt op allerlei fronten, maakt het vergaren van herinneringen je juist rijker. Ze hoeven bovendien geen verhuiswagen in als je besluit jezelf te verplaatsen.
Herinneringen zijn ontzettend waardevol. En de manier waarop je fijne herinneringen aanmaakt is de weg naar een geweldig leven.
Als je vaak dezelfde dingen doet maakt je brein geen nieuwe herinneringen meer aan. Alle losse herinneringen smelten samen tot één grote herinnering om energie te sparen.
Je maakt nieuwe herinneringen aan als je iets nieuws doet.
Om leuke herinneringen te blijven verzamelen moet je dus continu nieuwe, leuke dingen ervaren. En het invullen van die uitdaging zorgt automatisch voor een leuk leven waarin je groeit en ontwikkelt.
Als je veel nieuwe dingen meemaakt maak je veel herinneringen aan. Wanneer je dan terugkijkt op je leven, lijkt de tijd langzaam te zijn gegaan. Als je weinig herinneringen aanmaakt, en elke dag hetzelfde doet, lijkt het leven voorbij te vliegen.
Dus blijf jezelf uitdagen. Blijf leuke herinneringen verzamelen. Breid je comfort-zone uit, ga reizen, leer nieuwe mensen kennen, probeer dingen die je nooit eerder hebt gedaan. Stop die erfenis niet in een horloge maar in een wereldreis.
Toevallig ben ik nu bezig met een wereldreis van 6 maanden. Puur gekeken naar leeftijd is het imho beter om jong te reizen; men is dan over het algemeen nog een stuk fitter, heeft geen echte verantwoordelijkheden, kan wat soepeler om gaan met minder comfort en doet relatief veel levenservaring op in een korte tijd.
Een horloge aanschaffen voor dezelfde prijs als een wereldreis kan daarna altijd nog
Cool! Wat landen passeren de revue, en waar ben je nu?
Ik ben begonnen in Brazilië om daar een maand Portugees te studeren in Rio de Janeiro. Ook heb ik enkele historische steden bezocht in de Braziliaanse staat Minas Gerais. Daarna een weekje op Barbados gezeten om bij te komen en vervolgens een maand ge-WWOOF-ed (www.wwoof.net) in Canada, Ontario. Aansluitend naar Beijing gevlogen, de Chineze Muur gehiked en met bussen en treinen door China heen getrokken (Pingyao, Xi’an, Jiuzhaigou National Park, Chengdu, Le Shan, Dali, Liijang, Tiger Leaping Gorge). Na een maand China en enkele dagen in Kuala Lumpur naar Thailand gevlogen om daar te ontspannen op het strand. Daarna Myanmar bezocht (Yangon, Bagan en Inle Lake) en Nepal (Kathmandu, Nagarkot en Pokhara). Vanmiddag aangekomen in India (New Delhi) en morgen vlieg ik naar Leh (Noord India) om daar enkele dagen te gaan hiken. In India staat verder Agra, Varanasi, Jodhpur, Jaipur en Unaipur op de planning. We sluiten af op Bali.
Een WIS blijft een WIS dus onderweg enkele Vintage Chinese Mechanicals aangeschaft, een custom Watch Roll laten maken, een Seiko Padi opgepikt en nu in India kijken of er nog enkele HMTs te verkrijgen zijn
Geweldig leuk!
Gistermiddag tijdens het fietsen “bakkie gedaan” bij de bakker. Komen er 2 dames op leeftijd binnen. De eigenaresse van de zaak mag heel graag kletsen en vroeg de dames waar ze wegkwamen. De ene woonde in de buurt en de andere in Australië. Aan de mevrouw gevraagd waar ze daar woonde: Bathurst.
Goh, 25 jaar geleden o.a. ook doorheen gefietst (!) Gelijk een heel gesprek en ik fietste in gedachten weer door Australië.
Een horloge heb ik niet bij haar om de pols gezien, maar als dat wel zo was geweest had ik haar daar (vast) niet op aangesproken.
Je kan reizen en horloges ook combineren: gewoon een klokje kopen in het verre land waar je bent op dat moment
(ik was toen nog niet “into watches” … )
Geweldig! Gepast jaloers. Heb nu al zin in volgend jaar
Blijf vooral genieten!