Bezoek met zakhorloges

Beste leden,

Deze namiddag had ik een mede-horlogevriend op bezoek die enkele horloges meebracht, waaronder twee zakhorloges. Bedoeling was wat meer te weten te komen uit welk tijdvak deze kwamen, of het interessant is om ze werkend te maken en of ze eventueel iets meer kunnen opbrengen dan de (minder dan) betaalde goud- en zilverwaarde omdat deze uit een klein lot komen.

De eerste is een gewoon zilveren zakhorloge, met op de wijzerplaat ‘Breveté SGDG’ ofte „Breveté Sans Garantie Du Gouvernement“ en nog een zwitsers vlagje en nummer 4552. Zou iets te maken hebben met nieuwe uitvindingen (patenten). De zwevende secondenwijzer zal er wel geen deel van uitmaken :wink:

Ik heb deze even qua kaliber opgezocht, en dit zou een Roskopf moeten zijn, zoiets:

Als ik juist ben met de determinatie, zou dit een pin-lever echappement moeten zijn, en niet veel waard. Klopt dit? Alhoewel die ‘Chemin de Fer international’ zou slaan op dit:

Is dit horloge dan werkelijk van rond 1906 of werd dit ook in latere jaren als marketing gebruikt?

De tweede is een 18K gouden zakhorloge, met de onwaarschijnlijke merknaam ‘Neutral’.

Daar het buitendeksel gescheurd was aan het scharnier heb ik deze niet durven open te maken. We hebben het net genoeg opengedaan om de gravure op het binnendeksel te zien, daarop staat ‘Remontoir de qualité 10 Rubis’ en langs de binnenzijde van het buitendeksel een serienr en het 18K-goudmerk. Het buitendeksel heeft een gravure van een paard en is flinterdun (beetje op het dekseltje drukken en het plopt).

Blijkbaar gaat het bij deze om een cilinder-echappement, zoiets:

"De cilindergang was vroeger (ik spreek hier over een tijdvak van ruwweg 1880 tot 1940) een goedkoop alternatief voor de veel betere en ook duurdere ankergang. De kasten, meestal voorzien van een wapenschildje op het achterdeksel, zijn vrijwel altijd van zilver gemaakt en de gefacetteerde rand heeft een doublé-goudlaagje. Is de kast in massief goud uitgevoerd, dan is die vreselijk dun en is het uurwerk in de meeste gevallen van nog minder dan 10 lagerstenen voorzien: hoe duurder de kast, hoe slechter het uurwerk was in die tijd het devies.

Zo’n horloge is zelfs in optimale technische staat geen erg beste tijdmeter, een probleem dat bij de cilindergang hoort. Vroeger was dat niet zo heel erg, maar tegenwoordig zijn we kwarts- en atoomklokken gewend en neemt eigenlijk niemand meer genoegen met afwijkingen tot wel 10 minuten per etmaal."

Klopt het een beetje wat @Precisieman hierboven zegt over dit type uurwerken???
Iemand een idee hoe oud deze is?

Verder was er nog een 18K gouden herenhorloge uit jaren 50-60 volgens mij, merknaam Dulux. Automatic. Van wanneer dateren de eerste automatics eigenlijk, want mijn vriend dacht dat dit horloge veel ouder was dan mijn datering… Helaas vergeten foto van te nemen.

1 like

Iemand die nog iets meer kan vertellen?

Helaas van mij geen info, maar vraag mij n.a.v. uw posting toch af: wie draagt er over 50 jaar nog een horloge?

Hendrik, die ook een paar zakhorloges in de kast heeft liggen van div. opa s :slight_smile:

Vintage heren,

De kennis vraagt of er nog reactie op dit topic kwam om één en ander bevestigd te krijgen?
Iemand nog iets toe te voegen?

@koen Misschien dat hij je uit de brand kan helpen.

Goedenavond,

De eerste is van na 1906, verwijzen naar wereldtentoonstellingen was iets wat gebruikelijk was op de binnendeksels van zakhorloges. Waarschijnlijk is de techniek daar gepresenteerd of is er met een model van het merk of met de techniek een prijs gewonnen op de wereldtentoonstelling. De kast is onedel, geen zilver zo te zien, dit is vaak zo bij dergelijke zakhorloges. Het is inderdaad een penanker, en dergelijke horloges waren vrij goedkope zakhorloges, met name voor arbeiders en anderen die wel een horloge wilden hebben maar we weinig geld voor hadden.
Waarde ± 50-75 euro

De tweede is een cylindergang van omstreeks 1880-1900. De kast is al een paar keer slecht gerepareerd met soldeer zo te zien. Het cylindergang echappement is niet zo nauwkeurig en was een goedkoper alternatief voor de duurdere ankergang. De flinterdunne gouden kast en het kwalitatief gemiddelde uurwerk maakten een horloge een relatief voordelig gouden horloge. Ze zijn echter niet duurzaam een gemaakt voor langdurig gebruik en daarom zijn dergelijke horloges vaak in slechte staat. De waarde is de waarde van het goud, grofweg 150 euro omdat de kast zo dun is.

Ik hoop dat je wat aan bovenstaande informatie hebt, mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,
Koen

4 likes

Beste Koen,

Bedankt voor de verheldering en toelichting in verband met bovenstaande zakhorloges.
Ik denk dat mijn maat liever iets anders hoorde over zijn zakhorloges maar nu is hij ook tenminste zeker of het voor hem de moeite loont om te laten herstellen ivm de geringe waarde.