Een aantal jaren geleden, bracht Heineken een horloge uit voor liefhebbers van hun Goudgele “levenselixir”:)-D
een "reclamedingetje natuurlijk, maar toch… op zich wel een geinig klokkie… met een opvallende groene wijzerplaat.
Ik heb’t ding ook op mijn werk gedragen ( mijn Seiko moest nog een nieuwe kast hebben remember? : http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1747812 )
en… de kast ( transparant kunststof ) is gescheurd… dus… ook hier… een nieuwe kast.
Dus… stap 1…bandje eraf… en… je ziet het… er zit nogal een scheur in de kast…
en dan… het kastje maar even in de kasthouder gezet…
Ohja… voor jullie allemaal gaan denken… Hee… die kwast is gewoon een professionele horlogemaker… HA!.. Fooled you!.. die kasthouder is zelfbouw… ik had een plaatje van zo’n ding gezien… en ik dacht… Ok… die wil ik ook…kopen kan iedereen… daar doen we niet aan… Bouwen dat ding…
Even een overzichtsplaatje van mijn werkbank…
Ja… je ziet het goed… een Edelsmids werkbank… Edelsmeden is een andere hobby van me… de zandkleurige ring rechts naast de kasthouder is een uurwerkring. op maat gemaakt voor het kalibertje van het Heineken horloge…
de Pincet is ook een leuk verhaal… Titanium… ik heb ook RVS pincetten… en hoewel ze in principe NIET magnetisch zijn, blijven kleine schroefjes er toch aan hangen… dus… 2 strookjes Titanium gezaagd, 2 gaatjes geboord, 2 messing pennen erin geklonken… in vorm gevijld, geslepen, gebogen en nageslepen… Presto… een absoluut niet magnetisch Pincet…
aldus zijn we klaar voor het avontuur…
Ooh kom er eens kijken… een Miyota kalibertje… juist…
Kaliber eruit gepeuterd…
en dat maar even apart gezet in de uurwerkring…
De oplettende lezer ziet nu meteen dat ik dus geen horlogemaker ben… waarom zou je het uurwerk totaal demonteren om de Stift te verwijderen?.. omdat ik niet wist dat op het merktekentje van de nok drukken genoeg was om de stift er zo uit te fietsen… daar werd ik later op gewezen door iemand die meer verstand van uurwerken heeft dan ik…
Maaar…
Dat dan weer wel… we bergen de onderdeeltjes netjes op in een vakjesdoosje… ik heb er zat… hierin zaten de hardmetalen wisselplaten die ik op diverse verspanende gereedschappen heb misbruikt bij het vervaardigen van snij-en dieptrekstempels…
Goed… “Gutted” the watch… dus… we meten het oude kastje op… en dan?
ontwerpen we een nieuwe! Daarom
en de achterkant… de “lugs” zijn blind, ik laat de kast bij voorkeur over het eind van de band doorlopen… noem het mijn “Handelsmerk”… bij de Seiko heb ik het ook zo gedaan…
de Bezel-ring is ook komen te vervallen… dat ga ik bij een toekomstig horlogeprojectje nog wel eens doen…