Biertje?.. Nee.. Horloge (work in progress)

Een aantal jaren geleden, bracht Heineken een horloge uit voor liefhebbers van hun Goudgele “levenselixir”:)-D
een "reclamedingetje natuurlijk, maar toch… op zich wel een geinig klokkie… met een opvallende groene wijzerplaat.

Ik heb’t ding ook op mijn werk gedragen ( mijn Seiko moest nog een nieuwe kast hebben remember? : http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1747812 )

en… de kast ( transparant kunststof ) is gescheurd… dus… ook hier… een nieuwe kast.
Dus… stap 1…bandje eraf… en… je ziet het… er zit nogal een scheur in de kast…

en dan… het kastje maar even in de kasthouder gezet…

Ohja… voor jullie allemaal gaan denken… Hee… die kwast is gewoon een professionele horlogemaker… HA!.. Fooled you!.. die kasthouder is zelfbouw… ik had een plaatje van zo’n ding gezien… en ik dacht… Ok… die wil ik ook…kopen kan iedereen… daar doen we niet aan… Bouwen dat ding…

Even een overzichtsplaatje van mijn werkbank…

Ja… je ziet het goed… een Edelsmids werkbank… Edelsmeden is een andere hobby van me… de zandkleurige ring rechts naast de kasthouder is een uurwerkring. op maat gemaakt voor het kalibertje van het Heineken horloge…
de Pincet is ook een leuk verhaal… Titanium… ik heb ook RVS pincetten… en hoewel ze in principe NIET magnetisch zijn, blijven kleine schroefjes er toch aan hangen… dus… 2 strookjes Titanium gezaagd, 2 gaatjes geboord, 2 messing pennen erin geklonken… in vorm gevijld, geslepen, gebogen en nageslepen… Presto… een absoluut niet magnetisch Pincet…

aldus zijn we klaar voor het avontuur…

Ooh kom er eens kijken… een Miyota kalibertje… juist…

Kaliber eruit gepeuterd…

en dat maar even apart gezet in de uurwerkring…
De oplettende lezer ziet nu meteen dat ik dus geen horlogemaker ben… waarom zou je het uurwerk totaal demonteren om de Stift te verwijderen?.. omdat ik niet wist dat op het merktekentje van de nok drukken genoeg was om de stift er zo uit te fietsen… daar werd ik later op gewezen door iemand die meer verstand van uurwerken heeft dan ik…

Maaar…

Dat dan weer wel… we bergen de onderdeeltjes netjes op in een vakjesdoosje… ik heb er zat… hierin zaten de hardmetalen wisselplaten die ik op diverse verspanende gereedschappen heb misbruikt bij het vervaardigen van snij-en dieptrekstempels…

Goed… “Gutted” the watch… dus… we meten het oude kastje op… en dan?

ontwerpen we een nieuwe! Daarom

en de achterkant… de “lugs” zijn blind, ik laat de kast bij voorkeur over het eind van de band doorlopen… noem het mijn “Handelsmerk”… bij de Seiko heb ik het ook zo gedaan…

de Bezel-ring is ook komen te vervallen… dat ga ik bij een toekomstig horlogeprojectje nog wel eens doen…

1 like

Nice, ben benieuwd naar het eindresultaat.(tu)

Ik ben ook benieuwd naar het eindresultaat… maar … omdat ik em maak… kan ik daar zelf de nodige invloed op uitoefenen… :slight_smile:

Wanneer tik je dan keer een mooi mechanisch uurwerkje op de kop, om een horloge omheen te bouwen? :)o

Sssst… nog niet verder vertellen… ik heb een ETA 2763 liggen hier… :}

Kun je die nieuwe kast niet laten 3D printen??

Nou kunnen we natuurlijk wel leuk met een stukje 3D tekensoftware een horlogekastje verzinnen… maar’t ding moet ook nog eventjes gemaakt worden…

In den beginne is daar een stukje Aluminium, met 2 gaatjes erin geboord, en wel zo, dat wanneer we de holte voor het kaliber gaan maken… dat deze 2 gaten verdwijnen… tot die tijd zijn ze uitermate handig om bovengenoemd stuk Alu op de machine te knopen…

wat voor machine?.. een Freesmachine… een CNC Freesmachine…Op het werk?.. nee… thuis in de schuur… zelfbouw machine… positioneernauwkeurigheid: 1µm…goed genoeg dus… :slight_smile:

de buitencontour van de kast wordt al zichtbaar… de uitsparingen voor de band zijn ook al gefreesd…

dat is het resultaat van “Freessessie 1”… dit was nog het simpele werk… gewoon contourtjes frezen…

Dan… kunnen we een klem op de machine zetten, en daar het horlogekastje in wording in klemmen…

en em op dikte frezen…zodat we na een stevig robbertje frezen dit hebben…

en dan… Kwaliteitscontrole! Ik had besloten dat de “Blank” van de kast 9 mm hoog moest zijn… en dat betekent bij mij 9.0±0.025 mm

hmm… volgens deze schuifmaat is ie 8.997 mm 3µm ondermaats… doe ik het voor…

daarna is de kast weer omgedraaid. en is de achterkant onder handen genomen…

de lugs staan een beetje naar beneden… dat wil zeggen… de bodem van het horlogekastje is gewoon een millimetertje weggefreesd… en de lugs niet… :slight_smile:

Dan is de voorkant weer aan de beurt… freesje van 1 mm in de machine…

en dan… de "CaliberCavity… Jay!..

zodat we dus dit hebben… de zitting voor het glas zit er ook al in… ik heb nog een 290 glas liggen van 0.8 mm dik… met ring… Ik heb alleen nog geen Persje… moet ik binnenkort ook maar eens maken… k
kopen kan iedereen tenslotte…

Ha… je dacht dat ie klaar was?.. mooi niet… de rand waar de wijzerplaat tegenaan ligt… dat is de diameter die ik gefrees had aan de voorkant… met de glaszitting… nu. de ruimte voor het kaliber…en de rand voor het deksel…

met een schijffreesje…

en dan gaan we even passen natuurlijk… heb ik alle diameters, en hoogten wel goed?..

Ja… gelukkig… dus… dan kan het Stiftgat erin geboord worden…

en dat is dan de laatste bewerking op de CNC machine… dus… op naar de werkbank… afwerken die hap…

Ja… dat kan… ik heb 't model eens geupload naar zo’n bedrijf die dat doen… voor Titanium kwam ik op €455,- ehh… ja hoor eens… voor dat bedrag?.. printen in ALu?.. waarom zou ik… ik heb een CNC freesbank in de schuur staan…

Geweldig topic, ik lees dit met groot plezier (en afgunst: was ik ook maar zo handig en inventief).
Een titanium pincet: hoe verzin je het.
Chapeau!! :#

Fantastisch. Ik kan niet anders zeggen.

Menno

Hoe je dat verzint?.. dat verzin je niet…

Modelspoor… en dan Z-schaal ( 1:220 ) is ook een hobby van mij… ik heb een voorliefde voor kleine mechaniekjes…

Hier krijgt een DB 103 een servicebeurtje… ééns in de ca. 8 bedrijfsuren gaan mijn locomotieven uit elkaar voor zo’n beurtje… alle asjes en tandwieltjes krijgen een schoonmaakbeurt en nieuwe olie. de schroefjes, en met name de koppelingsveertjes zijn magnetisch en klein… vooral die veertjes… en ik heb er eens op één avond 2 van die veertjes laten vallen… omdat ze verdikke aan mijn “niet magnetische RVS pincet” bleven kleven… dan ga je nadenken… Ok… voor het zilversmeden heb ik een koperen pincet om 't zilver uit de afkookvloeistof ( vitriool ) te halen, maarja… koper heb ik niet. en het is te zacht… messing?,… da’s harder… maar ik heb alleen 0.5 en da’s te dun… Oh… wacht even… Titanium!.. Juist!.. de goede dikte, en genoeg voor een aantal pincetten… 2 uurtjes later was het eerste pincet een feit, en sindsdien nooit meer een veertje laten vallen…

Ik heb er geen woorden voor, daarom zo…

:}

NicoB)-

Ik heb 't idee dat het merendeel hier hoofdzakelijk horloges verzameld is’t niet?

ik zou wel willen… maarja… de munten… en andere geldverslindende hobbies… motorfietsen bijvoorbeeld en… not to mention… een CNC freesbank… voor dat geld ha’k een Rolex kunnen kopen… ware het niet dat ik geen Rolex wil… een Heuer Monaco alsjeblieft… of/en een Rado V10K… dat zijn wel zo’n beetje mijn “Droomklokkies”… maar zelfbouwen… ook leuk… een mooi kalibertje opsnorren… en dan een kastje verzinnen… best geinig… sinds kort kan ik ook tandwielen maken… dus wie weet ooit mijn eigen uurwerkje bouwen??..

Erg leuk topic om te lezen ook weer.

da’s toch ook een beetje de lol van een Forum?.. de leden een beetje leesplezier verschaffen?..

een kennis van mij heeft als lijfstpreuk : " kennis vermenigvuldigd zich als je het deelt"…

laten we dat als voorbeeld aanhouden… :slight_smile:

…gaaf!!

Geweldig goed bezig! :}
Enne je hebt zeker ook een voorkeur voor Heineken zo te zien aan je 2e klokje :smiley:

Supertopic!!!
Respect mijnerzijds!

Ik wacht in spanning het vervolg af…

Groet,
Ronald

Dat heb je goed gezien…al haal ik voor andere merken ook mijn neus niet op…:slight_smile:

Mijn ultieme respect!

Gaaf dat je dit kunt.