Biertje?.. Nee.. Horloge (work in progress)

het mag blasé klinken… maar eigenlijk is het niet eens zo moeilijk… Alu is vrij makkelijk te bewerken…

Ik ben nog zoekende naar iemand die me restantjes Titanium kan leveren.
'k heb nog een kalibertje liggen dat wat mij betreft wel in een nog mooiere kast een plekje mag vinden…

Fenomenaal knap!

Ik kan zelf alleen een batterijtje wisselen…van een Swatch, dan :slight_smile:

Zoals je zelf opmerkte: het kost een paar centen.
Maar dan heb je ook wel precies wat je zelf wilt.
En veel meer voldoening dan van een gekochte klok.

Voor een swatch heb je dan zelfs nog een speciaal tooltje om het deksel te openen… hoewel… muntje past ook…

Ohja… almost Forgot… ik heb zelf ook nog een swatch, met de metrokaart van Berlijn erop, en een Electronische “pas” erin… naar het schijnt kun je op wintersport je Skipas op dat horloge laten zetten… dan hoef je dat kaartje niet meer mee te nemen… in Snow-world werkte dat in elk geval prima… :slight_smile:

Maandag… is het de bedoeling dat ik em laat anodiseren…geen fancy kleurtjes… gewoon blank… eens zien hoe dat eruit komt… wordt het niets, dan maakt ik gewoon weer een kast… ik heb nog wel wat alu… :slight_smile:

Heb je nu op je laatste foto nog een Heineken horloge :D?

Maar respect hoor, niet alleen voor het talent en kunde, maar ook voor het geduld en de tijdsinvestering die het zal kosten.

Super leuk, erg leuk om te lezen! Ben benieuwd naar het resultaat!

Ja… inderdaad NOG een Heineken Horloge… persoonlijk vind ik dat ook een heel mooi horloge, niet alleen door de wijzerplaat, die hoewel heel herkenbaar toch ook wel subtiel te noemen is, maar tevens vanwege het feit dat 't een heel licht en dun horloge is… ± 6 mm dik…
Ik heb zelf dunne polsjes… zo’n stationsklok aan mijn pols… da’s geen porem…

Talent en kunde… ach… 't zijn dingen die ik mezelf heb eigengemaakt… 't begint zoals iemand anders hier ook met het zelf vervangen van een batterijtje… of een bandje… dan haal je er eens een uurwerkje uit…kapot glaasje?.. ik kocht op de markt een horloge met dezelfde maat glas… glaasje eruit andere horloge glaasje erin… hoppetjee… en dat andere klokkie?.. boeie!..:smiley:

binnenkort een ander project… dat wordt ook wel een ander verhaal… daar wil ik voor mezelf de lat weer een stuk hoger gaan leggen… dat uurwerk moet ook een beurt hebben… kan ik dat zelf?.. ik denk van wel… als ik een Ducati motorblok kan servicen, als ik Z-spoor locomotiefjes kan servicen… dan moet een ETA 2763 ook wel lukken… heeft iemand een Service manual?

Leuk item!

Heb ik jou tijdens de Ital Dag 2012 ontmoet?
Je had het toen over het fresen van logo’s voor de “3½”. Klopt dat?

Gaaf (tu) en erg unieke horloges krijg je dan.

Ja… dat klopt… ik ben er door allerhande omstandigheden niet meer aan toe gekomen… ik heb de CNC machine sinds kort pas weer draaiende… en binnenkort gaat helaas de stekker er een poosje uit vanwege een verhuizing…

Geweldig man om dit te lezen,ik denk dat je werkgever met jou wel heel erg blij is. :wink:

Mijn laatste werkgever was ook best wel blij met me… een gereedschapmaker die zich het werken aan Spuitgietmatrijzen snel eigen maakte, en zich tevens ontpopte als storingsmonteur, en dan ook nog eens 12 verschillende CNC systemen kon bedienen en programmeren… toch jammer dat ze financieel in dusdanig zwaar weer zaten dat ze mij niet meer konden betalen… ik hoop voor ze dat ze het redden… maar dat bedrijf, daar moet wel flink de bezem door…

vanaf eind mei zit ik dus thuis… geen werkgever momenteel die ook maar het geringste spoortje aandacht laat blijken…

we hebben al van der Gang, en van der Klaauw… wie weet ook ooit Kabaalstra?..

dan moet ik zorgen dat mijn CNC draaibankje eens af komt…

Arie Kabaalstra Schreef:

Mijn laatste werkgever was ook best wel blij met
me… een gereedschapmaker die zich het werken aan
Spuitgietmatrijzen snel eigen maakte, en zich
tevens ontpopte als storingsmonteur, en dan ook
nog eens 12 verschillende CNC systemen kon
bedienen en programmeren… toch jammer dat ze
financieel in dusdanig zwaar weer zaten dat ze mij
niet meer konden betalen… ik hoop voor ze dat ze
het redden… maar dat bedrijf, daar moet wel flink
de bezem door…

vanaf eind mei zit ik dus thuis… geen werkgever
momenteel die ook maar het geringste spoortje
aandacht laat blijken…

we hebben al van der Gang, en van der Klaauw… wie
weet ook ooit Kabaalstra?..

dan moet ik zorgen dat mijn CNC draaibankje eens
af komt…

Nou Arie dat vind ik nu erg triest voor je,maar met jouw vakmanschap
moet je mijns inziens toch zeker weer snel aan de slag kunnen elders ?
Ik wens je veel succes met het zoeken naar een nieuwe werkgever.
GR harb

Ik heb vandaag de kast gepolijst… Maandag ga ik naar een Anodiseerbedrijf, dan kan de kast een harde buitenlaag krijgen…

even een overzichtje…

Mijn “stekkie”… de Kasthouder, 2 Uurwerkringen in verschillende maten… ik maak ze als ik een kaliber “onder het mes” krijg… ik neem de maten, en die geef ik in op de CNC, kwartiertje later heb ik mijn ring…

en de kasthouder… dat was niet in een kwartiertje klaar… maar desondanks was’t niet veel werk…

de zwarte nokken kunnen links en rechts in 3 posities geschroefd worden, voor diverse maten kasten…

In de tussentijd de voorbereidingen treffen voor een ander project…

Wat een geweldig topic is dit!! Mooi verhaal, mooie foto’s en een vakmanschap waar ik jaloers op ben. De spreuk: ‘kennis vermenigvudligt zich als je het deelt’ ga ik zeker nog gebruiken (tu) Ik ben erg benieuwd naar het vervolg!

Ik vind dit een fantastisch topic Arie! Ik leer constant, vol bewondering voor je werk!

Groet,

Dick

Zoals ik schreef… Maandag ga ik naar een bedrijf dat kan Anodiseren… ik laat de kast gewoon blank anodiseren…

't is Aluminium 6060, een veelgebruikte soort die uitstekend te anodiseren is… en… ( dat is dan voor mij weer lekker ) 't verspaant ook makkelijk… dat ik bij het uitfrezen van de holte voor het kaliber een frees brak, dat was mijn eigen schuld… een botte frees in Alu “Loopt vol”… 't materiaal blijft eraan kleven… en dan snijdt ie helemaal niet meer… Krak is het gevolg… jammer dan… nieuwe frees… even inmeten… Reset besturing… Grote groene knop een hijs geven… en gaan met die banaan…

Jaloers moet je niet zijn… ik heb nooit een opleiding gehad tot horlogemaker… ik heb mezelf bekwaamd… als klein jochie… speelde ik met technisch lego, ik sloopte mijn speelgoedautootjes uit mekaar, en zette ze weer in elkaar… ik ging naar de LTS, kreeg een baan in de techniek, van het grove werk steeds fijner… tegen de tijd dat ik met pensioen ga, ben ik nanotechnicus ofzo…

Voor mij is het ook pure ontspanning… ik ga op mijn kruk achter mijn werkbankje zitten… muziekje op de achtergrond… licht uit het noorden… dus geen schaduwen… gereedschap onder handbereik… en wat ik niet heb, dat maak ik…
Toegegeven… een CNC machine helpt dan wel…

Leuke uiteenzetting :}

Verkeerde biermerk natuurlijk…>X

:wink:

ach… alles is beter dan Buttweiser… drinking buttweiser is like making love in a Canoe, it’s F**king close to water… :slight_smile:

Ik zit gewoon lekker te prutsen achter mijn werkbankje, en in de schuur met de CNC machine… je moet toch wat?

Klopt! Maar als ik jouw geposte topics zo lees, past daar maar één slogan bij:

VAKMANSCHAP IS MEESTERSCHAP! :)-D

Gr uit Enschede…:wink:

En bedankt. dat deuntje krijg ik nu nooit meer uit mijn kop… :)o

Ik heb ook de 2 boeken met de Foto’s van Paul Huf, die voor de reclamecampagne gemaakt zijn… deel 1, bladzijde 34… De Horlogemaker…

Hoe deze boeken in de familie terecht gekomen zijn is me een raadsel… maar ik koester ze… :slight_smile: