Mooi project en een waardevolle toevoeging aan het forum ! (tu)
Ik vermoed dat hier nog wel wat unieke horloges zullen ontstaan…
Met vriendelijke groeten,
Chris.
Mooi project en een waardevolle toevoeging aan het forum ! (tu)
Ik vermoed dat hier nog wel wat unieke horloges zullen ontstaan…
Met vriendelijke groeten,
Chris.
Ik vermoed van niet… ik weet het wel zeker…
Quote Arie:
“Jaloers moet je niet zijn… ik heb nooit een opleiding gehad tot horlogemaker… ik heb mezelf bekwaamd… als klein jochie… speelde ik met technisch lego, ik sloopte mijn speelgoedautootjes uit mekaar, en zette ze weer in elkaar… ik ging naar de LTS, kreeg een baan in de techniek, van het grove werk steeds fijner… tegen de tijd dat ik met pensioen ga, ben ik nanotechnicus ofzo…”
Ik speelde ook met technisch lego, maar kwam niet verder dan de objecten waar de gebruiksaanwijzing op van toepassing was en dat koste me al moeite. Ik sloopte van alles, maar kreeg tot grote wanhoop van mijn ouders niets meer in elkaar, was de enige sukkel die zijn puch maxi zelf ging opvoeren waarna hij 10 kilometer minder hard ging en zou nu als volwassene niet eens een band kunnen vervangen… Ik ben echt volledig a-technisch…maar heb andere kwaliteiten hoor Van dit ‘type’ vakmanschap kan ik echter enorm genieten!
Klopt! Maar als ik jouw geposte topics zo lees,
past daar maar één slogan bij:VAKMANSCHAP IS MEESTERSCHAP! :)-D
Gr uit Enschede…
(tu)
Hoi Arie,
Mijn complimenten, interessant en leuk om te lezen(tu)
Blijf vooral posten dit soort leuke onderwerpen.
Hoi Arie,
Mijn complimenten, interessant en leuk om te
lezen(tu)
Blijf vooral posten dit soort leuke onderwerpen.
Racing is life… inderdaad… ik weet niet meer in welk topic ik het genoemd had… maar DAT horloge… de Heuer Monaco… staat hoog op mijn verlanglijstje… 't ontbreekt me alleen aan de munten…
Die staat bij de meeste liefhebbers wel op een lijstje en velen kunnen hem niet betalen. Er zijn er nog meer die hem niet zelf kunnen maken en op die groep heb jij een paar streepjes voor.
Mijn ultieme respect!
Gaaf dat je dit kunt.
Daar voeg ik de mijne aan toe!
Ik ben al gelukkig als ik mijn automaten voor wat betreft day en date goed ingesteld krijg!
Maar als ik het goed begrijp is alleen de wijzerplaat nog origineel als ie af is?
Mooi project, heb het met plezier gelezen/bekeken ben benieuwd naar het vervolg…
En die Monaco staat bij mij ook heel hoog op het verlanglijstje.
Groet,
Chris
WOW WOW WOW!!!
Gaan we het eindresultaat ook nog zien?
gr.Joep
:}
PMLE2013? HFLE2014?
Ik heb 't idee dat het merendeel hier
hoofdzakelijk horloges verzameld is’t niet?
Ik denk dat het klopt. Zitten echter ook horlogemakers (in spe), verkopers, en sommigen hebben een eigen horlogemerk tussen.
ik zou wel willen… maarja… de munten… en andere
geldverslindende hobbies… motorfietsen
bijvoorbeeld en… not to mention… een CNC
freesbank… voor dat geld ha’k een Rolex kunnen
kopen… ware het niet dat ik geen Rolex wil… een
Heuer Monaco alsjeblieft… of/en een Rado V10K…
dat zijn wel zo’n beetje mijn “Droomklokkies”…
Zo te horen heb je veeeeeel meer plezier met je freesbank dan met welk horloge ook. En droomklokjes… ik vind het zelf altijd wel leuk om iets te hebben om naar te streven/uit te kijken.
Bijzondere keuze trouwens die V10K. Maar gezien je achtergrond ook wel begrijpelijk. Heb em wel eens in m’n handen gehad. Ik zag het er niet gelijk vanaf, maar met de history/specs in 't achterhoofd toch met bewondering naar gekeken.
maar zelfbouwen… ook leuk… een mooi kalibertje
opsnorren… en dan een kastje verzinnen… best
geinig… sinds kort kan ik ook tandwielen maken…
dus wie weet ooit mijn eigen uurwerkje bouwen??..
(tu) Zijn meer die dit gedaan hebben. Beginnen met een eenvoudig zakhorlogeuurwerk is denk ik wel aan te raden. Kan me herinneren dat iemand z’n eigen bruggen had ontworpen met een eta 6497/98 als leidraad.
Zo te horen heb je veeeeeel meer plezier met je
freesbank dan met welk horloge ook. En
droomklokjes… ik vind het zelf altijd wel leuk
om iets te hebben om naar te streven/uit te
kijken.
Bijzondere keuze trouwens die V10K. Maar gezien je
achtergrond ook wel begrijpelijk. Heb em wel eens
in m’n handen gehad. Ik zag het er niet gelijk
vanaf, maar met de history/specs in 't achterhoofd
toch met bewondering naar gekeken.(tu) Zijn meer die dit gedaan hebben. Beginnen met
een eenvoudig zakhorlogeuurwerk is denk ik wel aan
te raden. Kan me herinneren dat iemand z’n eigen
bruggen had ontworpen met een eta 6497/98 als
leidraad.
't plezier van mijn freesbankje zit em in heel veel zaken… ik doe ook veel aan modelbouw… en als ik een bepaalde set velgen voor een automodel wilhebben, dan teken ik ze, en een paar uur later liggen ze op de freesbank… klaar om af te werken en te spuiten…
't werkelijke plezier zit em in het gegeven dat ik em ZELF gebouwd heb, en dat ik zelf betrokken ben geraakt bij de ontwikkeling van de besturingssoftware, en dat ik ook zelf software heb geschreven om het programmeren te vereenvoudigen…
de ruimte voor een kaliber uit een kast frezen, daar heb ik echt geen Cad/Cam software voor nodig. een schetsje met de maten van een Kaliber is voldoende… als de maten maar kloppen… past het altijd.
't gegeven dat ik de kast voor mijn Seiko ook zelf gemaakt heb, maakt dat ik trots ben dat ik dat heb kunnen bereiken, en blijkbaar vind menigeen het ontwerp ook nog eens fraai… dubbele pret! (tu)
Wetende dat mijn machine “up to the job” is… is het zelf maken van kaliber delen de volgende stap natuurlijk… gisteren al een klein testje gedaan…
dat schept mogelijkheden… echter… ik ben er nog lang niet… ik moet toch eerst een persje hebben om de stenen in te persen…
Maar… zeg nooit nooit.
vandeweek kreeg ik ook nog een andere ingeving… maar dat is een stevige uitdaging op programmeer gebied… 't aanbrengen van Guilloche met de CNC… moet te doen zijn… maar dat vraagt heel specifieke programmatuur…
als ik maar eens de tijd kon vinden om tijd te maken… zo’n horloge maken… is dat nou moeilijk?.. neh… 't is een uur werk…
marnix.moed Schreef:
Zo te horen heb je veeeeeel meer plezier met je
freesbank dan met welk horloge ook. En
droomklokjes… ik vind het zelf altijd wel
leuk
om iets te hebben om naar te streven/uit te
kijken.
Bijzondere keuze trouwens die V10K. Maar gezien
je
achtergrond ook wel begrijpelijk. Heb em wel
eens
in m’n handen gehad. Ik zag het er niet gelijk
vanaf, maar met de history/specs in 't
achterhoofd
toch met bewondering naar gekeken.(tu) Zijn meer die dit gedaan hebben. Beginnen
met
een eenvoudig zakhorlogeuurwerk is denk ik wel
aan
te raden. Kan me herinneren dat iemand z’n
eigen
bruggen had ontworpen met een eta 6497/98 als
leidraad.'t plezier van mijn freesbankje zit em in heel
veel zaken… ik doe ook veel aan modelbouw… en
als ik een bepaalde set velgen voor een automodel
wilhebben, dan teken ik ze, en een paar uur later
liggen ze op de freesbank… klaar om af te werken
en te spuiten…
't werkelijke plezier zit em in het gegeven dat ik
em ZELF gebouwd heb, en dat ik zelf betrokken ben
geraakt bij de ontwikkeling van de
besturingssoftware, en dat ik ook zelf software
heb geschreven om het programmeren te
vereenvoudigen…
tja, iemand zei eens: kopen kan iedereen
maar kan t me goed voorstellen. zelf iets gemaakt/aan gesleuteld hebben maakt t voor velen iets meer bijzonders dan t uit de winkel gehaald te hebben.
de ruimte voor een kaliber uit een kast frezen,
daar heb ik echt geen Cad/Cam software voor nodig.
een schetsje met de maten van een Kaliber is
voldoende… als de maten maar kloppen… past het
altijd.'t gegeven dat ik de kast voor mijn Seiko ook zelf
gemaakt heb, maakt dat ik trots ben dat ik dat heb
kunnen bereiken, en blijkbaar vind menigeen het
ontwerp ook nog eens fraai… dubbele pret! (tu)Wetende dat mijn machine “up to the job” is… is
het zelf maken van kaliber delen de volgende stap
natuurlijk… gisteren al een klein testje
gedaan…http://i12.photobucket.com/albums/a220/ArieKabaals
tra/Verdal%20Tour%20de%20France/DSC_0684_zpse98c3b
c3.jpgdat schept mogelijkheden… echter… ik ben er nog
lang niet… ik moet toch eerst een persje hebben
om de stenen in te persen…
Maar… zeg nooit nooit.vandeweek kreeg ik ook nog een andere ingeving…
maar dat is een stevige uitdaging op programmeer
gebied… 't aanbrengen van Guilloche met de CNC…
moet te doen zijn… maar dat vraagt heel
specifieke programmatuur…als ik maar eens de tijd kon vinden om tijd te
maken… zo’n horloge maken… is dat nou
moeilijk?.. neh… 't is een uur werk…
(
stapje voor stapje jom je dr vast wel (tu)
De Volgende stap is genomen… ik heb de Kast voor dit horloge achtergelaten bij een Anodiseerbedrijf…
Anodiseren in de Notedop:
in een zuurbad wordt de aluminium kast onder spanning gezet, waardoor het oppervlak poreus wordt, en er een oxide laag ontstaat
na deze fase kan je eventueel een kleurstof aanbrengen…
Dan wordt de oxidelaag “gesloten” hierdoor blijft een eventueel aangebrachte kleur “vast” in de oxidelaag, en sluit je de oxidelaag voor verdere oxidatie…
gevolg: de buitenste laag is uniform van uiterlijk, chemisch bestendiger, en een stuk harder…
da’s mooi!..
Woensdag/Donderdag verwacht ik de kast terug hier in mijn brievenbus…
Stay Tuned!
Prachtig! Erg leuk project om te volgen!
Dit alles gelezen hebbend, kwam het volgende idee bij me opborrelen: waarom ontwerp je niet een eigen model, en ding je daarna mee naar de volgende Horlogeform Limited Edition?
Ja… nu je het zegt… dat zou wel leuk zijn… maar… ten eerste… ik ben hier net… ik wist niet van dat fenomeen “horlogeforum Limited Edition” af en ten tweede… al is dat voor vele lezers niet evident… ik ben nog maar een beginner.
de Heineken kast is pas mijn tweede kast. de Verdal Tour de France staat als derde op de nominatie voor een Overhaul, en daar zal ook de wijzerplaat eraan moeten geloven…
Maar. dan nog… ik zou me zeker vereerd voelen als ik een horloge mag ontwerpen en in beperkte oplage bouwen…
Moet dat horloge nog aan bepaalde eisen voldoen met betrekking tot waterdichtheid, vormgeving, gebruikte materialen, en functies?..
Daar zal Henrik je wellicht veel over kunnen vertellen…
Dit alles gelezen hebbend, kwam het volgende idee
bij me opborrelen: waarom ontwerp je niet een
eigen model, en ding je daarna mee naar de
volgende Horlogeform Limited Edition?
Brilliant minds think a-like
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1748182,1751232#msg-1751232
Gezien de ervaring dacht ik aan een PMLE2013 of (na wat oefenen :+) HFLE2014