Biertje?.. Nee.. Horloge (work in progress)

marnix.moed Schreef:

Gezien de ervaring dacht ik aan een PMLE2013 of
(na wat oefenen :+) HFLE2014 :smiley:

Eh… ja… ik ben nog niet zo thuis in het Jargon… ik ben tenslotte maar een beginneling in het vak…autodidact tevens… ik moet dus alles nog uitvlooien…

even kijken… deze heb ik geloof ik wel… :HFLE2014 :smiley:
Horloge Forum Limited Edition 2014 :smiley:

PM Limited Edition?.. wat is PM?..

Laat ik het zo stellen… (ik ga niet van mezelf zeggen dat ik bescheiden ben, dat vind ik namelijk zooo arrogant :smiley: ), als ik een Limited Edition mag ontwerpen en bouwen… dan zou ik dat als een eer… nee als een GROTE eer beschouwen… ik kom immers net kijken… al heeft menigeen hier blijkbaar het idee dat ik dit al jaren regelmatig doe…

Toegegeven… ik heb 15 jaar ervaring als gereedschapmaker. en voor die tijd maakte ik al precisie dingen, zoals een Hydraulisch remsysteem voor een Minibike, met zuigertjes van 10 of 16 mm…

Arie Kabaalstra Schreef:

marnix.moed Schreef:

Gezien de ervaring dacht ik aan een PMLE2013 of

Eh… ja… ik ben nog niet zo thuis in het Jargon…
ik ben tenslotte maar een beginneling in het
vak…autodidact tevens… ik moet dus alles nog
uitvlooien…

even kijken… deze heb ik geloof ik wel…
:HFLE2014 :smiley:

Laat ik het zo stellen… (ik ga niet van mezelf
zeggen dat ik bescheiden ben, dat vind ik namelijk
zooo arrogant :smiley: ), als ik een Limited Edition mag
ontwerpen en bouwen… dan zou ik dat als een eer…
nee als een GROTE eer beschouwen… ik kom immers
net kijken… al heeft menigeen hier blijkbaar het
idee dat ik dit al jaren regelmatig doe…

Toegegeven… ik heb 15 jaar ervaring als
gereedschapmaker. en voor die tijd maakte ik al
precisie dingen, zoals een Hydraulisch remsysteem
voor een Minibike, met zuigertjes van 10 of 16
mm…

oh, ik neem je niks kwalijks. dacht alleen hengeltje uit te gooien om te kijken wat andere leden er v zouden vinden. heeft wilseiko hetzelfde idee :slight_smile:

scheelt dat je beetje in dezelfde hoek zit met gereedschap maken. met n opleiding in de economische kant zit ik zo n beetje aan de andere zijde vh spectrum :stuck_out_tongue:

een pmle staat voor poor mens limited edition. klinkt misschien denigrerend, maar is t zeker niet. n paar jaar terug had rob v monsterwatches n mooie seiko in elkaar weten te knutselen.
ik denk dat je met n kast ve paar tientjes, n budget miyota automaatje ve paar tientjes (die bewezen degelijke werkpaardjes blijken te zijn zonder fratsen), wijzerplaatje en wijzer ve paar euro, nato of goedkoop lederen strap erom, en rond of zelfs onder de 100€ ontstaat er n bijzonder klokje. custom hand made dutch watch… heb ik nog geen ander forum na zien doen.

kun je uitgebreid oefenen :wink:

ps alle wijzerplaten en wijzers mag je ook zelf maken. want kopen… :wink:

er spoken al wat ideeen door mn hoofd ve wat industrieel uitziende toolwatch. dat past denk ik ook perfect bij jouw achtergrond, hoe je zelf je eigen gereedschap en onderdelen brouwt.
dus bijv. geen verf of kleurtjes op de wijzerplaat, maar gewoon dat je t metaal nog ziet. lekker basic cooking. misschien wel iets geborsteld om em netter te krijgen, of wellicht toch juist lekker steampunk grof en naturel houden.
en de kast… niks geen gepolijst of gebeadblasted afwerking. mag best zichtbaar zijn dat ie vers v je freestafel wordt geserveerd. met n crispy laagje (vlak) saffier hmmm… krijg al trek :+

oh ja, en op de achterdeksel iets v made by en dan je freesmachine erin gelaserd of gegraveerd. mits de kosten t toelaten. en ook als t juridisch mag. heb maar 1 module recht gehad :o

Kijk, dat is nog eens een binnenkomer op het forum. Interessante post! Mooi om te zien hoe je alles zelf doet. Zelf gereedschappen maken doet me een beetje denken aan Grƶnefeld, die zelf ook veel gereedschap maken, omdat wat ze nodig hebben niet te koop is.

Ben benieuwd naar je volgende project.

er spoken al wat ideeen door mn hoofd ve wat
industrieel uitziende toolwatch. dat past denk ik
ook perfect bij jouw achtergrond, hoe je zelf je
eigen gereedschap en onderdelen brouwt.
dus bijv. geen verf of kleurtjes op de
wijzerplaat, maar gewoon dat je t metaal nog ziet.
lekker basic cooking. misschien wel iets
geborsteld om em netter te krijgen, of wellicht
toch juist lekker steampunk grof en naturel
houden.
en de kast… niks geen gepolijst of gebeadblasted
afwerking. mag best zichtbaar zijn dat ie vers v
je freestafel wordt geserveerd. met n crispy
laagje (vlak) saffier hmmm… krijg al trek :+

oh ja, en op de achterdeksel iets v made by en dan
je freesmachine erin gelaserd of gegraveerd. mits
de kosten t toelaten. en ook als t juridisch mag.
heb maar 1 module recht gehad :o

Ik word hier wel enthousiast van en zou het wel leuk vinden als Arie die uitdaging aangaat. Dat zou volgens mij echt wel iets unieks kunnen opleveren!

marnix.moed Schreef:

Arie Kabaalstra Schreef:

marnix.moed Schreef:

Gezien de ervaring dacht ik aan een PMLE2013
of

Eh… ja… ik ben nog niet zo thuis in het
Jargon…
ik ben tenslotte maar een beginneling in het
vak…autodidact tevens… ik moet dus alles nog
uitvlooien…

even kijken… deze heb ik geloof ik wel…
:HFLE2014 :smiley:

Laat ik het zo stellen… (ik ga niet van mezelf
zeggen dat ik bescheiden ben, dat vind ik
namelijk
zooo arrogant :smiley: ), als ik een Limited Edition
mag
ontwerpen en bouwen… dan zou ik dat als een
eer…
nee als een GROTE eer beschouwen… ik kom
immers
net kijken… al heeft menigeen hier blijkbaar
het
idee dat ik dit al jaren regelmatig doe…

Toegegeven… ik heb 15 jaar ervaring als
gereedschapmaker. en voor die tijd maakte ik al
precisie dingen, zoals een Hydraulisch
remsysteem
voor een Minibike, met zuigertjes van 10 of 16
mm…

oh, ik neem je niks kwalijks. dacht alleen
hengeltje uit te gooien om te kijken wat andere
leden er v zouden vinden. heeft wilseiko hetzelfde
idee :slight_smile:

scheelt dat je beetje in dezelfde hoek zit met
gereedschap maken. met n opleiding in de
economische kant zit ik zo n beetje aan de andere
zijde vh spectrum :stuck_out_tongue:

een pmle staat voor poor mens limited edition.
klinkt misschien denigrerend, maar is t zeker
niet. n paar jaar terug had rob v monsterwatches n
mooie seiko in elkaar weten te knutselen.
ik denk dat je met n kast ve paar tientjes, n
budget miyota automaatje ve paar tientjes (die
bewezen degelijke werkpaardjes blijken te zijn
zonder fratsen), wijzerplaatje en wijzer ve paar
euro, nato of goedkoop lederen strap erom, en rond
of zelfs onder de 100€ ontstaat er n bijzonder
klokje. custom hand made dutch watch… heb ik nog
geen ander forum na zien doen.

kun je uitgebreid oefenen :wink:

ps alle wijzerplaten en wijzers mag je ook zelf
maken. want kopen… :wink:

houden.

Gaaf idee Marnix!! (Tu) Ik zeg doen!!!

marnix.moed Schreef:

houden.

Marnix… heerlijk die stortvloed aan ideeĆ«n… maak me gek!..

je kunt met iets eenvoudigs als een horloge natuurlijk alle kanten op… wordt het een sport Horloge, een Piloten Horloge, een Duiker, of een ā€œnoveltyā€ watch… sommige piloten horloges hebben een soort rekenschijf op de bezel… Hmm… ideetje… waarom niet een ā€œengineers watchā€ met een rekenschijf ?.. ik heb ooit uit nieuwsgierigheid dit gemaakt…

een rekenlineaaltje voor het instellen van verspaningsmachines… ik heb er veel plezier van… en mogelijk kan ik zoiets ook wel in een Bezel graveren… waarom niet?

qua vormgeving kun je ook alle kanten op… ik heb zelf een voorliefde voor horloges met weinig tierelantijnen… een geribbelde bezel rond het glas kan fraai zijn. ( Rolex kenmerk )maar die ribbels zijn veel gevoeliger voor beschadiging
Mijn Seiko:

heb ik ook op mijn werk gedragen… ik werkte als gereedschapmaker… je zit vaak in machines met je handen. je stoot het ding tig keer per dag…maar er zit nog geen krasje op… grote vlakken zijn minder gevoelig voor krassen…
als ik met dit horloge tegen een leopard tank zou stoten… dan is het jammer voor de Leopard…(:smiley:
Mijn Heineken horloge heeft wel een randje… zeg maar een vaste bezel, ik wilde eens wat proberen… 't is mijn tweede kastje…

wat het kaliber betreft… je schreef eerder al over een Miyota automaatje… eens zien…

Laten we zeggen een 8125?..

can do… :slight_smile:
of een 6T51… ook een automaat.
eigenlijk is een Automaat wel iets wat zeg maar ā€œnext!ā€ op mijn ā€œter leeringhe ende vermaeckā€ lijstje staat. automaatje kopen… gewicht eraf, eigen gewicht eraan… mooi slijpen… ( zie ook mijn Verdal Tour de France…) guilloché… waarom ook niet… lijkt me leuk… glas bodem erin… jottem!..
Als ik een LE mag maken… dan wil ik ook helemaal LOS gaan… dat moet dan mijn ā€œMagnum Opusā€ worden… in elk geval tot zover ik heb kunnen bereiken op dat moment…

Op het gebied van CNC Frezen heb ik mijn Magnum Opus een paar jaar geleden volbracht…

schaal 1:144, 48 Cm lang… massief Alu

Jürgen Schreef:

Kijk, dat is nog eens een binnenkomer op het
forum. Interessante post! Mooi om te zien hoe je
alles zelf doet. Zelf gereedschappen maken doet me
een beetje denken aan Grƶnefeld, die zelf ook veel
gereedschap maken, omdat wat ze nodig hebben niet
te koop is.

Ben benieuwd naar je volgende project.

Mijn volgende project is eigenlijk al begonnen… ik was al met de voorbereidingen bezig… en ik heb gisteren wat mooi materiaal ingekocht… Titanium…

zie hier…

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1749492

en… mijn eigenlijke binnenkomer… die staat:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1747812

Daar… een 24 jaar oude Seiko, in een nieuwe PM Stalen jas
Grƶnefeld… ohja… de 1 Hz… moooi… weetje… zelf gereedschappen maken, dat komt in meer bedrijfstakken voor…Ik heb machines gebouwd en omgebouwd om roestvaststaal plaat in allerlei vormen te dwingen… wel eens gezien hoe Breitling kasten gemaakt worden?.. uit stroken plaat gestanst… DAT… dat is mijn vak van oorsprong… het maken van dergelijke apparaten…
Ik doe ook veel aan modelbouw… en ik heb diverse ā€œtooltjesā€ die me het werken makkelijker maken… zoals een klokkemaker een oliegever heeft… zo heb ik een lijmgever. (Super)lijm gebruik ik heel spaarzaam.
en… ach … een wijzerafnemertje slijp je zo van een oud schroevedraaiertje, je graveerstichels en schraapstalen, die slijp je toch ook zelf… en je bruneerstaal polijst je ook zelf…

dmc Schreef:

Ik word hier wel enthousiast van en zou het wel
leuk vinden als Arie die uitdaging aangaat. Dat
zou volgens mij echt wel iets unieks kunnen
opleveren!

Daar heb je goed kans van…zoals ik eerder schreef… als ik een Limited Edition mag maken… dan wordt het mijn Magnum Opus, dan trek ik al mijn kunnen uit de kast om er iets van te maken dat de drager met trots vervuld dat ie dat horloge mag dragen… daar wil ik op mikken…

Ik heb je een PB gestuurd.

Hier met vakantie… Waarom ik vandaag mijn IPad aanzwengelde, om weer ff te kijken hier op deze interessante topic en al zijn ontwikkelingen. Arie ik denk dat jij je nieuwe part-time baan al hebt gevonden. Namelijk het bouwen van exclusieve horloges op klantverzoek. Tevens het geven van workshops. Denk er maar eens over na. De HF-limited edition 2015 komt misschien wel van jouw hand.

Groet,

Erik

Arie Kabaalstra Schreef:

Op het gebied van CNC Frezen heb ik mijn Magnum
Opus een paar jaar geleden volbracht…

http://i12.photobucket.com/albums/a220/ArieKabaals
tra/Beagle-1/IMGP1548.jpg

schaal 1:144, 48 Cm lang… massief Alu

Wow!! Dat ziet er echt schitterend uit man! (tu)

zoals eerder gezegd…'k zou het een grote eer vinden als ik het mag doen…

enthousiast als ik ben… even een vingeroefeningetje…
Diameter van de kast: 36 mm, 46 mm over de lugs
totale dikte 9.6 mm, ETA 2763 ( ik heb de maten in mijn CAD pakket… kan em zo invoegen ) 0.8 mm saffierglas

zoiets?..

dit is maar even snel inmekaar geflansd… maar als je een idee hebt… en de juiste software… dan is 't ā€œzo 'pieptā€ā€¦ dan het maken nog… :slight_smile:

dit is dan op basis van de ETA 2763, maar als ik een ander kaliber kan kiezen… en ik heb de maten… dan is een kast zo ontworpen. je begint met de holte voor het kaliber… en de rest ontwerp je er zo omheen… , met 36 mm is het ook wel een klein klokkie…

Arie Kabaalstra Schreef:

wel eens gezien hoe Breitling
kasten gemaakt worden?.. uit stroken plaat
gestanst…

Opmerkelijk, ik dacht dat bij dat prijsniveau de (alle?) kasten wel d.m.v. CNC zouden worden gemaakt.

Ik ken duidelijk goedkopere merken, waar ik met eigen ogen, heb mogen aanschouwen dat ze uiteen ƩƩn blok metaal werden gefrased.

het leuke is… doordat een Breitling kast wordt gestansd, en naderhand een warmtebehandeling krijgt, wordt de structuur ā€œgerekristalliseerdā€ als je metaal namelijk tot boven een bepaalde temperatuur verwarmd, dan hersteld de kristalstructuur zich, en krijg je weer een homogeen materiaal…

[video]http://www.youtube.com/watch?v=8ckmcRQw2P0[/video]

even doorspoelen tot 15:40…

de enige kanttekening die ik heb bij hun methode is dat ze open stempels gebruiken, die bij het instellen van de pers elke keer opnieuw moeten worden gecentreerd

zou ik daar werken… dan zou ik zeggen 40 ton?.. veel te licht… zet eerst een 100 Tons pers neer… en ik bouw een stempel dat de kast in 2 stappen stanst…zodat het altijd zuiver is… het fijnstanzen van de buitencontour… dat moet je met handinleg doen… daar ontkom je niet aan… een totaalstempel vervormt teveel om dat erbij te pakken in ƩƩn stempelhuis…

Bij het warmtebehandelen worden de kristallen weer hersteld… en wordt de kast homogeen van samenstelling… anders kun je em ook niet polijsten…

een CNC gefreesde en gedraaide kast… kun je ook beter niet uit platstaf maken… dit vanwege de walsrichting… dan is Rondstaf beter… je bewerkt het materiaal dan ā€œkopsā€ā€¦ zwaarbelaste onderdelen zoals bijvoorbeeld de stansnippels, die de breitlingkasten stanzen… zijn ook uit kops materiaal gemaakt… hierin is de ā€œvezelrichtingā€ niet onderbroken… en dat verbeterd de sterkte…

daarom heb ik ook Titanium Rondstaf gekocht voor mijn nog te maken Titanium kasten…

Tegen de tijd dat ik bij het 3D-tekenprogramma aangekomen was, dacht ik dat het een 3D-geprinte kast ging worden; plastic als vervanger van plastic…

Maar dit is een stuk mooier. Erg fraai gedaan!

Leuk, een dames model. :wink:

36mm is wel heel klein voor echte mannen.

3D printen?.. zal ik je een geheimpje vertellen?.. 3D printers bestaan helemaal niet…

als je met een CNC freesbank een vorm maakt door deze in laagjes ( bewerkingen uitsluitend in het platte vlak, dus bewegingen in 2 assen simultaan ) te frezen, dan spreekt men van 2½D…

een 3D printer werkt ook gewoon in laagjes… dus. is het strikt genomen een 2½D printer…
deze technologie staat echt nog in de kinderschoenen… het grootste nadeel is dat je in laagjes print, waardoor flauwe overgangen gewoon niet fraai worden…
je kunt wel met een overmaat printen, en dan nabewerken. maar dan kan ik beter frezen… dan is het nabewerken sneller gebeurd… ik hoef niet te schuren tot ik de overgangen tussen de laagjes heb weggepoetst ( en dat is al snel 0.1 mm of meer ) , ik hoef alleen de freessporen weg te poetsen… en die hoogteverschillen worden gemeten in µm… zo klaar dus… en dan polijsten…

Plastics hebben ook niet mijn voorkeur voor het vervaardigen van een horlogekast. of… het moet Carbon zijn… met een goede kunsthars… dan heb je wel een degelijke kunststof…

en… ik heb de nodige ervaring met Carbon…

Ja… ze zijn echt… en ze lopen voortreffelijk

Ik heb een simpel credo… ik doe niet aan Compromissen… bij een Compromis krijgt uiteindelijk niemand zijn zin…

't beste… dat is wat ik wil… het beste haalbare voor dit horloge met de middelen die ik tot mijn beschikking had toen ik hiermee begon… dus… Alibre Design voor het ontwerpen van de kast, CamBam voor het genereren van de CNC programma’s, mijn CNC machine, met EdingCNC besturing, en mijn eigen vakmanschap… de rest?.. het Anodiseren is iets waar ik de spullen niet voor heb, en ik ben ook niet van plan daarin te gaan investeren. maar het is wel de beste manier om de kast te verduurzamen… dus… hangt ie nu in een Anodiseerbad… morgen of overmorgen hoop ik de kast terug te krijgen… in de tussentijd moet ik eigenlijk nog een glazenpersje verzinnen…want degene die ik zo kan kopen vind ik of te slecht om beet te pakken, of te duur om mijn portemonee voor te trekken…

Ik volg al je draadjes nu al een poosje en het wordt iedere keer verbluffender. Is er ook iets wat je niet kunt maken?

Arie Kabaalstra Schreef:

3D printen?.. zal ik je een geheimpje vertellen?..
3D printers bestaan helemaal niet…

als je met een CNC freesbank een vorm maakt door
deze in laagjes ( bewerkingen uitsluitend in het
platte vlak, dus bewegingen in 2 assen simultaan )
te frezen, dan spreekt men van 2½D…

een 3D printer werkt ook gewoon in laagjes… dus.
is het strikt genomen een 2½D printer…
deze technologie staat echt nog in de
kinderschoenen… het grootste nadeel is dat je in
laagjes print, waardoor flauwe overgangen gewoon
niet fraai worden…
je kunt wel met een overmaat printen, en dan
nabewerken. maar dan kan ik beter frezen… dan is
het nabewerken sneller gebeurd… ik hoef niet te
schuren tot ik de overgangen tussen de laagjes heb
weggepoetst ( en dat is al snel 0.1 mm of meer ) ,
ik hoef alleen de freessporen weg te poetsen… en
die hoogteverschillen worden gemeten in µm… zo
klaar dus… en dan polijsten…

Plastics hebben ook niet mijn voorkeur voor het
vervaardigen van een horlogekast. of… het moet
Carbon zijn… met een goede kunsthars… dan heb je
wel een degelijke kunststof…

tra/Klompen/DSC_0531.jpg

Ik heb een simpel credo… ik doe niet aan
Compromissen… bij een Compromis krijgt
uiteindelijk niemand zijn zin…

't beste… dat is wat ik wil… het beste haalbare
voor dit horloge met de middelen die ik tot mijn
beschikking had toen ik hiermee begon… dus…
Alibre Design voor het ontwerpen van de kast,
CamBam voor het genereren van de CNC programma’s,
mijn CNC machine, met EdingCNC besturing, en mijn
eigen vakmanschap… de rest?.. het Anodiseren is
iets waar ik de spullen niet voor heb, en ik ben
ook niet van plan daarin te gaan investeren. maar
het is wel de beste manier om de kast te
verduurzamen… dus… hangt ie nu in een
Anodiseerbad… morgen of overmorgen hoop ik de
kast terug te krijgen… in de tussentijd moet ik
eigenlijk nog een glazenpersje verzinnen…want
degene die ik zo kan kopen vind ik of te slecht om
beet te pakken, of te duur om mijn portemonee voor
te trekken…

::o::o::o

Ik zou echt een moord doen voor zulke klompen!

Arie Kabaalstra Schreef:

3D printen?.. zal ik je een geheimpje vertellen?..

als je met een CNC freesbank een vorm maakt door
deze in laagjes ( bewerkingen uitsluitend in het
platte vlak, dus bewegingen in 2 assen simultaan )

een 3D printer werkt ook gewoon in laagjes… dus.
kinderschoenen… het grootste nadeel is dat je in
laagjes print, waardoor flauwe overgangen gewoon
niet fraai worden…
nabewerken. maar dan kan ik beter frezen… dan is
het nabewerken sneller gebeurd… ik hoef niet te
schuren tot ik de overgangen tussen de laagjes heb
weggepoetst ( en dat is al snel 0.1 mm of meer ) ,
ik hoef alleen de freessporen weg te poetsen… en
die hoogteverschillen worden gemeten in µm… zo

vervaardigen van een horlogekast. of… het moet
Carbon zijn… met een goede kunsthars… dan heb je

tra/Klompen/DSC_0531.jpg

't beste… dat is wat ik wil… het beste haalbare
voor dit horloge met de middelen die ik tot mijn
CamBam voor het genereren van de CNC programma’s,
mijn CNC machine, met EdingCNC besturing, en mijn
eigen vakmanschap… de rest?.. het Anodiseren is
iets waar ik de spullen niet voor heb, en ik ben
ook niet van plan daarin te gaan investeren. maar
kast terug te krijgen… in de tussentijd moet ik
degene die ik zo kan kopen vind ik of te slecht om
beet te pakken, of te duur om mijn portemonee voor
te trekken…

Boheyyy! Koolstofvezel klompen, de droom van iedere Achterhoeker met race aspiraties ::o

Tommaat Schreef:

Arie Kabaalstra Schreef:

3D printen?.. zal ik je een geheimpje
vertellen?..

als je met een CNC freesbank een vorm maakt
door
deze in laagjes ( bewerkingen uitsluitend in
het
platte vlak, dus bewegingen in 2 assen simultaan
)

een 3D printer werkt ook gewoon in laagjes…
dus.
kinderschoenen… het grootste nadeel is dat je
in
laagjes print, waardoor flauwe overgangen
gewoon
niet fraai worden…
nabewerken. maar dan kan ik beter frezen… dan
is
het nabewerken sneller gebeurd… ik hoef niet
te
schuren tot ik de overgangen tussen de laagjes
heb
weggepoetst ( en dat is al snel 0.1 mm of meer )
,
ik hoef alleen de freessporen weg te poetsen…
en
die hoogteverschillen worden gemeten in µm…
zo

vervaardigen van een horlogekast. of… het
moet
Carbon zijn… met een goede kunsthars… dan heb
je

tra/Klompen/DSC_0531.jpg

't beste… dat is wat ik wil… het beste
haalbare
voor dit horloge met de middelen die ik tot
mijn
CamBam voor het genereren van de CNC
programma’s,
mijn CNC machine, met EdingCNC besturing, en
mijn
eigen vakmanschap… de rest?.. het Anodiseren
is
iets waar ik de spullen niet voor heb, en ik
ben
ook niet van plan daarin te gaan investeren.
maar
kast terug te krijgen… in de tussentijd moet
ik
degene die ik zo kan kopen vind ik of te slecht
om
beet te pakken, of te duur om mijn portemonee
voor
te trekken…

::o::o::o

Ik zou echt een moord doen voor zulke klompen!

Ten 1e is het jouw maat niet en wat nog erger is, dan zijn we Arie kwijt en wie houdt ons dan bezig?

groet,
Peter.

Of er iets is wat ik niet kan?.. ehh…'kweet niet… ik heb nog niet alles geprobeerd… :)of het moet kindertjes maken zijn… wel geoefend… nooit gelukt… :+

Ik zou geen moord doen voor een paar van zulke klompen… als ik ze niet zelf zou kunnen maken… dan zou ik gewoon eens informeren wat het gaat kosten om zoiets te laten maken… en dan berusten in het gegeven dat dat wel heel duur is voor een paar klompen…X(

't is 3 weken werk… dus reken maar na… :slight_smile: ex materiaalkosten… en Carbon kost 41.- per meter Ex BTW… ::o

Neem van mij een wijze les aan… zeg nooit ā€œdat kan ik nietā€ als je het nog nooit geprobeerd hebt…

Die Carbon klompen… dat is een uit de klauwen gelopen weddenschap… een vriend vroeg me ooit ā€œwat zou je allemaal kunnen maken van Carbon?.. ik zei"eigenlijk alles… al is’t een paar klompenā€ā€¦ zijn reactie… ā€œDAT wil ik je zien doen!ā€ā€¦ Ok… daar zat ik aan vast… :slight_smile:

een Carbon horlogekast zou ook mogelijk zijn… en als ik zoiets doe… dan is dat ook Functioneel Carbon… niet zomaar een lapje zwartgekwieterde glasvezel, of een Vinylsticker op een wijzerplaat…

(ik zal maar verzwijgen dat ik ook nog schilder… )