marnix.moed Schreef:
er spoken al wat ideeen door mn hoofd ve wat
industrieel uitziende toolwatch. dat past denk ik
ook perfect bij jouw achtergrond, hoe je zelf je
eigen gereedschap en onderdelen brouwt.
dus bijv. geen verf of kleurtjes op de
wijzerplaat, maar gewoon dat je t metaal nog ziet.
lekker basic cooking. misschien wel iets
geborsteld om em netter te krijgen, of wellicht
toch juist lekker steampunk grof en naturel
houden.
en de kast⦠niks geen gepolijst of gebeadblasted
afwerking. mag best zichtbaar zijn dat ie vers v
je freestafel wordt geserveerd. met n crispy
laagje (vlak) saffier hmmm⦠krijg al trek :+
oh ja, en op de achterdeksel iets v made by en dan
je freesmachine erin gelaserd of gegraveerd. mits
de kosten t toelaten. en ook als t juridisch mag.
heb maar 1 module recht gehad :o
Marnix⦠heerlijk die stortvloed aan ideeën⦠maak me gek!..
je kunt met iets eenvoudigs als een horloge natuurlijk alle kanten op⦠wordt het een sport Horloge, een Piloten Horloge, een Duiker, of een ānoveltyā watch⦠sommige piloten horloges hebben een soort rekenschijf op de bezel⦠Hmm⦠ideetje⦠waarom niet een āengineers watchā met een rekenschijf ?.. ik heb ooit uit nieuwsgierigheid dit gemaaktā¦
een rekenlineaaltje voor het instellen van verspaningsmachines⦠ik heb er veel plezier van⦠en mogelijk kan ik zoiets ook wel in een Bezel graveren⦠waarom niet?
qua vormgeving kun je ook alle kanten op⦠ik heb zelf een voorliefde voor horloges met weinig tierelantijnen⦠een geribbelde bezel rond het glas kan fraai zijn. ( Rolex kenmerk )maar die ribbels zijn veel gevoeliger voor beschadiging
Mijn Seiko:
heb ik ook op mijn werk gedragen⦠ik werkte als gereedschapmaker⦠je zit vaak in machines met je handen. je stoot het ding tig keer per dagā¦maar er zit nog geen krasje op⦠grote vlakken zijn minder gevoelig voor krassenā¦
als ik met dit horloge tegen een leopard tank zou stoten⦠dan is het jammer voor de Leopardā¦(

Mijn Heineken horloge heeft wel een randje⦠zeg maar een vaste bezel, ik wilde eens wat proberen⦠'t is mijn tweede kastjeā¦
wat het kaliber betreft⦠je schreef eerder al over een Miyota automaatje⦠eens zienā¦
Laten we zeggen een 8125?..
can do⦠
of een 6T51⦠ook een automaat.
eigenlijk is een Automaat wel iets wat zeg maar ānext!ā op mijn āter leeringhe ende vermaeckā lijstje staat. automaatje kopen⦠gewicht eraf, eigen gewicht eraan⦠mooi slijpen⦠( zie ook mijn Verdal Tour de Franceā¦) guilloché⦠waarom ook niet⦠lijkt me leuk⦠glas bodem erin⦠jottem!..
Als ik een LE mag maken⦠dan wil ik ook helemaal LOS gaan⦠dat moet dan mijn āMagnum Opusā worden⦠in elk geval tot zover ik heb kunnen bereiken op dat momentā¦
Op het gebied van CNC Frezen heb ik mijn Magnum Opus een paar jaar geleden volbrachtā¦
schaal 1:144, 48 Cm lang⦠massief Alu
Jürgen Schreef:
Kijk, dat is nog eens een binnenkomer op het
forum. Interessante post! Mooi om te zien hoe je
alles zelf doet. Zelf gereedschappen maken doet me
een beetje denken aan Grƶnefeld, die zelf ook veel
gereedschap maken, omdat wat ze nodig hebben niet
te koop is.
Ben benieuwd naar je volgende project.
Mijn volgende project is eigenlijk al begonnen⦠ik was al met de voorbereidingen bezig⦠en ik heb gisteren wat mooi materiaal ingekocht⦠Titaniumā¦
zie hierā¦
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1749492
en⦠mijn eigenlijke binnenkomer⦠die staat:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1747812
Daar⦠een 24 jaar oude Seiko, in een nieuwe PM Stalen jas
Grƶnefeld⦠ohja⦠de 1 Hz⦠moooi⦠weetje⦠zelf gereedschappen maken, dat komt in meer bedrijfstakken voorā¦Ik heb machines gebouwd en omgebouwd om roestvaststaal plaat in allerlei vormen te dwingen⦠wel eens gezien hoe Breitling kasten gemaakt worden?.. uit stroken plaat gestanst⦠DAT⦠dat is mijn vak van oorsprong⦠het maken van dergelijke apparatenā¦
Ik doe ook veel aan modelbouw⦠en ik heb diverse ātooltjesā die me het werken makkelijker maken⦠zoals een klokkemaker een oliegever heeft⦠zo heb ik een lijmgever. (Super)lijm gebruik ik heel spaarzaam.
en⦠ach ⦠een wijzerafnemertje slijp je zo van een oud schroevedraaiertje, je graveerstichels en schraapstalen, die slijp je toch ook zelf⦠en je bruneerstaal polijst je ook zelfā¦
dmc Schreef:
Ik word hier wel enthousiast van en zou het wel
leuk vinden als Arie die uitdaging aangaat. Dat
zou volgens mij echt wel iets unieks kunnen
opleveren!
Daar heb je goed kans vanā¦zoals ik eerder schreef⦠als ik een Limited Edition mag maken⦠dan wordt het mijn Magnum Opus, dan trek ik al mijn kunnen uit de kast om er iets van te maken dat de drager met trots vervuld dat ie dat horloge mag dragen⦠daar wil ik op mikkenā¦